Grafiska romaner/noveller och serier

Neil Gaimans Sandman-serie (plus relaterade album) verkar inte ha nämnts än.
Just det! Den har jag också tänkt läsa! Men eftersom det är en ganska lång serie (?) tror jag att jag sparar den och de andra längre serierna tills när jag kommit igång med läsandet mer och har mer tid, kanske till sommaren. Jag gillar att läsa klart allt sammanhängande. Har hört att den ska vara väldigt bra.
 
Lore Olympus kom jag att tänka på. Vet inte om det är vad du söker, men även om jag inte läst den själv så jäklar i min låda vad folk har pratat om (och gillat den!) i sociala medier runtomkring mig.
Jag har en bekant som är väldigt förtjust i den också och verkligen rekommenderar den men jag har inte läst den själv. Jag tror att det kanske inte är min typ av serie även om jag inte kan sätta fingret på varför, det kanske delvis beror på hur den är tecknad även om det är skickligt gjort. Jag kan dras till eller avskräckas från olika stilar. Men så finns det ju fall där jag upptäckt att en stil jag från början tror att jag inte kommer gilla visat sig fungera mycket bra, som med Alltid fucka upp till exempel.
 
Det senaste serien jag läste var Inne i spegelsalen av Liv Strömquist, som jag tyckte var fantastisk. Har läst och gillat det mesta av henne, men den här gav mig mer att fundera på än jag upplever att hennes tidigare gjort.

Just nu läser jag denna:
56D94E39-D819-473C-9BE0-F54D05494A5B.jpeg


Det handlar om ångest och är skickligt tecknat med uttrycksfulla bilder och inte mycket text.

Härnäst ska jag läsa När vi var samer av Mats Jonsson. Var på ett fantastiskt författarsamtal där han beskrev varför han skrev den. Jag lärde mig mer om den nordiska ursprungsbefolkningen på den kvällen än jag gjort under samtliga mina skolår (och de är inte få!). Har tidigare läst bland annat Mats kamp som jag föll handlöst för, men det handlade nog om att jag läste den vid precis rätt tillfälle i livet.

Är också nyfiken på att läsa Lore Olympus som jag hört mycket gott om.
 
Fun Home hade jag ju också tänkt läsa men glömt bort, vad kul att den fått gott betyg! Åh Detta är mitt liv verkar väldigt intressant, jag gillar Furmarks sätt att berätta och det är en bonus att det handlar om en autistisk tjej eftersom min psykolog tror jag har autism, måste sätta upp den på min lista över böcker att läsa. The Arrival har jag också tänkt läsa men glömde bort den med. Jag har inte läst på ett tag nu men det hade varit kul att komma igång igen och grafiska romaner går ju ganska fort att ta sig igenom, det här ämnet för en tråd kom väldigt lägligt. Blir att fara till biblioteket imorgon!
Hoppas att du tycker om den. Det är en väldigt fin och respektfull skildring av autism.
Ja, grafiska romaner är härliga på det viset att de är lättlästa (textmassa har varit svårt i perioder av mitt liv), men samtidigt ofta djupt berörande.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Det senaste serien jag läste var Inne i spegelsalen av Liv Strömquist, som jag tyckte var fantastisk. Har läst och gillat det mesta av henne, men den här gav mig mer att fundera på än jag upplever att hennes tidigare gjort.

Just nu läser jag denna:
Visa bifogad fil 85328

Det handlar om ångest och är skickligt tecknat med uttrycksfulla bilder och inte mycket text.

Härnäst ska jag läsa När vi var samer av Mats Jonsson. Var på ett fantastiskt författarsamtal där han beskrev varför han skrev den. Jag lärde mig mer om den nordiska ursprungsbefolkningen på den kvällen än jag gjort under samtliga mina skolår (och de är inte få!). Har tidigare läst bland annat Mats kamp som jag föll handlöst för, men det handlade nog om att jag läste den vid precis rätt tillfälle i livet.

Är också nyfiken på att läsa Lore Olympus som jag hört mycket gott om.
Nu blev jag ännu mer sugen på När vi var samer. Har den på jobbet så kastar mig över den på måndag.
 
@Asko Maus är slut i Sverige också (iaf där jag letat) Undrar om den varit det länge eller om det har med the ban att göra…
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
@Asko Maus är slut i Sverige också (iaf där jag letat) Undrar om den varit det länge eller om det har med the ban att göra…
Det finns(?) väl ingen svensk översättning så alla engelska böcker kommer väl från en och samma fabrik/producent s.a.s kan jag tänka mig. Så är det slut i USA så är det slut i världen typ, så det har nog troligt med the ban att göra. Men med tanke på populariteten och politiken så har jag svårt att tänka mig att de inte skulle tillverka flera böcker.

Jag har sett ett par andra möjligheter, olagliga, så de finns där ute dock. Har du kollat på något bibliotek?
 
Det finns(?) väl ingen svensk översättning så alla engelska böcker kommer väl från en och samma fabrik/producent s.a.s kan jag tänka mig. Så är det slut i USA så är det slut i världen typ, så det har nog troligt med the ban att göra. Men med tanke på populariteten och politiken så har jag svårt att tänka mig att de inte skulle tillverka flera böcker.

Jag har sett ett par andra möjligheter, olagliga, så de finns där ute dock. Har du kollat på något bibliotek?
Det finns en svensk översättning, jag har åtminstone sett den på bibliotek. Jag var nära att låna den men jag hade redan lånat fyra andra och väskan blev tillräckligt tung så jag får ta den nästa gång.

Jag lånade:
Onämnbara, Leela Corman. Om livet för judiska invandrare från Östeuropa i sekelskiftets New York.
Jag håller tiden, Åsa Grennvall (jag kom på att jag nog redan hade läst Deras ryggar luktade så gott, som jag nämnde i trådstarten, men den här har jag inte läst).
Detta är mitt liv, Rose Lagercrantz och Anneli Furmark.
Den sommaren, Mariko Tamaki och Jillian Tamaki.
 
Det finns(?) väl ingen svensk översättning så alla engelska böcker kommer väl från en och samma fabrik/producent s.a.s kan jag tänka mig. Så är det slut i USA så är det slut i världen typ, så det har nog troligt med the ban att göra. Men med tanke på populariteten och politiken så har jag svårt att tänka mig att de inte skulle tillverka flera böcker.

Jag har sett ett par andra möjligheter, olagliga, så de finns där ute dock. Har du kollat på något bibliotek?
Jag tror att vi har den på någon av våra filialer så jag kan nog skicka efter den. Tänkte bara att det var en sån man vill äga.
Vet inte om den finns översatt men läser den nog helst på engelska. Trodde lite naivt att de låg i högar på nåt lager i Morgongåva eller så…
 
En klassiker som kan vara värd att läsa (det var länge sedan jag läste dem själv nu och vad gäller böcker har jag märkt att inte alla gamla favoriter åldrats väl) Corto Maltese av Hugo Pratt - från 1970-talet. Några av de verk som öppnade svenska ögon för att serier inte bara är för barn.
 
Jag tror att vi har den på någon av våra filialer så jag kan nog skicka efter den. Tänkte bara att det var en sån man vill äga.
Vet inte om den finns översatt men läser den nog helst på engelska. Trodde lite naivt att de låg i högar på nåt lager i Morgongåva eller så…
Ja, det är lite något som man vill äga men det går ju alltid att köpa den när den är tillgänglig även om man läst den :D
 
Jag gillar alla med Guy Delisle, började med Burma Chronicles som min första och fastnade. Uppgång och fall av Liv Strömquist är bra men alls hennes är tankvärda.
Gillar även Hudfärg honung av Jun Jung, finns i tre delar.
 
Jag gillar alla med Guy Delisle, började med Burma Chronicles som min första och fastnade. Uppgång och fall av Liv Strömquist är bra men alls hennes är tankvärda.
Gillar även Hudfärg honung av Jun Jung, finns i tre delar.
Spännande tips! Har läst allt av Liv Strömquist, tror jag. Tycker om det mesta men har svårt för hennes tecknarstil.
 
Just det! Den har jag också tänkt läsa! Men eftersom det är en ganska lång serie (?) tror jag att jag sparar den och de andra längre serierna tills när jag kommit igång med läsandet mer och har mer tid, kanske till sommaren. Jag gillar att läsa klart allt sammanhängande. Har hört att den ska vara väldigt bra.
Jag läste Sandman på Serioteket i Stockholm - när kidsen kom och såg mig sitta där och läsa skrek ett av dem; "Titta, en moderat"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp