Gradtal på County

kullerbytta

Trådstartare
Är det någon som vet vad det är för gradtal på en äldre dressyr-county fit 4? Eller har någon annan sadel att jämföra med?

Sv: Gradtal på County

Nä, det känner jag mig tveksam till. Tror att de är betydligt vidare.
Jag menar de gamla modellerna.
Har hört att 1=smal 2=normal mot smal 3=normal mot vid 4= vid och 5 Extra vid, men 5 lär vara mycket svårt att få tag på i Sverige.

Min county är 17 år, är den tillräckligt gammal? Den är bom 4 (står på den) och bom 5 har jag bara sett en endaste gång i Sverige och det var en nyare...
Jag har en bomlös nu på ca 110 grader som är myyyycket vidare men jag kan försöka mig på att mäta med gradskiva om du vill. Den ligger förövrigt på en travare med ca 31 max 32 i stübben-bom. Min egen travare växte ur den för ett tag sedan...

Ja, tack vill du göra det så blir jag glad:)
Kanske även andra som undrar kan få svar, verkar inte finnas något om gradtal på County annars.

Om hästen har 31 i stubben vidd så är det strax under 90 grader ja..

Visste inte att County var så smala, 90 grader på vid bom är ju jättelite!

Nu tror inte jag att det stämmer. Min County Connection har jag mätt till 93 grader och den är M. Men jag har även en Stübben MF Special till min häst, den är 29 och ligger bra.

INte en chans att den är så bred md tanke på hur smal den är i jämförelse, jaja jag kan försöka mäta min imorgon, men har hört siffror om ca 89-90 grader. De nyare är förmodligen lite modernare och bredare men för bara 10 år sedan så hade man typ 28-29 bom på alla halvblod och det ansågs normalt (när man sadlade på manken) och 31-32 hörde hemma på fjording o liknande... Man kan ju i alla fall hoppas på att sadeltillverkarna har blivit modernare!

kring 100 , jag har en avritad county bom wide..som jag fått av sadelmakeriet direkt...den är av ny modell...och vet ni jag har ridit i en connection som är xx-vid mot xxx-vid...jag lovar att jag satt i spagat...den låg på en tinker ;)

Min gamla County fit nr 4 är i alla fall modell jättevid, men har faktiskt träffat på andra fit 4 som inte har varit det så det verkar skilja enormt mkt från sadel till sadel.
Min är en -88 eller-90 kommer inte ihåg exakt, men den är mkt vidare än 100 grader. Har haft två hästar som fick en special gjord hoppsadel på 130!!! grader (den ena mätt till 128gr den andre till 132gr så de fick snällt kompa på denna då det inte var billigt att få gjort) Och denna dressyrsadel passade dem perfekt. Har för närvarande en häst som är mätt till +3 (alltså extravid) i amerigo och equipe och till denna häst är countysadlen för vid.
Så det gäller nog att kolla på just den sadeln man tänkt köpa, du får gärna låna hem min om du vill se hur den ligger, dock är det den gamla modellen med rundbossor samt bara 16,5 i sitsen. Skicka ett PM i så fall.

Det kan dock skilja ganska mkt på olika Countysadlar!
Vet ej om märkningen ibland har blivit fel,då mina hästar har provat både 2,3 och 4 och kunnat ha vissa av dem oberoende av storlek!
Mina är hblston med fullblodsmankar och "riktigt" sadelläge.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
329
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Puh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka