Graman tråd igen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ruh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 189
R

Ruh

Ja nu vill jag höra lite åsikter.
Vad tycker ni om att rida med graman på en häst som tränar och tävlar på msv nivå någon gång ibland? Om man tänker att det är för att "finslipa" hästens form osv.
Om ni tycker att det är OK/BRA hur ofta tycker ni då och varför är det OK/BRA

Om ni tycker att det är "DUMMT" så varför?

Har försökt skriva så opartiskt som möjligt och vill nu höra era åsikter :bump:

Sv: Graman tråd igen!

tycker inte att det är dumt. har ridit med det på unghäst, ägaren (också min tränare) hade det på henne för att förbättra formen. hon gick mkt bra på det och jag ser inga problem med att rida med det ?
men jag är väl inte kunnigast av alla ?

Jag tycker de beror på om de är msv i dressyr eller hoppning. Om de är hoppning tycker jag det är helt okej, men dressyr, då är mitt svar nej. Om hästen går msv i dressyr borde den väl ha så pass bra form och orka bära upp sig så mkt att man kan "förbättra" formen utan graman.

Men eftersom jag inte rida på msv nivå vet jag inte hur msv ryttare ser på saken, asså dom kanske tycker de är bra osv! :)

Ruh skrev:
Ja nu vill jag höra lite åsikter.
Vad tycker ni om att rida med graman på en häst som tränar och tävlar på msv nivå någon gång ibland? Om man tänker att det är för att "finslipa" hästens form osv.
Om ni tycker att det är OK/BRA hur ofta tycker ni då och varför är det OK/BRA

Om ni tycker att det är "DUMMT" så varför?

Har försökt skriva så opartiskt som möjligt och vill nu höra era åsikter :bump:

Alltså. Graman som nödbroms på ouppfostrad häst innan man har fått tummen ur för att ta tag på problemet kan jag förstå, om än inte acceptera fullt ut.

Graman för att finslipa formen låter som att använda motorsåg för att snida en smörkniv i ene...

jag red för första gången med graman nu i veckan. ville experimentera... var ute och galopperade och jag tror min ponny nog haft graman rätt mycke förut för ja behövde inte hålla i den eller någonting inte i tyglarna heller han sänkte sig på en gång, fick driva som en vettlös men visst gick det rätt bra. jag galopperade längre sträckor och i vanliga fall brukar han börja bocka och dra gärnet men nu var han tvungen att ta i på ett annat sätt och jobba och det var så skönt.

Undrar jag med. En häst som hoppar på msv nivå borde väl också ha tillräckligt med ork osv för att kunna finslipa formen utan gramanen?

Jag tycker att en graman kan vara en ovärderlig hjälp när man börjar med galoppombyten och sådana saker, för att hjälpa till att behålla hästens form. Det förutsätter ju då självklart att ryttaren vet hur man rider på en graman och inte bara sitter och håller.

jag hade det på galoppbanan! ända sättet å hålla min häst på.. annars vare huvet upp å nocka matte, sen dra åt h*e... i 190...
med graman slappnade hon av på ett helt annat sätt å sökte sig ner, så sista halvvarvet kunde man gå i lååång å låg form å typ släppa gramanen...
i dressyr har jag bara ridit med det en gång å för tränare.... så hon hade ju koll på mig :)

min häst som jar rider nu har gått msv dressyr. Inte med mig då, och ryttaren var något större och duktigare dressyrryttare än jag.
Nu hade hon lite ont i ryggen när hon åkte hem, och jag rider på gramanen mest för att jag inte alltid orkar hålla henne, och för att när jag har gramanen så placerar hon huvudet i enmervänlig utgångsposition vid träning. Inte en dressyr form, utan man får rida till formen.

Sen har jag inte heller ridit på ett tag så musklerna sitter inte precis.

Det beror väl på vad du vill finslipa?

jag personligen tycker inte om att rida på gramman. Jag tycker att hela elasticiteten och alla naturliga huvudrörelser försvinner, och det är så lätt ett hästen bara kopplar bort huvud o hals från resten av kroppen. Även om man ger hästen eftergift tycker ajg inte det fungerar tillräckligt exakt. Har man endast en vanlig tygel kan mna vara mjukare och flexiblare i sin tygelföring tycker jag. Bara min personliga åsikt, och kanske kan man ha bättre utbyte av grammanen med mer vana att rida med den, men jag tycker att man i de flesta fall får ut mer utan hjälptyglar. :angel:

Men om hästen slår sig loss vid byten så beror ju det på nåt, den gör det inte för att vara dum. den kan ha svårt att hålla balansen, ha ont, inte vara tilräckligt stark eller genomriden.
Tycker du då det är rätt att Tvinga hästen att hålla huvudet och halsen i en viss position?

I övrigt håller jag med Svea.. Visst, är det fara för ekipagets liv och hälsa så. Men annars finns det andra och bättre vägar att gå.

Nej, självklart inte, men där får man ju som ryttare anpassa efter hästen. En häst som inte orkar göra galoppombyten ska man ju dels inte göra galoppombyten på, dels inte tvinga ner huvudet med en graman.

eller inte riktigt kan hålla hästen i skogen (pytteryttare)

haha japp, spec när man inte hunnit köpa passande martingal, då den man har är för liten, och hästen gärna slänger upp huvudet och gör konstiga hopp i galoppen :D

Liknande trådar

Bukefalosnyheter En sak jag vill uppmärksamma en dag som denna är en intressant företeelse och tråd som jag har lite blandade känslor runt. Det handlar...
Svar
11
· Visningar
171
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 059
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 293
Senast: ufot
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31