Grafiska romaner/noveller och serier

Nu har jag läst När vi var samer. En fin mix av lärobok, släktforskning, ambivalens, skuld och stolthet. Historiens människor blev verkligen synliggjorda och levande och det kändes verkligen hur viktiga de blev som individer i sökandet efter rötter och tillhörighet. Jonssons tecknarstil är kanske inte riktigt min kopp men helt klart en viktig och mycket läsvärd bok.
Nu Maus.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Jag fick låna om Onämnbara eftersom jag inte hann läsa ut den, kan konstatera att det är en ganska mörk historia stundtals men också en som jag absolut vill läsa klart. Övriga jag lånade hann jag läsa ut och jag tyckte om alla, fast jag tror Den sommaren är ännu bättre på engelska för jag störde mig på någon översättning någonstans (men inte så mycket att det påverkade min åsikt om den i övrigt).

När jag lånade om Onämnbara lånade jag också "Berättelser om Yunnan" av Emei Burell, "Labyrinterna och andra serier" av Anneli Furmark som jag redan hunnit läsa och gillade, samt "Kunskapens frukt" av Liv Strömquist.
 
Lägger till några till min att läsa lista:

Borders, av Thomas King och Natasha Donovan - Baserad på en novell som jag inte läst. Handlar om en mamma och hennes son som är påväg att hälsa på en familjemedlem och får frågan av gränsvakter om de är kanadensare eller amerikaner. "Blackfoot" svarar mamman. Ett svar som inte accepteras.

Grass, av Keum Suk Gendry-Kim - Dokumentär byggd på intervjuer med en koreansk kvinna som tvingades till sexslaveri för den japanska armén under andra världskriget. En viktig historia och ett perspektiv som allt som oftast är osynligt i just historieskrivningen när man pratar om krig.

Talk to my back, av Murasaki Yamada - klassiker först publicerad på 80-talet om livet som hemmafru.

Att låtsas är att ljuga/Pretending is lying, av Dominique Goblet - lite oklart för mig vad den handlar om faktiskt, men den ska komma på svenska i år och jag tycker stilen den är gjord i verkar vara intressant.
 
Ito har jag köpt in till skolbiblioteket efter önskemål från elever. Jag ska ge dem en chans, även om jag inte gillar skräck, för de ser rätt maffiga ut.

Det är skräck på gammaldags vis, där man bygger upp stämning och känslor istället för att visa saker som är bara osmakliga.
Det finns mycket att hämta i hur manuset är skrivet, kompositionen och de flesta historierna är rätt korta.
Jag tyckte de var inspirerande som berättelsekonst.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Lägger till några till min att läsa lista:

Borders, av Thomas King och Natasha Donovan - Baserad på en novell som jag inte läst. Handlar om en mamma och hennes son som är påväg att hälsa på en familjemedlem och får frågan av gränsvakter om de är kanadensare eller amerikaner. "Blackfoot" svarar mamman. Ett svar som inte accepteras.

Grass, av Keum Suk Gendry-Kim - Dokumentär byggd på intervjuer med en koreansk kvinna som tvingades till sexslaveri för den japanska armén under andra världskriget. En viktig historia och ett perspektiv som allt som oftast är osynligt i just historieskrivningen när man pratar om krig.

Talk to my back, av Murasaki Yamada - klassiker först publicerad på 80-talet om livet som hemmafru.

Att låtsas är att ljuga/Pretending is lying, av Dominique Goblet - lite oklart för mig vad den handlar om faktiskt, men den ska komma på svenska i år och jag tycker stilen den är gjord i verkar vara intressant.
Just ja, Ducks: two years in the oil sands, av Kate Beaton ska jag också läsa! Den har fått mycket bra recensioner
 
Just ja, Ducks: two years in the oil sands, av Kate Beaton ska jag också läsa! Den har fått mycket bra recensioner
Bra, men något tyngre än vad jag väntade mig av någon anledning. Alltså inte bara bokstavligt för den var ganska tjock, men ännu allvarligare än jag trodde den skulle vara även om den också hade lättsamma inslag.
 
Jag kan bocka av Wage slaves av Daria Bogdanska och En sol bland döda klot av Anneli Furmark från listan. Även läst Husfrid av Alison Bechdel som också tipsades om i tråden, samt På glid av Moa Romanova.

Wage slaves berörde ett angeläget ämne, om ett slags moment 22 i att inte ha svenskt personnummer och därför inte få ett lagligt jobb och inte få ett personnummer för att man inte har ett jobb, och den resulterande exploateringen på arbetsmarknaden. Den kändes väldigt lättläst, sveptes med i berättelsen. Jag tyckte om stilen den tecknades i, jag gillar också att hon med enkla medel lyckas göra sina karaktärer ganska lätta att känna igen och sinsemellan olika.

I På glid tyckte jag däremot ibland att det var svårt att hålla isär karaktärerna trots att de kanske egentligen inte var så lika varandra. Det fanns ett djup i den som jag nog inte hade väntat mig, mitt i all dekadens, men ändå tror jag att jag tilltalades lite mer av Romanovas tidigare, Alltid fucka upp.

En sol bland döda klot kan vara min favorit av det jag läst av Furmark, tillsammans med Jordens medelpunkt. Det fanns någon passage jag hade svårt för, men överlag var den väldigt bra och färgerna och estetiken tilltalar mig. Jag gillade också ämnet, att gå i en fiktiv karaktärs fotspår.

Husfrid hade den goda smaken att ha kapitel, det är något jag ibland önskar att fler grafiska romaner hade när de är åt det längre hållet. Det är lätt hänt att man annars bara läser och läser utan att det finns någon naturlig paus. Bra som väntat, även om den av någon anledning inte riktigt grep tag emotionellt utan var mer... intellektuell känns som fel ord men i brist på annat, och jag tror det har med berättarstilen att göra.
 
Härnäst har jag lånat Karelen! av Pia Koskela och The many deaths of Laila Starr av Ram V och Filipe Andrade, de verkar vara lite av varandras motpoler på alla sätt fast jag inte läst dem än. Den ena är dokumentär historia och den andra en fantasy berättelse.

Karelen! är rätt tjock och har inslag av foton och collage och en ganska varierad stil (som är tilltalande men också lite överväldigande) vilket nästan gör mig visuellt utbränd när jag bläddrar i den, nästan så att jag börjat tänka att jag kanske inte kommer kunna läsa den, men jag ska prova. Ämnet är viktigt och jag tror den är bra, den har fått bra recensioner. Det syns också att det ligger mycket jobb och research bakom.

Den mer traditionella The many deaths of Laila Starr är i jämförelse väldigt konventionell och lättläst i sitt format och rätt tunn så jag lär ta mig igenom den ganska snabbt. Samtidigt är jag medveten om att det är början på en serie med (minst?) fem delar. Den handlar om att mänskligheten är nära att uppnå odödlighet, vilket leder till att Döden blir avskedad och flyttad till en människokropp (Laila Starr, en kvinna som dör i Mumbai och alltså återuppstår som Döden) där hon sedan kommer försöka stoppa utvecklingen mot odödlighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp