Gräddfluff till marängtårta

PrittePuff

Trådstartare
Jag kommer ihåg att jag läst här på forumet om några som smälte Ahlgrensbilar i grädde och sedan vispade och hade i tårta.
Går det gör liknande med nåt saltlakrits? Ska jag sikta på djungelvrål eller turkiskpeppar? Liksom hårda eller mjuka saltlakrits?


Sen har jag svagt minne av att några även har tipsat om lemon curd i tårta? Om man ska ha lemon curd i marängtårta, ska jag blanda curden med vispad grädde och breda ut blandningen? Eller breda ut curden på marängen och sen grädde över?



Är sugen på att överraska jobbarkompisarna med en ny tårtkreation :D :love:
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

Angående fluff så kan du använda precis vilket godis du vill, bara välja det du tycker är godast! Min favorit är geisha :d

Viktigt är att grädden inte kokar när du smälter godiset. Låt grädden stå över natten i kylskåpet och vispa den sedan som vanligt dagen efter :)

Tänk också på att gelegodis innehåller gelatin så det är bra att minska ner mängden godis lite jämfört med om du använder tex choklad. När jag använder tex ferraribilar brukar jag klippa ner dem i mindre bitar samt köra dem snabbt i micron för att de ska smälta fortare, tar en halv evighet annars :)
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

Tack för tipsen :D

Fasen, då är det bara att köra igång å testa! Köpa hem godis å grädde först :d
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

När jag vispar blir det inte fluffigt. Det blir bara kompakt.

Lemon curd brukar jag lägga på som ett lager och sen grädde blandat med hallon över det lagret. Mums!
.
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

Jag har i olika sammanhang använt turkisk peppar som jag hackat till pulver i matberedare.
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

När jag vispar blir det inte fluffigt. Det blir bara kompakt.

Lemon curd brukar jag lägga på som ett lager och sen grädde blandat med hallon över det lagret. Mums!
.

Men När du har bara lemoncurd i det lagret har du vanlig tårtbotten eller har du marängbottnar?

Jag har i olika sammanhang använt turkisk peppar som jag hackat till pulver i matberedare.

Aa, klurade på å hacka sönder turkisk peppar och strö det över som dekoration :D :d
och så köra djungelvårl i grädden :D
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

Jag är rätt usel på att baka men ett år gjorde jag chokladmarängbottnar med lemonkurd emellan och det blev faktiskt riktigt gott! Då hade jag bara lemoncurden emellan bottnarna och sedan gräddekoration (eller var det vaniljvisp?!) överst.
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

Botten
Hallongrädde
Lemoncurd
Botten
Hallongrädde
Lemoncurd
Botten

I den ordningen! Jag kör vanlig tårtbotten. Maräng måste serveras direkt för annars blir den mjuk.
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

För mig blir det så antingen om grädden råkar koka eller om mängden gelegodis blir för stor i förhållande till mängden grädde. Vet inte vad du använde för godis?

Till 3 dl grädde använder jag ca 180 g chocklad och ca 90 g om det är gelegodis
 
Senast ändrad:
Sv: Gräddfluff till marängtårta

Jag skulle absolut inte blanda ut curden med något. Den ska va för sig själv. Oavsett bottnar :)
 
Sv: Gräddfluff till marängtårta

Köp Bubs Salta Skallar istället, VÄLDIGT mycket godare än Djungelvrål!
De måste ju ha bytt recept på de sistnämnda för några år sedan, för nu tycker jag att de bara smakar plast...

/Keb
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp