Gråhundar.

E

Elliotskorpan

Hej! Jag & min sambo är inne på att skaffa hund här nu under början på våren - mot sommaren, när vi hittar en som passar helt enkelt :)

Vi är båda väldigt förtjusta i Gråhundar, finns det någon som vet lite mer om dessa hundar?

Vi bor ute på landet i stort hus & med gård, så vi vill ju ha en hund som vi kan pyssla med lite aktiviteter i skog & mark med. Det passar oss perfekt.

Samtidigt så jagar ju varken jag eller sambon, så min stora fråga är ju om man MÅSTE jaga med en gråhund? Har en granne här ute som även han har en gråhund som inte går i jakt, utan den aktiveras på annat vis & är en jättepigg, glad & härlig hund.

Som sagt, ni som har/känner till mycket om gråhundar. Skriv ett inlägg. Rasen är otroligt vacker men för mig är det viktigt att den också passar oss mer än utseendemässigt, givetvis. Jag vill inte bara köpa en hund för att jag gillar rasen om det är fel hund!

Min pappa jagar däremot så givetvis vore det inte omöjligt att hunden skulle få jaga, men det finns ju så mycket mer man kan göra med en hund än jaga älgar.

Hör av er =):rofl:
 
Sv: Gråhundar.

Ja, man måste faktiskt jaga med en gråhund för att den ska må bra.
Jag har en granne med en blandning jämte/gråhund och detta är förvisso en trevlig individ men jag vågar inte tänka på hur han hade varit om hon inte aktiverat honom så mycket som hon gör med lydnad, massor med motion och viltspår/eftersök. Har man lust med att aktivera hunden med viltspår/mycket motion och annat som passar den dagligen-ja då kanske det går att ha en gråhund. Mig veterligen är gråhunden en ganska "vass" ras också? Rätta mig om jag har fel ni som kan den. Jag tycker iaf att det låter som en dålig idé att ha gråhundar när man inte jagar. Säljs dom ens till icke jagande människor?
 
Sv: Gråhundar.

Jodå dom säljs till vem som helst :crazy:
Jag har tre bekantskaper med gråhund. Alla är tikar och ingen jagas med.
Min lilla erfarenhet av rasen utifrån de tre är att om de får jaga är de säkert toppenhundar. Men som stallhundar/soffhundar fungerar de mindre bra, utan aktivering blir de asjobbiga rent ut sagt.

TS; Vill du ha en större gårdshund som finns ju alltid Njuffe :laugh: Dom stressar inte upp sig i första taget och jagar inte efter fåglar och harar och annat som springer runt ens hus om man bor på landet.
 
Sv: Gråhundar.

Vi hade en gråhundstik för några år sedan, världens bästa tjej ! :love:
Hon var skotträdd pga en olycka då hon var unghund, vi jagade ej med henne.
Hon mådde ej dåligt av det iochmed att hon fick så pass mkt mental och fysisk stimulans och dessutom var hon ju som hon var ;)
Men gråhundar är skapta för att jaga och merparten av de gråhundar som inte får jaga mår nog inte så bra!
annars är det en sjukt trevlig och vacker ras !
 
Sv: Gråhundar.

Hej kul att ni ska skaffa hund men mitt råd är att INTE skaffa en gråhund om man inte ska jaga.... visst det finns de som kan funka ändå men det kommer bli en oerhört krävande hund, det finns så himla många hundraser att välja på framför allt finns det ju en del spetshundar...

prillan
 
Sv: Gråhundar.

Håller med övriga, gråhundar avlas fram specifikt för jakt så om ni inte kan tänka er att ta en vuxen hund som visat sig inte fungera för jakt tycker jag ni ska välja en annan ras, både för hundens och er egen skull.

Norsk buhund skulle kanske passa?
 
Sv: Gråhundar.

kl

Håller med alla ovanstående!

Det finns säkert ett väldigt litet antal gråhundar som klarar sig utan jakt med MCKET annan aktivering. Men chansen är mycket stor att det blir en "tokig" hund när det inte får utlopp för jaktinstinkten.

Gör er själva och hunden en tjänst och skaffa ingen sådan.
 
Sv: Gråhundar.

Tipsar om lapphundar! Jag har haft 3 st och kan varmt rekommendera rasen till en aktiv familj som bor utanför stan. :) Lika vackra som Gråhundar men inte avlade för jakt utan mer som sällskapshundar.
 
Sv: Gråhundar.

Jag är ju både gråhundsägare och lapphundsägare. Skulle inte skaffa gråhund om den inte fick jaga. Min gammeltik älskar gröna kläder och älgar och när hon var skadad en säsong syntes det ärligt hur glimten försvann när hon inte fick hänga med ut. En lapphund är dock nåt jag rekomenderar!
 
Sv: Gråhundar.

Jag äger en gråhund som aldrig jagat eller varit tänkt att jaga med. Hon har varit sysselsat med att vara med mig i stallet osv istället och har mår hur bra som helst och är lycklig!

Så visst går det att ha en gråhund trots att man inte sysslar med jakt.
 
Sv: Gråhundar.

Vi hade en gråhund för nått år sedan. Köpte honom till att vi skulle jaga med han. Men när han blev 3 år så slutade vi jaga. Och han var tuff innan. Krävde massa, massa motion, skällde väldigt mycket. Kunde nästan aldrig slappna av och ligga still. Eller jo, enda gångerna som han var lugn var efter en jaktvecka. Då var han loj i flera dagar! Efter att vi slutade jaga så blev de bara synd om honom, även om han fick mycket motion. Så nej, tycker det är fruktansvärt själviskt att skaffa en gråhund, som är skapt till för att jaga., om man nu inte ska jaga med hunden. Vi omplacerade våran hund till en gubbe i jaktlaget och nu får han göra det som han är skapt för!:)
 
Sv: Gråhundar.

Hejsan!
Bara kände att jag måste svara dig. Vi har haft en gråhundstik som blev lite drygt 15år, Pira. Hon va förmodligen den bästa hund jag någonsin kommer att ha, gudomligt snäll, smart klok, lättsam på alla sätt o vis.

Vi köpte henne som i första hand sällskap men hon fick jaga lite på hemmaplan som två o treåring därefter delades jaktlaget o min man slutade jaga älg o även vovven. Vi jagade även fågel med henne, funkade bra.
Vi kunde sen femårs ålder lämna henne ensam på gården o åka o handla o hon lämnade inte gården! hon visste exakt vart gränsen till grannen gick, vi har tomtgränsen till grannen ca 30m från vår brokvist o längs med den står det björkar iom att grannen passerade björkarna for hon i luften o skällde för o tala om att det kom nån.

Jag tog med henne på hästkurser, promisar osv ingen speciell träning hon funkade för oss som en riktig pärla.

Naturligtvis så finns det ju olika hundar o behov men jag tycker absolut att ni kan skaffa en gråhund till sällskap bara de får sina behov av fostran, stimulans som alla hundar behöver.

Du ska veta vad många som sa åt oss att hon skulle sticka om vi hade henne lös hemma efter att hon fått jaga, jaja vänta till hon blir halvåret då sticker hon, inte hon va kvar! vänta till hon blir året, då drar hon, näärå hon va kvar. Efter ett par år slutade de o säga nåt.

Jag tycker gott att Ni kan skaffa en gråhund. Det är ganska kul med kommentarerna som vi fick om vår gråis, välfostrad trevlig o lugn för tänk va många gråhundar som mer el mindre får tillbringa sina liv en gång per år utanför hundgården med ett mer el mindre galet uppträdande.

Många lyckönskaningar från mig / Kattis
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 485
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp