Försäljningsstall vs privat?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så?

Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på högskolan ;)) och i alla fall i lite grövre ordalag vet hur det fungerar med köplagen vs. konsumentköplagen, och att man har mer rättigheter som konsument med det sistnämnda osv. osv.

Håller ju, som jag tror jag nämnt tidigare, på och tittar på hästar så smått. Inte för att köpa imorgon, men någon gång, i alla fall under 2010-talet.

Det jag söker hos en häst, grovt sagt:
Ålder: Väldigt grovt sagt 6 - 25 år. Ser dock helst att den är ca. 8 - 15 år.
Storlek: 140 - 170 cm, också grovt sagt. Men allra helst ca. 155 - 165 cm.
Import: Spelar ingen roll om den är svenskfödd eller import.
Ras: Alla raser som kan vara inom ovan nämnda storleksintervall.
Stam: Gärna känd sådan.
Utbildningsnivå/meriter:
Måsten
- 50 cm hoppning
- Startklar/ska kunna gå LB dressyr med åtminstone 58 - 60% på direkten.
Gärna:
- 100 cm hoppning
- Startklar, eller i alla fall börjat tränas mot, LA dressyr.
Budget: Absolut max 100 000 kr. Gärna något mindre.

Jaha, och förklaring på ovanstående då?
Jo, jag rider själv på ca. LC-LB nivå i dressyr och hoppar för skojs skull på runt 40-60 cm nivå. Om något år kommer jag väl ligga mer stadigt på LB i dressyr, och kanske hoppa kanske 50-70 cm. Det jag vill med hästen är att, kanske inte direkt, men redan efter 2 - 3 månader, kunna åka ut på P&R och ha en realistisk chans att få kanske 65% i LC och 60% i LB, jag ska liksom inte behöva lära den att gå i en "lättklass-arbetsform", sidförande hjälper i skritt och trav osv. osv. Det bara måste sitta. Likaså vill jag kunna plocka fram två sockerbitar på 50 cm, och förvänta mig att ha en rimlig chans att ta mig över de i trav, utan att hästen kastar sig åt andra hållet och slänger av mig. På längre sikt, kanske 2-3-4 år eller så, vill jag kunna ha möjligheten att starta LA dressyr på minst P&R, men kanske t.om. lokal nivå. Drömmen vore att tillsammans med den hästen, efter kanske 5 - 7 år tillsammans, vara kvalade till regional MsvC. Det är mer på ett "drömplan" dock. Skulle rida för C eller B-tränare i dressyr 1 - 2 gånger i veckan, och själv (för "nöjes skull") hoppa på sockerbitsnivå kanske 1 gång i månaden eller så. Vill kunna rida den 5-6 gånger/vecka, och allra mest trimma i ridhus/paddock, men såklart skulle det absolut bli en uteritt någon gång då och då också. Inte direkt, men fr.om. åtminstone efter några månader/något halvår skulle jag också vilja komma ut på kanske en P&R/månaden, och, om det funkar bra, kanske göra totalt runt 10 starter/år på lokal LC-LB(ev. LA) nivå.

Grejen är ju då att jag (tyvärr) ser "försäljningsstall" som en synonym till "bluff" och "oseriöst". :( Eller ja, jag vet att det bevisligen är lätt att bli lurad där, och har hört allt för många historier på det temat.
Dock, kan jag också tillägga; oavsett exakt pris, och om den såldes via företag eller privat, så skulle jag göra ordentliga kontroller på/av hästen innan köpet skulle gå igenom. Dels skulle jag (också med tanke på den stamtavlenörd jag är!) verkligen gå till botten med stammen (om sådan finns), men i alla fall historiken och fd. ägare m.m. Dessutom skulle jag röntga varje millimeter av hela kroppen, be veterinärer känna igen exakt hela kroppen, böja, klämma osv. hos minst två olika kliniker, gärna 3 - 4 st, för att få det mer oberoende. Jag skulle också se till att ha en budget på åtminstone 40 - 60 000 kr, enbart för alla klinikbesiktningar/undersökningar innan. Efter nyss nämnda, borde väl min undersökningsplikt, i alla fall om säljaren är näringsidkare, anses vara uppfylld?

(Tänker mest på företag nu, då jag -tyvärr- som sagt har mindre förtroende för de, men såklart "glömmer jag inte helt bort" privata i nedanstående heller)
Såhär tänker jag med prisklasser och vad jag kan få:

60 - 80 000 kr
Då får jag kanske räkna med att hästen -tyvärr- har en del gamla och/eller påverkande skador som gör att den inte klarar av mer än max LB dressyr, och definitivt ingenting som rör bommar/sockerbitshoppning. Absolut ingen känd stam då, och om det motförmodan finns så förfalskad. Absolut inte heller svenskfödd.

85 - 100 000 kr
Här förväntar jag mig faktiskt att hästen är i sådant skick att den skulle klara av en "karriär" på LB-LA nivå. Visst, den kanske skulle ha gamla skador som gör att den inte klarar mer än ca. 100 cm hoppning, men i alla fall dressyrarbete och tävling på LB nivå bara måste den klara. Förhoppningsvis, och troligen, känd (icke förfalskad) stam och kanske t.om. svenskfödd.


Så, för det första; är jag realistisk i det jag skriver? :)
Sen, kan någon övertyga mig om att försäljningsstall inte är så illa som jag tror, i alla fall i de prisklasserna jag talar om? Eller är det faktiskt så i illa ställt på den fronten, som jag har fått för mig?
Och med tanke på de prisnivåerna jag talar om, vad skulle vara "bäst" att köpa av; Försäljningsstall eller privat?
 
Dessutom skulle jag röntga varje millimeter av hela kroppen, be veterinärer känna igen exakt hela kroppen, böja, klämma osv. hos minst två olika kliniker, gärna 3 - 4 st, för att få det mer oberoende. Jag skulle också se till att ha en budget på åtminstone 40 - 60 000 kr, enbart för alla klinikbesiktningar/undersökningar innan. Efter nyss nämnda, borde väl min undersökningsplikt, i alla fall om säljaren är näringsidkare, anses vara uppfylld?

40-60.000 budget för massiva veterinärundersökningar när du funderar på häst runt 80.000? Känns ju helt orimligt, bättre att göra en vanlig klinikbesiktning, de vanligaste plåtarna om man så vill och sen spara pengarna - det är ju nästan en ny häst liksom. Veterinärbesiktning på 3-4 kliniker hade jag aldrig gått med på som säljare, ett jäkla farande för en häst som inte ens är såld, nej, det hade tagit alldeles för mycket tid och energi.
Skaffa en veterinär du litar på istället.

Du är helt orealistisk. Och verkar inte tänka på att provridningen mycket väl kommer visa om hästen kommer över 50 cm sockerbitar samt går i form.
 
Håller med tolksele, och tillägger att om du känner dig så osäker att du vill ha 3-4 klinikers utlåtande, tycker jag du ska utbilda dig själv först, för att bättre kunna hitta en veterinär du klickar med.

Röntga igenom hela hästen - varför i hela friden då? Inte många säljare som tillåter det.
 
Bara som en liten instickare här, jag köpte en häst, av försäljningsstall, för 30 000 kr. Gjorde bara gårdsbesiktning. Han skulle utan problem kunna gå LB dressyr och hoppa banor på 50-60 cm med lite träning. Har haft honom i tre år och det är först nu jag har börjat rida ordentligt för tränare osv, men hade man gjort det direkt skulle han nog klarat av LB på inte allt för lång tid (mycket beror ju på att jag inte är så duktig ryttare :P )
 
Nu var det ett tag sedan jag var på tävlingsbanan, men inridningshästarna klarar en normal LB-klass efter en månad. Det är ju bara gångarter, volter och ridvägar. HÄSTEN är nog inte den som har problem med klassen, det är ryttaren.

Vi fick lära oss redan på ridskolan att alla normalbegåvade hästar klarar en LA i hoppning, hästen begränsas av ryttaren. Och det stämmer ju ofta för den genomsnittliga ridhästen (varmblodiga ridhästar).
 
Var det du eller någon annan som hade en liknande lista för en tid sedan? Även den helt orealistisk?

För mig är LB "ryttarnivå". Det krävs inget exceptionellt av hästen mer än att den är hyfsat lydig, de allra flesta klarar den nivån (framförallt i dressyr). Även i hoppning ser jag det främst som "ryttar-fel" om den inte klarar en LB-bana. En häst som med rätt ridning inte kan nå den nivån bör vara betydligt billigare än din budget.

Man behöver inte kvala till Msv C.

Som andra påtalat: varför leta fel?

Det är både för- och nackdelar med försäljningsstall och privata säljare. De privata berättar inte heller allt och det verkar vara vanligare att de överprissätter. Försäljningsstallen har bättre koll på marknadsvärdet, inga känslomässiga bindningar och väger uppstallningskostnaden mot försäljningspriset.
 
Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så?

Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på högskolan ;)) och i alla fall i lite grövre ordalag vet hur det fungerar med köplagen vs. konsumentköplagen, och att man har mer rättigheter som konsument med det sistnämnda osv. osv.

Håller ju, som jag tror jag nämnt tidigare, på och tittar på hästar så smått. Inte för att köpa imorgon, men någon gång, i alla fall under 2010-talet.

Det jag söker hos en häst, grovt sagt:
Ålder: Väldigt grovt sagt 6 - 25 år. Ser dock helst att den är ca. 8 - 15 år.
Storlek: 140 - 170 cm, också grovt sagt. Men allra helst ca. 155 - 165 cm.
Import: Spelar ingen roll om den är svenskfödd eller import.
Ras: Alla raser som kan vara inom ovan nämnda storleksintervall.
Stam: Gärna känd sådan.
Utbildningsnivå/meriter:
Måsten
- 50 cm hoppning
- Startklar/ska kunna gå LB dressyr med åtminstone 58 - 60% på direkten.
Gärna:
- 100 cm hoppning
- Startklar, eller i alla fall börjat tränas mot, LA dressyr.
Budget: Absolut max 100 000 kr. Gärna något mindre.

Jaha, och förklaring på ovanstående då?
Jo, jag rider själv på ca. LC-LB nivå i dressyr och hoppar för skojs skull på runt 40-60 cm nivå. Om något år kommer jag väl ligga mer stadigt på LB i dressyr, och kanske hoppa kanske 50-70 cm. Det jag vill med hästen är att, kanske inte direkt, men redan efter 2 - 3 månader, kunna åka ut på P&R och ha en realistisk chans att få kanske 65% i LC och 60% i LB, jag ska liksom inte behöva lära den att gå i en "lättklass-arbetsform", sidförande hjälper i skritt och trav osv. osv. Det bara måste sitta. Likaså vill jag kunna plocka fram två sockerbitar på 50 cm, och förvänta mig att ha en rimlig chans att ta mig över de i trav, utan att hästen kastar sig åt andra hållet och slänger av mig. På längre sikt, kanske 2-3-4 år eller så, vill jag kunna ha möjligheten att starta LA dressyr på minst P&R, men kanske t.om. lokal nivå. Drömmen vore att tillsammans med den hästen, efter kanske 5 - 7 år tillsammans, vara kvalade till regional MsvC. Det är mer på ett "drömplan" dock. Skulle rida för C eller B-tränare i dressyr 1 - 2 gånger i veckan, och själv (för "nöjes skull") hoppa på sockerbitsnivå kanske 1 gång i månaden eller så. Vill kunna rida den 5-6 gånger/vecka, och allra mest trimma i ridhus/paddock, men såklart skulle det absolut bli en uteritt någon gång då och då också. Inte direkt, men fr.om. åtminstone efter några månader/något halvår skulle jag också vilja komma ut på kanske en P&R/månaden, och, om det funkar bra, kanske göra totalt runt 10 starter/år på lokal LC-LB(ev. LA) nivå.

Grejen är ju då att jag (tyvärr) ser "försäljningsstall" som en synonym till "bluff" och "oseriöst". :( Eller ja, jag vet att det bevisligen är lätt att bli lurad där, och har hört allt för många historier på det temat.
Dock, kan jag också tillägga; oavsett exakt pris, och om den såldes via företag eller privat, så skulle jag göra ordentliga kontroller på/av hästen innan köpet skulle gå igenom. Dels skulle jag (också med tanke på den stamtavlenörd jag är!) verkligen gå till botten med stammen (om sådan finns), men i alla fall historiken och fd. ägare m.m. Dessutom skulle jag röntga varje millimeter av hela kroppen, be veterinärer känna igen exakt hela kroppen, böja, klämma osv. hos minst två olika kliniker, gärna 3 - 4 st, för att få det mer oberoende. Jag skulle också se till att ha en budget på åtminstone 40 - 60 000 kr, enbart för alla klinikbesiktningar/undersökningar innan. Efter nyss nämnda, borde väl min undersökningsplikt, i alla fall om säljaren är näringsidkare, anses vara uppfylld?

(Tänker mest på företag nu, då jag -tyvärr- som sagt har mindre förtroende för de, men såklart "glömmer jag inte helt bort" privata i nedanstående heller)
Såhär tänker jag med prisklasser och vad jag kan få:

60 - 80 000 kr
Då får jag kanske räkna med att hästen -tyvärr- har en del gamla och/eller påverkande skador som gör att den inte klarar av mer än max LB dressyr, och definitivt ingenting som rör bommar/sockerbitshoppning. Absolut ingen känd stam då, och om det motförmodan finns så förfalskad. Absolut inte heller svenskfödd.

85 - 100 000 kr
Här förväntar jag mig faktiskt att hästen är i sådant skick att den skulle klara av en "karriär" på LB-LA nivå. Visst, den kanske skulle ha gamla skador som gör att den inte klarar mer än ca. 100 cm hoppning, men i alla fall dressyrarbete och tävling på LB nivå bara måste den klara. Förhoppningsvis, och troligen, känd (icke förfalskad) stam och kanske t.om. svenskfödd.


Så, för det första; är jag realistisk i det jag skriver? :)
Sen, kan någon övertyga mig om att försäljningsstall inte är så illa som jag tror, i alla fall i de prisklasserna jag talar om? Eller är det faktiskt så i illa ställt på den fronten, som jag har fått för mig?
Och med tanke på de prisnivåerna jag talar om, vad skulle vara "bäst" att köpa av; Försäljningsstall eller privat?

Lb kan samtliga hästar gå, även la och troligtvis iaf msv c med lite träning. Även hoppning på 50 cm klarar den minsta shettisen. Priserna stämmer inte heller inpå verkligheten. Snarare får du väl betala Max 40' för en sån häst du beskriver (beroende på ras etc).
 
Hej!

Du har inte alls en realistisk syn på varken hästars utbildningsnivå, vad de kostar eller hur lurad man blir.

Man kan bli precis lika lurad av en privatperson som av ett försäljningsstall, det enda man kan göra för att skydda sig är att 1. göra en ordentlig klinikbesiktning och 2. inte köpa en häst som inte är igång.

Att röntga hela hästen är bara slöseri med pengar, de flesta hästar har nån avvikelse på röntgen, de flesta går med dessa avvikelser hela sitt liv utan att lida av det. Flera veterinärbesiktningar tror jag inte någon går med på.

Som flera innan sagt kan alla hästar utan allvarliga fel gå LA/LA, det kräver knappt någon ansträngning alls.

I dina skor hade jag letat efter en äldre läromästare, som du kan lära dig av och gå framåt fortare. Har hästen jobbat hela sitt liv vet du också att den klarar av belastningen, vilket du verkar oroa dig för.

Men i första hand hade jag spenderat mycket tid med att utbilda mig själv i hästar och ridning, så du blir lite säkrare. Lär dig se hältor själv, hitta duktiga människor som kan lära dig det du behöver kunna inför hästköpet.

/Lavinia
 
Haha, jag blev helt begeistrad när jag läste detta. Du gör verkligen saker och ting mycket mer komplicerade än vad de behöver vara. När det väl är dags att köpa häst så ta med dig någon som är erfaren och kunnig som kan hjälpa dig. Be ägaren/säljaren rida hästen och visa vad den kan och provrid sedan själv. En vanlig klinikbesiktning räcker gott och om veterinären anser att något är oklart så kan det vara lämpligt att röntga.

Jag köpte min häst förra året (hon är nu 14 år, halvblod e. Cortez) för strax under 60 000 och vi ligger just nu på LB-nivå i dressyren, 90-1m hoppning och jag har också tänkt starta H90 i fälttävlan i år. Det är helt och hållet jag som begränsar. Hästen kan mer än så och det kommer jag också kunna så småningom.

Det viktigaste tycker jag är att man hittar en häst som man verkligen trivs med och som fungerar för det man vill göra. :)
 
De du skriver är helt orealistiskt.
För de första: de krav på häst du har borde du inte ha några som helst problem att hitta, de flesta hästar kan gå LA dressyr och 100m hoppning. Du behöver nog knappast betala över 50' heller. Du kan nog med säkerhet köpa en lite äldre välskolad, snäll och okomplicerad häst som mer än gärna gör det du ber om.

menar du att du kommer ha en budget på 160 000kr för häst och veterinärbesiktning? Det kan du göra mycket roligare för! Bättre du ser till att hästen varit ordentligt försäkrad och skadefri än röntgar och undersöker. Lägg undan lite pengar utifall det händer något istället. vanlig besiktning räcker långt. Jag hade aldrig sålt min häst till nån som velat besikta den 4 gånger.... En gång räcker väl, med en veterinär som köparen valt och litar på.
 
Ang pris på andra raser än islandshästar kan jag inte hjälpa dig med, men verkar orealistiskt ..

Jag har själv försäljningshästar och säljer via mitt företag. Har man företag är man (oftast) väldigt mån om sitt rykte och jag skulle inte vilja sälja någon häst för överpris eller lura någon! det ger kortsiktiga pengar men förstör ryktet och ger i slutändan färre kunder = mindre pengar.

Jag själv har köpt häst av både företag och privat, men föredrar att handla av andra företag dels pga moms-delen(påverkar inte dig som privatperson) och för att det oftast finns fler hästar att prova på samma ställe samt att försäljare brukar vara mer sakliga utan känslomässiga förbindelser till hästen.

Bli lurad kan du lika gärna bli av företag som av privatperson; så för den sakens skull spelar det nog ingen roll vart du vänder dig. Provrid hästen som du är intresserad av, gärna flera gånger :) både i paddock och ute i skogen; med/utan sällskap, prova även några hinder. Är du osäker kan du ta med dig någon annan duktig hästmänniska eller tränare i din närhet :)

Att besikta för 40-60.000kr skulle jag inte göra med någon häst; vad den än kostar! Besikta 3-4ggr är heller inte aktuellt för mig som "köpare", eller om jag är säljare. Blir bara massa åkande för hästen och onödigt mycket tid och pengar för köpare/säljare.

Röntgen tar jag inte alls om det är en "billig" häst (under 100.000), vissa "avvikelser" på en plåt behöver inte påverka hästens hållbarhet överhuvudtaget heller. En vanlig besiktning räcker gott och väl med en veterinär man litar på. Är hästen lite dyrare kan jag ta en röntgen. Vet man inte vad man ska ta bilder på kan man rådfråga med veterinären; men att röntga hela hästen känns onödigt.
 
har du skrivit rätt när du har en budget på 40-60 tusen för vetbesikningar? Det får du ju en ny häst för. Jag skulle ALDRIG sälja till en som tänker röntga varenda millimeter och dessutom besiktiga flera gånger ... näver bäver det luktar ju problem för bägge lång väg.

Om hästen går igenom en vanlig besikning ua så försäkrar du bara A1 livvärdet/användbarheten till köpeskillingen så har du skyddat dom pengarna.
 
Nej, nej, och nej.

För det första kan det nog vara bra om du, den dag du ska köpa häst, har lite mer klart för dig vad du vill ha för häst. Det är enorm skillnad på att köpa en 6-åring (en ung, oftast ganska grön häst) och att köpa en 25-åring (som kan vara en jättebra läromästare men sannolikt bara har några aktiva år kvar, om ens det).

Dina måsten på hästen är något som alla friska, inridna hästar bör klara. Att skutta över 50 cm är ingenting för en d-ponny eller större, och en ordentligt grundriden häst kan absolut gå LB med godkänt resultat med en hyfsat duktig ryttare i sadeln. Det behöver du inte alls oroa dig för. Och de allra, allra flesta hästar kan även gå 100 cm hoppning och träna LA dressyr. Det är fortfarande lätt klass.

Din ambitionsnivå med P&R, kanske lite lokala tävlingar, och hoppa småhinder bör inte begränsa ditt urval speciellt mycket. Med de priser du tycker verkar rimliga lär du inte stå utan alternativ på hästar heller ;)

Hade inte du en tråd om hästpriser för ett tag sen? Där även de priserna du tyckte var rimliga var helt uppåt väggarna?
Du låter väldigt negativ och orealistisk i din prissättning. Jag skulle aldrig ens titta på en häst för 60000 (eller ännu mer!) som hade gamla skador som begränsade den till LB dressyr och inte ens bomarbete... Never. Kanske om den kostade hälften av det, och var en mycket trevlig häst på alla sätt. Och förfalskad stam? Varför skulle det vara det?

Ger du 85000-100000 för en häst som kan gå LB dressyr, men som kanske har någon gammal skada i bagaget och inte kan hoppa mer än 100 cm, får jag bara gratulera säljaren av den hästen :up:

Om jag vore säljare skulle jag inte ens överväga att sälja häst åt någon som dig. Nu menar jag absolut inte att du som person vore en dålig hästägare, det vet jag ju ingenting om. Men någon som vill leta igenom varenda millimeter av hästen i jakt på något litet fel, känns som bäddat för problem. Gör en vanlig besiktning bara, eventuellt röntga benen om du verkligen måste göra av med pengar på något. Jag skulle dock inte röntga en relativt billig hobbyhäst.

Vad det gäller försäljningsstall: Det finns många bra och några dåliga i Sverige. De seriösa försäljningsstallen vill upprätthålla sitt goda rykte och vill alltså inte lura sina kunder. Du kan alltid be om referenser.
Googlar du bör det också vara lätt att hitta information om något stall är oseriöst. Jag tänker faktiskt tvärt om, att det är lättare att bli lurad av en privatperson. Hen är ju ofta mer partisk eftersom man som privatperson inte säljer hästar i samma omfattning som försäljningsstallen gör, och sannolikt har fäst sig vid hästen. Dessutom har de inget rykte att bry sig om på samma sätt som försäljningsstallen har. Jag tror att det ofta är lättare och smidigare att köpa häst från försäljningsstall.
Men det allra viktigaste är att det är en häst du trivs med. Varifrån den kommer är inte lika viktigt.

Det råd jag skulle ge dig är att du lägger hästköparplanerna lite på is ett tag. Ta istället tiden att verkligen lära upp dig själv. Se om du kan hjälpa till på ridskolan eller i något privatstall, och få lära sig allt om att ha häst. Försök lära dig se hur en frisk häst ska röra sig, hur en bra veterinär är, vad som är en "dyr" häst och vad som är en "billig" häst, hur lång tid det tar att utbilda häst och ryttare och hur kort tid det kan ta att bli heltokigt med fel ryttare och/eller fel häst.
Läs massor av böcker, diskutera mycket här på buke, men framförallt, skaffa dig kunskap i praktiken.
Förhoppningsvis känner du dig då säkrare på alla bitar om något/några år. Då vet du lättare vad du ska ha för typ av häst och hur mycket det är rimligt att du betalar för den. Och då har du mycket större chans att få ett lyckat köp och en härlig framtid med din häst!

Och om du köper häst inom snar framtid, se till att du har någon hästkunnig med dig som kan vägleda, hjälpa till, bolla tankar och kanske framförallt se till att du inte blir lurad.
 
Skulle du vara spekulant på någon av mina hästar skulle jag aldrig låta dig röntga hela hästen. Alla har någon avvikelse på röntgen, frågan är om den påverkar hästen och i så fall hur. Man får inte stirra sig blind på ATT man hittar något utan man måste förstå hur det ska tolkas.

Jag har vänner som sålt hästar där spekulanterna verkligen inte kunnat tolka det som kommit fram vid besiktning. Den felfria hästen existerar inte, har den inte någon liten medicinsk avvikelse har den någon exteriör. Det gäller att ha kunskaper för att kunna sätta det som kommer fram i sitt sammanhang.

Jag har ett 25-årigt halvblodssto som har en skugga på röntgen på hovbenet ena fram. Har fått reda på att det är från en skada hon fick som ettåring. Det har inte påverkat henne ett dugg, hon är fortfarande fullt ridbar. Innan jag köpte henne gick hon som ridskolehäst i åtta år, och var sällan halt.
Hon är dessutom hjulig i bak men det har inte heller påverkat hennes hållbarhet.
 
Jag håller med Speedway, du gör det onödigt komplicerat. Och jag tror att du har alldeles för låga krav på vad du ska få för dina pengar, det är en rimlig budget du har för en vanlig, frisk ridhäst.

Du vill ha en ordinär, trevlig, normalbegåvad häst att rida på hobbynivå, du bör LÄTT kunna hitta en frisk sådan (utan gamla skador som begränsar) som är <15 år gammal för runt 60 000.
Som flera skriver så är dina önskemål sådant som i stort sett alla hästar kan klara, det beror mer på ryttaren.

Det räcker HELT klart med en besiktning, gör den på en klinik som du har valt bara. Vill du absolut röntga så gör det för all del, det är ju dina pengar, men själv hade jag inte gjort det bara för att. Ser ingen anledning om hästen är riden flera år, helt igång och går igenom en besiktning ua.

Försök gärna få med dig en ridlärare eller liknande när du ska åka och provrida, och låt det ta tid. Provrid många hästar, se till att få testa så mycket det går. Innan jag köpte min senaste häst hade jag provridit typ fyra gånger, både ridit dressyr, hoppat, ridit ut och hanterat den. In och från hagen, borsta, sadla osv.

(Angående din fråga om privat eller hästhandlare så har jag tyvärr inget vettigt svar, då jag själv bara har köpt hästar från privatpersoner.)
 
Andra har redan pekat ut orimligheter i det du skrivit, men något du gör alldeles RÄTT är att du förväntar dig att allt är dyrare än vad det egentligen troligtvis kommer att bli. Vare sig du gör det medvetet eller omedvetet är det aldrig fel att ha gott om utrymme i sin budget :)

Angående att köpa privat vs från försäljningsstall tycker jag (särskilt eftersom det är din första egna häst) att det bästa är att börja leta bland ridlärare/vänner osv som du vet att du kan lita på.
 
Oj! Hade visst glömt av tråden helt och hållet! :o

Men tack för allt input, vad skulle jag göra utan er i Buke-expertisen?! :bow: :bow: :bow:

Inser nu också när jag läser era åsikter, att jag kanske är lite överdrivet försiktig. Men samtidigt har sätt flera historier på nära håll, som gått så otroligt snett, även i de höga prisklasserna (läs: högre än vad jag själv skulle köpa häst för). Dessutom stod det ju inte för allt för länge sedan om ett fall i Ridsport, med en häst som kostade mycket pengar, och som hade KS.

Så mot bakgrunden av det så skulle jag nog absolut klinikbesiktiga på ett ställe, och även ta några plåtar på rygg och ben för att vara säker (om inte annat för att jag ska kunna sova gott om nätterna). :)

Däremot så har den här tråden hjälpt min självinsikt på traven egentligen, och att jag nog ändå varit lite på fel spår tankemässigt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 918
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp