• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Mimmii_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 970
M

_Mimmii_

Hur förstörs hästen av att "okunniga" ryttare rider med graman?
Vet att det finns många graman trådar men hittar inte min fråga... Men jag är väldigt dålig på att leta också :p

Sv: Graman

Så blir du bra på att leta:
Titta på den gula raden här överst på sidan. En bit in till höger står det "Sök" - klicka där och skriv in orden "graman + okunnig" på den tomma raden och klicka sedan på OK.
Du får upp 14 st trådar som handlar om graman och okunniga ryttare.

Immer

Senast ändrad:

En del okunniga ryttare använder gramanen till att få hästen "gå iform", saken är den att den gör mer skada än nytta om man använder den till den endamålet. Hästen kan omöjligt gå i form om den är inspännd, formen kommer bakifrån. Hästen kan inte trampa under sig med ihopkrullad hals. Tänk dig själv att någon skulle hålla en hand på ditt huvud när du försöker gå frammåt, men handen bara håller emot. Det enda du försöker är att komma undan handen som håller emot dig. När man tvingar ner huvudet på hästen gör den samma sak, håller emot och försöker komma undan. För att den ska kunna trampa under sig måste trycket försvinna. Nu säger jag inte att man inte ska ha kontakt med hästens mun, för det ska man. Men att tro att hästen ska gå i form genom att böja halsen på den är fel.

Väldigt bra svar och beskrivning!
då borde det där egentligen inte bara gälla sämre ryttare? utan alla? :P

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet? Hittar gamla trådar här på Buke om snösulor av olika slag. Många rekommenderar ”Joursulan” men dessa verkar ha försvunnit...
Svar
8
· Visningar
915
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka