Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

nej det är det inte, gramanen håller du i handen dvs den är mkt högre. den jag syftar på är mer som en löpande låg inspänningstygel. och ffa LÅNG, dom allra flesta hjälptyglar är så korta att det är omöjligt att inte dra in nosen. full stl är lagom för ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

*kl*

förstår inte vissas resonemang här i tråden om att med hjälp av graman får hästen:
"att söka sig neråt" den har inget val och väljer då att sänka huvudet
"bra att ha på en pigg häst som bara sticker" kommunikation? varför gör den så?

jag själv har ridit in ett antal travhästar, hästar som har lärt sig att springa rakt upp med halsen o huvudet i vädret. full och hård kontakt med bettet där de gärna "hänger sig"

jag börjar om från början. lär dem att slappna av framför allt och inte kämpa mot bettet. jag vill såklart ha en viss kontakt men en lätt. detta lärs från marken så det inte blir en jäkla dragkamp på ryggen.

nej, gramaner, snoddar mm klarar jag mig utan.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

instämmer!
Jag har suttit på hästar som rest sig som flaggstänger, bockat och stuckit - men alltid klarat ut problemet utan en graman eller andra hjälptyglar. Är man rädd för att trilla av får man väl göra balansövningar hemma eller longera innan man rider ect.

kl
Jag är emot hjälptyglar därför att jag hittills aldrig ridit en häst som behövt det (och jag har ridit måååånga hästar) och med andra ord är rätt övertygad om att det går att lösa problem på andra sätt. Som en mycket erkänd uppfödare, unghästutbildare och hästmänniska sa till mig en gång "Det är bara de som är riktigt duktiga på att rida som kan använda en hjälptygel, men de som verkligen är så duktiga behöver ingen". Det tycker jag säger ganska mycket om att hjälptygeln är en ganska onödig uppfinning.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Kan inte säga att jag är för gramantygel, men jag rider med de i bland. Bla när pålle är extremt pigg och i bland när jag rider ut. Och, nej det räcker inte att longera lite innan. Har en häst med mkt energi och bus i sig. För mig känns det lite som en extra livlina, även om det nog mkt sitter i mitt huvud. Men jag är ganska säker på att när jag sist blev avbockad ute på stubbåker, hade jag inte haft gramanen den gången hade hästen slagit över bakåt, och de kunde gått mkt värre än en bruten hand. Men jag håller med om att gramanen ska användas försiktigt och med förstånd.

Vid longering använder jag både inspänningstyglar och PTS.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Fast det håller jag fullt med, det är bättre i mitt tycke att rida ut på graman, än att aldrig rida ut.

Nu är jag mycket för NH- skit, och tycker att det finns olika metoder för samma problem, men är man inte intresserad (av NH) så tycker jag mycket väl man kan sätta på en graman för att undvika flyga av.

Det är när man rider (med hjälptygel) i min mening för att att träna dressyr/ hoppning som jag tycker det är fel.

"Perfect practice makes perfect, crappy practice makes crappy."
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Såg att man skulle kunna tolka mitt inlägg som skryt om hur bra jag är på att rida, det var inte alls min poäng utan jag menar alltså att jag tror att de flesta skulle kunna klara ut situationer med sina hästar utan hjälptyglar på andra vis. Bara ett förtydligande.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Såg att man skulle kunna tolka mitt inlägg som skryt om hur bra jag är på att rida, det var inte alls min poäng utan jag menar alltså att jag tror att de flesta skulle kunna klara ut situationer med sina hästar utan hjälptyglar på andra vis. Bara ett förtydligande.
Var det ju visst det...
a234.gif
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det enklaste är väl att du provar att rida med graman. Om hästen slutar springa o stressa när du har den på så är det väl bra. Du kan ju länga ut den så fort du märker att hon lyssnar så att den inte inverkar i onödan.
Är det möjligtvis en fd travare eller galopphäst?

Ta gärna hjälp av en bra tränare som kan se er i verkligheten för att komma till rätta med problemet.
Good luck:)
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

KL

Ni pratar om utbildningsskalan mycket i denna tråd. Kan man hitta den nånstans och läsa? Den låter intressant tycker jag:) har ju hört talas om den innan, men aldrig sett den på pränt sas.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Utbildnings Skalans 6 punkter:
Takt
Lösgjordhet
Stöd
Schwung
Rakriktning
Samling

Grundfas: Takt – Lösgjordhet – Stöd
Du kan inte få hästen lösgjord om du inte först har takt, är inte
hästen lösgjord och har takt så får du inte något stöd.

Utveckling av påskjut: Lösgjordhet – Stöd – Schwung – Rakriktning
Du kan inte uppnå schwung om inte hästen har takt, är lösgjord och söker stöd.

Rakriktning når man när man har takt – lösgjordhet – stöd och schwung.

Utveckling av bärighet: Schwung – Rakriktning – Samling
Samling, hit når man inte utan att först ha takt – lösgjordhet -stöd – schwung
och rakriktning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Fat nja, säger nog emot här, det gäller ju att ryttaren kan känna vad som egentligen händer med gramanen, knäpper den bara av pga trycket eller uppnår den de kvalitéer som man var ute efter:confused:

Det är inte helt lätt faktiskt, och om ryttaren är skicklig nog att känna det så är ryttaren skicklig nog att få fram det med andra medel, det är min övertygelse. Däremot om det skulle handla om ren livräddning en del ibland skriver så ja, jag vill inte att folk ska utsättas för livsfara för att dom inte fick ha gramanen:crazy: Om det nu handlade om det förstås:confused: Jag håller med BSDC - det finns alltid andra sätt.

Håller däremot med om vikten av en duktig tränare och vill lägga till - rätt utrustning vad gäller sadel och bett, att hästen trivs med utrustningen gör en hel del.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

*kl*

Vill bara framföra exempel där jag tycker att gramanen är en god hjälp. Ni som har andra sätt att lösa problemen på får gärna komma med en annan konstruktiv plan för dessa imaginära hästar.

Hästen är en valack på nio år. Den blev inriden som treåring och välutbildad fram till fem års ålder när den såldes till en ryttare som inte rådde på den. Hästen har de senaste fyra åren varit hos olika ryttare som inte fått rätt på den eftersom den anses "tokig". Problemen med hästen är att den drar iväg med huvudet högt, den bockar i galoppen och kastar sig mot utgången så fort den får chansen. Om den får chansen hotar den även att resa sig på bakbenen. Det är en häst som tydligt fått ett övertag på sina ryttare.
Denna häst är ett typexempel på en häst där gramanen gör det lättare att komma rätt med alla problem. Om man som ryttare ska korrigera alla dessa problem blir det mycket lättare att ta dusterna om man med hjälp av gramanen kan hålla den i en tydlig ram så att den inte får chansen att larva iväg.

Ett annat exempel; sto fem år som endast är grundriden. Är svår att få stöd på bettet och att få framför skänkeln. Vill gärna mickla med bettet och slår sig ur formen. En sån här häst sätter jag också gärna på en graman. För att den ska få en chans att lägga sig på stödet som gramanen erbjuder. Blir mycket enklare att som ryttare koncentrera sig på framåtbjudningen utan att hästen blir spänd för att den inte vågar ta stöd. När hästen gått så här ett tag kommer den att vara mycket lättare att få fram till handen och den kommer att våga ta stöd på bettet.

Detta är alltså två exempel där jag gladeligen hänger på gramanen;)

*Fiorano-som fortfarande aldrig haft ridrelaterade skador på någon häst efter femton år som hästägare*
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Med förbehåll för att jag *egentligen* skulle kunna se det som en acceptabla anledningar, gränsfall, och att jag själv förmodligen aldrig ens skulle sätta mig i den situationen så kommer här några kommentarer/möjliga lösningar:

Hästen är en valack på nio år. Den blev inriden som treåring och välutbildad fram till fem års ålder när den såldes till en ryttare som inte rådde på den. Hästen har de senaste fyra åren varit hos olika ryttare som inte fått rätt på den eftersom den anses "tokig". Problemen med hästen är att den drar iväg med huvudet högt, den bockar i galoppen och kastar sig mot utgången så fort den får chansen. Om den får chansen hotar den även att resa sig på bakbenen. Det är en häst som tydligt fått ett övertag på sina ryttare.
Denna häst är ett typexempel på en häst där gramanen gör det lättare att komma rätt med alla problem. Om man som ryttare ska korrigera alla dessa problem blir det mycket lättare att ta dusterna om man med hjälp av gramanen kan hålla den i en tydlig ram så att den inte får chansen att larva iväg.

Med undantaget att min häst till 98% aldrig ens skulle komma på tanken att stegra sig eller bocka så har jag en häst med liknande -potentiellt- beteende. Vilket kanske de flesta har bara mer eller mindre beroende på huruvida det triggas eller inte. I ridningen går då jobbet ut på att motivera hästen till att vara "med" och inte stänga av. Dels för att den ska lita på mig och inte behöva ha förutfattade meningar eller reagera på annat, dels genom att variera jobbet så den hela tiden behöver vara "med" och inte bli uttråkad. Gå tillbaka till en bekvämlighetszon vid behov när det känns som att hästen håller på att "stänga av" och reagera per automatik.
I det här fallet skulle jag gå tillbaka way back och öva kommunikation. Från marken till att börja med. Hästen får inte "stänga av" på det sättet. Gör den inte det så är det mycket lättare att rätta till i ridningen utan graman, men utifrån beskrivningen tror jag risken att hästen stänger av kommunikationen i det läget är stor.
Anledningen att jag inte gärna skulle använda graman i det här fallet är för att det man gör då är att behandla hästen som en "slav", du tar ifrån hästen sin frihet och kuvar den. Det låter hårt, och det är det, om man inte vill ha en frihetsberövad/kuvad häst à la robot som resultat. Plus att denna typ av häst som reagerar på så vis förmodligen kommer ha svårt att acceptera kuvningen in i det sista och fortsätta testa när tillfälle ges (ex. vid ny ryttare). Jag vill veta att problemet är åtgärdat, och att man iaf har angripit och försöker åtgärda grundproblemet - kommunikationen.

Grejen är att det är två helt olika tänk. Har man gjort jobbet rätt i grunden så kommer man inte behöva "ta duster". Mitt tänk är att tar man en "fight" med en häst - då har man redan förlorat. Även om man vinner så fråntar man hästen sin frihet. Just om man har inställningen att det är en fight, som man måste vinna.
Vill man ha en till synes halvt hjärndöd robot, så fine, jag vill det inte, och ajg har svårt att hysa respekt för metoder som leder till det.



Ett annat exempel; sto fem år som endast är grundriden. Är svår att få stöd på bettet och att få framför skänkeln. Vill gärna mickla med bettet och slår sig ur formen. En sån här häst sätter jag också gärna på en graman. För att den ska få en chans att lägga sig på stödet som gramanen erbjuder. Blir mycket enklare att som ryttare koncentrera sig på framåtbjudningen utan att hästen blir spänd för att den inte vågar ta stöd. När hästen gått så här ett tag kommer den att vara mycket lättare att få fram till handen och den kommer att våga ta stöd på bettet.

Ok, här blir det också en kulturkrock.
För det första så ser jag en form som helt värdelös så länge hästen inte är avspänd="lång" i överlinjen och går i egen balans. Lägga sig i handen är ett big no-no. Varför någon skulle vilja det är för mig en gåta eftersom en häst som ligger i handen absolut inte kommer gå i en bärig form. Kontakt - ja tack! Stöd - nej tack!
Vi har våra olika metoder, men att uppmuntra hästen till att korta av halsen eller "spänna emot" handen som det blir med denna metod, det låter ganska korkat i mina öron. Man tigger om en låst framdel och spänningar i nacken.
Att ryttaren får något annat än handen att fokusera på kan man lösa på andra sätt som inte i samma grad riskerar att ge bieffekter/oönskat resultat. Handtag i sadeln? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag ingen åsikt om graman. Det finns tillräckligt med andra som har det.

Hon kan bara välja att testa och bilda sig en egen uppfattning.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

*kl*

Vill bara framföra exempel där jag tycker att gramanen är en god hjälp. Ni som har andra sätt att lösa problemen på får gärna komma med en annan konstruktiv plan för dessa imaginära hästar.

Hästen är en valack på nio år. Den blev inriden som treåring och välutbildad fram till fem års ålder när den såldes till en ryttare som inte rådde på den. Hästen har de senaste fyra åren varit hos olika ryttare som inte fått rätt på den eftersom den anses "tokig". Problemen med hästen är att den drar iväg med huvudet högt, den bockar i galoppen och kastar sig mot utgången så fort den får chansen. Om den får chansen hotar den även att resa sig på bakbenen. Det är en häst som tydligt fått ett övertag på sina ryttare.
Denna häst är ett typexempel på en häst där gramanen gör det lättare att komma rätt med alla problem. Om man som ryttare ska korrigera alla dessa problem blir det mycket lättare att ta dusterna om man med hjälp av gramanen kan hålla den i en tydlig ram så att den inte får chansen att larva iväg.

Låter som en stressad häst. Roten till hans problem ligger nog djupare än ridningen. Visst finns det tuffa hästar men jag tror ingen häst gör alla dessa saker för o djävlas!? Kollad hos vet eller av kiropraktor? Munnen?

Ett annat exempel; sto fem år som endast är grundriden. Är svår att få stöd på bettet och att få framför skänkeln. Vill gärna mickla med bettet och slår sig ur formen. En sån här häst sätter jag också gärna på en graman. För att den ska få en chans att lägga sig på stödet som gramanen erbjuder. Blir mycket enklare att som ryttare koncentrera sig på framåtbjudningen utan att hästen blir spänd för att den inte vågar ta stöd. När hästen gått så här ett tag kommer den att vara mycket lättare att få fram till handen och den kommer att våga ta stöd på bettet.

Kollat munnen på henne? Kiropraktor? Rida bettlöst?
Men då får du ju ingen bra form utan en häst som hela tiden blir ledd till "här ska du va" tills hon ger upp och lär sig vart hon ska ska lägga sig i tygeln. Du får ju inget bakifrån när du fokuserar huvudet


Detta är alltså två exempel där jag gladeligen hänger på gramanen;)

*Fiorano-som fortfarande aldrig haft ridrelaterade skador på någon häst efter femton år som hästägare*

*tiooooooo
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag fattar inte varför jag ens ger mig in i diskussionen. Men jag kan inte låta bli...

Hästen är en valack på nio år. Den blev inriden som treåring och välutbildad fram till fem års ålder när den såldes till en ryttare som inte rådde på den. Hästen har de senaste fyra åren varit hos olika ryttare som inte fått rätt på den eftersom den anses "tokig". Problemen med hästen är att den drar iväg med huvudet högt, den bockar i galoppen och kastar sig mot utgången så fort den får chansen. Om den får chansen hotar den även att resa sig på bakbenen. Det är en häst som tydligt fått ett övertag på sina ryttare.
Denna häst är ett typexempel på en häst där gramanen gör det lättare att komma rätt med alla problem. Om man som ryttare ska korrigera alla dessa problem blir det mycket lättare att ta dusterna om man med hjälp av gramanen kan hålla den i en tydlig ram så att den inte får chansen att larva iväg.

Här hade jag letat reda på den eller de situtioner där hästen fungerar bäst. Om det enda hästen "står ut med" till exempel är att skrittas på en åttvolt så hade jag gjort det och försiktigt smugit mig ut på fyrkantsspåret för att sedan gå tillbaka till åttvolten så fort hästen spänner till. det kanske hade tagit ett halvår eller ett år men då får det ju göra det. Att försöka kontollera en häst genom makt är inte min grej och det gör gramanen uppenbarligen med den här hästen. Jag har faktiskt haft en häst som påminner om det här exemplet och hon fungerar utmärkt idag. Utan graman.

Ett annat exempel; sto fem år som endast är grundriden. Är svår att få stöd på bettet och att få framför skänkeln. Vill gärna mickla med bettet och slår sig ur formen. En sån här häst sätter jag också gärna på en graman. För att den ska få en chans att lägga sig på stödet som gramanen erbjuder. Blir mycket enklare att som ryttare koncentrera sig på framåtbjudningen utan att hästen blir spänd för att den inte vågar ta stöd. När hästen gått så här ett tag kommer den att vara mycket lättare att få fram till handen och den kommer att våga ta stöd på bettet.

Att börja med stödet är ju helt galet på den här hästen. Det du beskriver är exakt min egna om hon inte arbetas korrekt. Det enda som fungerar är att se till att få igång bakbenen och få hästen lösgjord över ryggen - för då lugnar sig hästen i munnen, slappnar av och söker kontakt.

Jg är helt övertygad om att det rent tekniskt är en genväg att ta en graman. Det är helt ologiskt om man rider enligt det system jag gör. Sen fungerar det säkert om man rider enligt ett annat system och har andra mål än jag. Framför allt att utöva makt och kuva "besvärliga" hästar hjälper gramanen till med.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag använder graman ibland.
Hade en medryttare en tid som var ren hopphäst (som ägaren aldrig red dressyr på) och jag skulle då börja rida dressyr på den. Den var väldigt stark, stel och så fort man tog tyglarna var det huvudet upp och full fart som gällde, den hade blivit riden så.
Jag red med graman första 2-3 gångerna kanske, bara för att den skulle förstå vad jag ville och kunna rida igenom och lösgöra den utan att det skulle bli dragkamp.
Efter det har jag bara använt gramanen någon enstaka gång. Så jag tycker den är ett bra hjälpmedel ibland/under en period :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
393
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp