Grävde ner död häst– par misstänks för brott

Jag vet en som sköt sin ena shetlandsponny, efter att den rymt ur hagen för femtioelfte gången. Han tappade tålamodet och sköt den på sina egna marker och begravde den omedelbart.

Han är/var polis fd insatsstyrka dåmera bonde. Vad för vapen som användes vet jag inte och ej heller på vilket avstånd det skedde.

Jag hade min dåvarande häst i hans stall innan detta hände men hade flyttat. Hade dock stallvänner kvar i stallet som berättade för mig vad som hänt.

Detta är ca 10 år sedan nu.

INGEN sa något. Han var ju liksom polis och rätt så erkänd osv.... 🤷‍♀️
 
Det är ju fullt tillåtet OM du fått tillstånd.
Här har ju personerna inte ens sökt tillstånd och då är det miljöbrott.
Jag förstår inte varför det är en sån stor fråga? Det brukar inte bli rubriker när personen XX grävt ett nytt avlopp utan tillstånd, vilket också är ett miljöbrott 🤷‍♀️
Om det är för att "utbilda" hästfolket i vad man får och inte får göra, så borde artikeln vara mer utförligt skriven. Dåligt av Ridsport tycker jag!
 
Jag fick lära mig häromveckan på utbildningen att kravet på tillstånd från länsstyrelsen togs bort 2015?
 
Jag tror inte man behöver ha tillstånd, eller det är kanske olika i olika kommuner? Hos oss behöver man inte söka tillstånd, men man måste ändå förhålla sig till vissa regler när man gräver ner.
 
Här behövs tillstånd, var faktiskt rätt enkelt att ansöka om, och snabb process, utan krångel, godkänt. Vilket var skönt eftersom det var väldigt jobbigt för övrigt att begrava min bästa vän.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyndet av en död ponny i en hage på Alnö förra veckan startade en polisutredning. Nu undersöks hästen på Statens veterinärmedicinska...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Turerna kring Stuteri Viegård i Danmark fortsätter. Polisen har i ett pressmeddelande gått ut med att de många döda hästar som grävdes...
Svar
1
· Visningar
710
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdagen hittade en person sin häst död i hagen på Gotland. Polisen misstänker nu att ett brott kan ligga bakom hästens död och har...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp