Ämelie

Trådstartare
Jag har funderat på att rida min häst på graman emellan åt, tycker det verkar som ett bra hjälpmedel för hästar som lätt blir lång och starka. Vill gärna höra vad ni tycker om gramantygeln, förutsatt att den används rätt förstås.

Kommer inte rida med den jämnt utan bara ibland för tränare i början och kanske nån enstaka gång i skogen. Är det värd att investera i en sådan? Jag har ofta ansett att man ska kunna rida hästen utan hjälptyglar, och det tycker jag fortfarande... men jag har insett att det kan vara en bra hjälp ibland för att "fixa Till" lite emellan åt, vad tycker ni?

Sv: Graman??

Bara man vet vad man gör.
Meen med Gramanen kan det vara svårt att få "upp huvudet" på Hästen, efetrsom det är en tygel som får Hästen att sänka sig .:crazy:
Om de var det du tänkt ha den till.

Precis som Merci skriver så får den ju litefel verkan om du vill ha den till att få upp huvudet på hästen. Men jag kanske fattat fel vad du ville med gramanen.

Finns hur många trådar som helst om gramanen. Minst en ny tråd om dagen.

Är gramanen något nytt mode eller?

Som vanligt (från mig).

Gramaner och andra hjälptyglar är bara skit. De som mot förmodan är duktiga nog att använda den är så pass duktiga att de kan andra bra mycket bättre vägar.

Det enda man gör med en hjälptygel är att dölja symtomen av vad som är fel.
Bättre att lära sig rida sin häst istället.

Jag har nog samma tankesätt som dig... Använder graman ngn gång då och då för att "fixa till lite". Får en bättre precision och tycker det är kul att "exprimentera". Min häst kan ha en benägenhet att slå med huvudet ibland och då hjälper den en del ett tag.
Tillägger att jag rider med graman ca 5 ggr/år. Har en som har rep som glider mellan bogarna och bettet så att man aldrig kan sneställa hästen. Svårt att förklara...

Jag tycker som Merci, det låter inte som en bra grej om ditt problem är att hästen lägger sig för mycket framåt och blir framtung. Med gramanen inbjuder du till det ännu mer tycker jag. det enda du kan åstadkomma med gramanen på en sån häst är att den viker sig bakåt/inåt och släpper bettet.

Att säga att graman är OK om man använder den ibland är som att säga att det är OK att röka om man bara gör det ibland. Dvs, du döljer dålig ridning.

Du kommer ju bara göra det värre med en graman.... Då drar du ju ned huvudet ännu mer och hästen blir garanterat ännu tyngre i handen...

Tack för alla svar! (svarar alla på samma gång) låter som gramanen in kommer hjälpa till så mycket på min häst eftersom den verkar inbjuda ännu mer att hästen "hänger sig" i handen (????), så jag fortsätter att rida som vanligt :) Min häst blir inte speciellt låg i formen, utan det är snarare att hon ligger "på". Att hon blir lång kanske var lite dumt att skriva, eftersom jag i lärt mig rida bättre hästen för att få henne mer "kompakt" och dettaär något vi fortfarande jobbar med, att få henne mer samlad.

Jag har aldrig tidigare ridit med hjälptyglar, förutom martingall på lite olika hästar och gummisnodd på en ridskoleponny när jag var jätte liten. Och jag tycker att man ska kuna rida hästen utan, men ibland så tror jag faktiskt att det kan vara bra att rida med någon typ av hjälptygel mellen åt. Har tex ridit en häst som byter galopp bak väldigt mycket. då jag såg ägaren rida hästen med graman så slappnade hästen av bättre och hon bytte inte galopp, utan kunde bibehålla galoppen... Ägaren red mycket kortare galopp stärckor förstås och efter detta så har hästen stärkt sig i galoppen och kan nu galoppera utan att byta galopp hela tiden (utan graman). Detta tycker jag visar att den kan vara användbar i vissa korrigeringssyften. Kan tillägga att hästen var väldigt fel riden innan denna ryttare tog sig an hästen och nu är hon på god väg att bli en jätte fin hopphäst :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 649
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 427
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka