Elin_B

Trådstartare
Min ponny blir lätt stark och "drar fram" mig i sadeln. Detta har efter en periods ridning nu börjat inverka riktigt negativt på min sits.
Jag kan inte inverka korrekt på honom då jag själv inte sitter mitt över eller uppsträckt.

Min tränare föreslog graman och vi provade en senaste gången.
Jag hade ju mkt lättare att räta upp mig då han inte drog fram, och tränaren trodde det var bättre för honom så länge jag rider "på rätt sätt" på gramanen, eftersom jag inte hamnar i dragkamp med ponnyn då. Hon trodde att jag och han hade hamnat i en "ond cirkel" då han drog fram mig, och jag inte kunde få över vikten på bakdelen eftersom jag själv satt lutad över framdelen.

Min fråga: Om jag nu (som tränaren föreslog) rider på graman en period, endast använder mig av den då han blir stark och inte "smyghåller", kommer jag kunna rida honom ordentligt som vanligt sedan?

Vet inte hur det är med graman, men om jag rider på det en period och sedan tar av den är jag orolig för att jag ska ha svårare att rida honom utan den. Att han ska bli ännu starkare etc..

Vad tror ni?

Sv: Graman?

Jag kan inte ge ett korrekt svar men jag har bara erfarenhet av att hästen blir lättare att rida lösgjord, korrekt i form mm efter en period med graman!!:)

Min förra ponny reds endast på graman efter han had ekommit från danmark, inte en ridtur utan graman eftersom han var en liten vilding.

Det blev en possetiv inverkan i detta fallet.

Jag tycker det låter som en bra idée, MEN rid med den några lektioner för din tränare så du lär dig att använda den på rätt sätt.
Och hamna inte i gramanens onda cirkel när du igentligen inte behöver den längre. Den kommer inte lösa alla problem som vissa tror. Dvs. så fort det är något ex. att hästen börjar springa iväg i skänkelvikningen eller att din inte vill göra halt exakt på kommando så slänger dom på gramanen blixtsnabbt eller tom. för att dom är lata.

Har sett alldeles för många ponnyryttare som springer runt med graman :cool: USCH!

Men som sagt jag tror i detta fallet att det kan vara en bra lösning

Med ett sånt beteende skulle jag hellre sätta på ett gags. Se då till att använda det som det är meningen = två tyglar!

Madick skrev:
Med ett sånt beteende skulle jag hellre sätta på ett gags. Se då till att använda det som det är meningen = två tyglar!

Har iofs aldrig ridit med det på honom, men däremot på min förra hopponny. (hon var stark som en oxe) hon blev däremot bara hetsig och galopperade på stället även om tyglarna hängde slappt.

Graman verkar bra just för att jag när som kan lätta eller inte rida på den alls, och då blir det precis som vanligt träns.

Jag tävlar ju dressyr i övrigt och vill helst kunna rida utan några extra hjälpmedel precis som det är på tävlingen. Om jag rider honom på gags och han funkar på det, är inte risken stor att han faller tillbak i gammalt mönster så fort man tar av det?

tycker det låter väldigt bra med graman, en väldigt bra hjälptygel när man har lite sådana problem som du har nu, och eftersom din tränare har sagt det skulle jag ha gjort det! lycka till. :)

Madick skrev:
jag tycker inte att det låter som en bra idé.....till dressyr är gags ett ganska värdelöst bett, och tävlar man dessutom dressyr är det ingen mening att sitta och träna på ngt bett som man inte får tävla med

Jag tycker att man i den här situationen kan använda graman som ett hjälpmedel så länge du fortfarande tänker på att det är DU som ska orka räta upp dig och få en korrekt sits genom att du inte behöver kämpa med att hästen drar dig framåt, inte sitta och hålla hästen på gramanen och pga det kunna sitta helt normalt utan att det egentligen blir någon skillnad på situationen.

Rid inte med graman för tränaren hela lektionen, det är bättre om du får tips på hur du ska kunna få bukt på det hela både med och utan graman. Dessutom måste ni se om ni gör framsteg annars kan det kanske behövas en annan metod.

Och använd dig ej av gramanen i den vanliga ridningen utan ta endast till den när hästen drar dig framåt.

Good luck.

fälttävlansnörd skrev:
Och använd dig ej av gramanen i den vanliga ridningen utan ta endast till den när hästen drar dig framåt.

Men det gör han ju i princip varje ridpass..?
Vi har använt graman en gång och sitsen blev genast bättre, men jag är ändå rädd för att jag ska ha svårare att rida honom utan gramanen sedan. Jag får ju t ex inte ha den på dressyrtävlingarna...

Vad tror alla? Ngn som tycker det är svårare att rida utan efter en period med graman?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: Miingla
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att... 2
Svar
21
· Visningar
3 261
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 849
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 602
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka