Gräsliga krukväxter :-(

Nafayette

Trådstartare
Har några exempel på fula krukväxter som jag inte har hjärta att slänga på dynghögen..

En sk. Nattens Drottning. Den har behagat sprida sina tentakler i ett helt fönster och en bit in i rummet via en gardinstång.
Har haft den i tusen år eller nåt och inte en gång att den blommat.

Har aldrig klippt ner den bara satt upp den allt eftersom den växter.

Hur i hela fridens namn får man fason på en sån??
Den står i soligt fönster med spalje. Den vattnas inte alls ofta..nä. Bara att fråga blommorna brevid. Är urkass på att vattna.

Såå..nån som har ett lyckat exemplar? Och hur ska den då se ut?


Sen har jag 4 orkidéer som jag planterat om MED orkidéejord. Eller rättare sagt. Avrenset från vedhögen fast dyrare och i påsform.
Dessa är omplanterade till lerkrukor.

Har för tillfället 4 stolpar med ca 8 blad totalt.. Snyggt...väääääldigt snyggt :crazy:

Dynghögen dom med?

AM
 
Sv: Gräsliga krukväxter :-(

Nattens drottning vet jag inget om, men orkidéerna vill ha ljus på sina rötter, de ville inte ha lerkrukor!

Jag hade en par stycken orkidéer som jag tänkte hiva iväg i våras, men av någon anledning fick de en sista chans i växthuset, jag doppade dem i regnvatten tunnan någon gång ibland men annars hängde de bara uppe i taket i krukor.Sen jag tog in dem i början av september har allihopa blommat och håller på fortfarande, det håller på att mattas av, men snart kan jag slänga ut dem igen! :D

Så om du står ut med dem ett tag till så kan de få komma hit i sommar på "bete" :D Men det är krav på att du måste lämna och hämta! ;) Men i övrigt kräver jag ingen mer ersättning än en pratstund! :D
 
Sv: Gräsliga krukväxter :-(

Nattens drottning är ful tycker jag. Jag har aldrig sett ett exemplar som varit snyggt, om någon har vill jag gärna se en bild! Det kan ta massor av år innan den blommar, om den blommar alls.

Det är ju trots allt en kaktus, och såna kan vara tröga att få blommor på om de lever året runt i samma temperatur. De vill ha en sval, torr vintervila med 5-15 grader för att sätta knopp. Sen vill dom ha mycket värme och vatten på sommaren.
 
Sv: Gräsliga krukväxter :-(

Njaa kan hålla med att Nattens drottning är otroligt ful. Men när jag hade en för många år sedan så växte den som ogräs...Fick den av en bekant som hade själv. Och hennes blommade gätte ofta och doftade gott. Just nu har jag bara ett räligt skott som väntar på plantering..

En annan rälig växt. Men lättodlad är Gummiplanta..

Lycka till med dina växter..:bump:
 
Sv: Gräsliga krukväxter :-(

KL

Eftersom jag nu retat mig på den invaderande Drottningen så har jag styckat ner den i bitar. Så nu är den utspridd i 4 krukor.
Vill den inte överleva så får det vara så.

Nu kan jag i alla fall titta ut genom fönstret utan att ha en "bläckfisk" som fastnat i håret på mig. :devil:

Erbjudandet om "bete" för orkidéerna låter inte dumt...
Men allvarligt..varför inga lerkrukor?
Orginalkrukorna var i kolsvart plast.

AM
 
Sv: Gräsliga krukväxter :-(

Hm svarta plast krukor låter ju ännu värre... Jag har fått lära mig att orkideerna vill ha ljus på sina rötter, inte glaskrukor för då kan det blir för varmt, men ljust och luftigt! I det vilda hänger de ju uppe i en trädstam typ... :D
 
Sv: Gräsliga krukväxter :-(

Kan ju i och för sig ta lite ståltråd och surra fast orkideérna i yuccapalmen :idea:

Naffa måste alltså plantera om kräken igen??
VAD ska jag köpa för krukor?????

Skicka hit bild på sådana!!!


AM
 
Sv: Gräsliga krukväxter :-(

Hm svarta plast krukor låter ju ännu värre... Jag har fått lära mig att orkideerna vill ha ljus på sina rötter, inte glaskrukor för då kan det blir för varmt, men ljust och luftigt! I det vilda hänger de ju uppe i en trädstam typ... :D
Det beror ju på vilken art det är :p. Det finns både trädlevande (= epifyter, t ex Phalaenopsis - brudorkidé) och marklevande (terresta, ex vis Paphiopedilum - venussko) orkidéer.
 
Sv: Gräsliga krukväxter :-(

...och Naffa sprang iväg direkt och tittade på plastlappen som sitter i krukorna..

Phalaenopsis heter den. Låter som någon skum sjukdom :o
Står på baksidan att den inte skall ätas.. :confused: :D

AM
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min äldsta orkidée (ca 4 år gammal) har alltid varit min friskaste. Blommar ca 6-8 månader om året :love: och har inte haft några större...
Svar
0
· Visningar
2 173
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 286
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp