Gräsbana vs paddock

V

V_Lyster_V

Jag står och velar mellan just gräsbana och en paddock.
Vi har inte den bästa platsen för något av det utan vi blir tvungna att ha banan i ena hagen.

Saken är den att jag vill gärna ha paddock men tänker på de bete som försvinner. Därför finns tanken på en gräsbana.

Men ni som vet, kan ni inte säga för och nackdelar med gräsbana?
Hur mycket kan man i genomsnitt rida innan marken blir förstörd?
Hur hade ni gjort?
Kom gärna med tankar och idéer är ni snälla :)

Vi har inte så mycket pengar att lägga på banan eftersom att vi ska bygga nytt stall för 250.000. Så det är en liten budget.

Jag har räknat på att en paddock med måtten 20x30 ska för oss gå på ca 10.000. Då ingår det grävning, makadam och stenmjöl.
Det priset är helt överkomligt och jag kan nog inte få det billigare egentligen.

Sen tänker jag på måtten 20x30. Hur mycket svängrum finns det?
Som det ser ut idag så är det mest ena hästen som ska tränas i paddock. Hon är 165 och har stora gångarter.
Finns det plats för henne att hoppa? Givetvis inte en hel bana men kanske studslinje och något enstaka hinder. Eller?

Sätt gärna in bilder på era paddockar som håller ett ungefärligt liknande mått som jag angett ovan.
 
Sv: Gräsbana vs paddock

Är det verkligen ingen som har några tankar och funderingar?
Hur hade ni gjort själva?
 
Sv: Gräsbana vs paddock

Jag hade valt paddock och jag hade definitivt velat ha den åtminstone 40 m lång, gärna ngn meter bredare också, det ger ett definitivt mervärde. 20*30 tänker jag mer blir som en stor volt, det fungerar ju att rida på men med en stor häst känns det litet och trångt. Ska man lika göra en paddock och lägga ut pengar för det tror jag att man ska ta till så att det åtminstone blir godkända mått.
 
Sv: Gräsbana vs paddock

Det är bättre att vänta och spara pengar tills du kan göra en 20*40m padock, annars kommer du troligtvis ångra dig.

20*30 blir en stor volt.
 
Sv: Gräsbana vs paddock

Håller med övriga, 20x40 hade jag satsat på som är standard mått.
Det tycker tom jag är i minsta laget och jag har en liten islänning..

Om du får för dig att tävla så är det ju även bra att träna på samma mått som tävlingsbanan har.

Och med en så stor häst får du inte plats med mycket mer än ett skutt...

Om du skulle vara tvungen att sälja gården sen så ger det även mervärde att ha en ridbana av rätt mått och inga konstiga udda mått.

Personligen hade jag valt en grusbana eller liknande, inte gräs iaf...
Det är svårt att få en gräsbana att hålla tyvärr...
 
Sv: Gräsbana vs paddock

20x30 räcker gott och väl till lite "vardagsridning", det är tom så att man kan träna dressyr/precision/hinder med häst och vagn på den ytan - fyrspannen i Globen värmer upp på mindre än så :D

Spanjorerna rider ofta på 11x11...

Det som är mest problem med en liten bana är att komma åt med traktor/bil/atv vid sladdning och harvning.

Sen är det ju självklart enklare att träna tex ett dressyrprogram på en bana som har standardstorlek, men för att träna de enskilda rörelserna krävs ju inte mer än 20x30.

Finns ekonomin så skulle jag hellre se en 30x60 då 20x60 gärna blir lite väl långsmal i sina proportioner och den ökade bredden gör det lättare att sköta om banan effektivt med maskiner.

En gräsbana håller inte alls om man bara stängslar in en bit hage - en hållbar gräsbana ska sås med lämplig gräsblandning, den ska grusas (lite grann bara för att bli hårdare), den ska vältas, den ska ha lagom med vatten och bör då vattnas under torrperioder och vara avstängd när det är regnväder, den ska klippas regelbundet (ca 1 ggr per vecka) och vid behov ska det gödslas och mossrivas.

I längden är en gräsbana oerhört kostsam och arbetsintensiv jmf med en grusbana, gräsbanan är en stOOOr gräsmatta som måste skötas om minutiöst om den ska hålla vilket kräver en rejält stadig åkgräsklippare.

Det är alltså dyrare i längden med gräs än med grus.
 
Sv: Gräsbana vs paddock

ett till alternativ är att göra en 20*30 som du har råd med nu, och se till att du kan bygga ut den till 20*40 när du får råd.
 
Sv: Gräsbana vs paddock

På sommarhalvåret duger säkert hagen att rida rundor i- bättre om du rider över hela... Til vintern kräver det otroligt med jobb för att hålla den ridbar. Och antagligen mer saltkostnader än hela paddockens kostnad ;)
Priset på din paddock verkar ju otroligt lågt- eller har jag fel? Jag kanske kan bygga en i sommar om det inte är dyrare..
Min plan här hemma är att anlägga paddocken i hagen... Vintertid tänker jag lägga maten där för att det är så mkt ättare att hålla undanstädat på grus. O så trampas det inte sönder lika hårt på övrig mark heller :D
 
Sv: Gräsbana vs paddock

Det är ingen bra idé, det är i princip omöjligt att få banan jämn om man gör den i etapper. Jag hade gjort som många andra sagt, sparat pengar till du har råd med en större :) 20x30 kommer va superfrustrerande med en så stor häst, tro mig, jag vet, jag har ridit en bekants unghäst under vintern i ett ridhus med de måtten... :p
 
Sv: Gräsbana vs paddock

Knapplån

Håller med RebeccaJoli, gör inte i etapper, blir sällan bra... tycker också att det låter väldigt billigt!

Sedan vet jag inte mkt om skötseln av en gräsbana, då vi har lyxen att rida på grannens fält, som inte odlats på måånga år (alldeles för sandigt). Den är nog ca 110x40, så det är mkt yta att nöta på, men förra sommaren red vi ca 7-8 hästar där om dagen, då fick den stryk.. men annars har den hållt för 4-5 hästar/dag. Som sagt så är det mkt sand i botten, så den har bra dränering, det står aldrig vatten där. Den klipps 1-2 gånger om året, resten rider ner vi ner. Så just den banan är otroligt billig i drift!

Jag hade anlagt en bana på 20x40, standardmått (som någon sa iaf man säljer är detta mkt bättre än 20x30), det räcker gott och väl. Sedan hade jag även väntat (inte bar för storlekens skull) utan även för underlaget, kan inte alls mkt om det, men se till att det verkligen blir bra, inte snåla för mkt. Minns inte hur vi gjorde på våran bana, men den kostade inte så mkt heller, men som sagt, så har vi en hel del sand med... men eftersom den kan komma att användas flitigt så hade jag varit noga att det blir bra (inte bara en bana?).
 
Sv: Gräsbana vs paddock

Jag tänker göra en gruspaddock 15 gånger 30. Det duger gott åt oss. Största hästen är runt 1.50. Resten är c-d ponnyer. Ingen av oss tränar på hög nivå utan vill bara haq en trygg plats att ta något skutt över ett hinder, rida in unghästarna på osv. Vi är bara tre som ska använda den, och eftersom vi helst rider i skogen så blir det inte särskilt regelbundet ridande där.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
1 969
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 277
Senast: Kirie
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 553
Senast: As_Vegas
·
M
Hästmänniskan Har sökt och letat överallt men jag hittar ingenting om hur det går till att anlägga en ridbana/paddock! Jag har en yta som idag är...
Svar
8
· Visningar
1 368
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp