Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Håller med i vartenda ord :). Ingen VILL vara tvungen att ta till hjälptyglar, sporrar, spö, uppbetsling etc. Men ibland är det en bra hjälp, tills man kommer vidare!
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Håller med i vartenda ord :). Ingen VILL vara tvungen att ta till hjälptyglar, sporrar, spö, uppbetsling etc. Men ibland är det en bra hjälp, tills man kommer vidare!

Även till fluffig mfl

Ni har så fel:crazy: Men det kommer ni inte att inse innan ni har lärt er andra sätt, så jag förstår att ni har den inställning ni har. Och att jag säger det kan nog få er att tycka att jag är en besserwissrig kärring:grin:

En graman för att man är rädd och vill kunna kontrollera hästen kan jag inte säga något om, säkerheten går först, jag skulle aldrig säga emot det.

Men när man inte hittar formen så är det fel väg. Som sagt har jag aldrig tidigare känt behovet av graman på någon häst men med denna som jag bla beskrev en del i ramtråden skulle tanken kunna komma. Byggd i nerförsbacke, dvs överbyggd, en aning lågställd, med bra vinklade hasor som används för att sättas in under magen och skjuta på, ingen egen taktmässighet och på det en vaktighet och kontrollbehov och dessutom väldigt het i sin läggning:cool: Det är en utmaning, jag lovar.

Det sättet som jag har fått jobba är rakt motsatt verkan som en graman har. Låg hand, inte för kort tygel, (för att inte riskera att bära hästen utan att hon uppmuntras att bära sej själv, bla. ÄVen i de mest sprättiga, elektriska studsiga stunderna så lätt hand. Ingen starkare inverkan i handen.
Däremot trodde jag att jag kunde rida med sätet, men det kunde jag inte, inte så som man kan göra;) Jag har fått lära mej att använda mina sittben för att verkligen ta och få kontakt med hästens bakben, och få dem att sluta skjuta på, sätta takten och hålla den. Med den lugna takten och bakbensaktiviteteten, som jag styr, kommer ryggen och därefter nacken som ett kvitto. Handen är underordnad, ibland passiv, för att verkligen få hästen på sätet. Därifrån kan man sen jobba framåt, mot handen, på ett helt annat sätt än om man skulle börja med att bromsa i handen.:cool:


Det finns mycket mer att säga om vilka övningar man kan rida för att undelätta det här arbetet, och slippa ta till handen. Det kan jag ev ta en annan gång, men sidvärts är ett mycket bra sätt, i olika varianter, tex. Ev mot väggen om det behövs, jag har använt det en hel del tex.
Mycket vändningar som lösgörande. mm mm.

Jag tror utan att känna fluffigs häst som inte gillar tränsbett att det skulle vara en bra väg för den hästen. Man tror säkert att man redan prövat och jag kan inte förklara så bra troligen, så att man förstår att nej, man har nog inte provat ändå. För då skulle man inte tycka att gramanen var ett bra sätt, nånsin. För den innebär att man börjar i fel ände, rent bokstavligt.

Ang att inte gilla tränsbett så har jag aldrig nånsin träffat en häst med munproblem som blivit bättre av att ryttaren blir starkare i handen:cool:
Jag har aldrig sett en graman ha en bra inverkan och gramaner har använts i många år, mer än 25 år som jag har sett i alla fall.

Ni två är knappast undantagen, tyvärr.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Håller med i vartenda ord :). Ingen VILL vara tvungen att ta till hjälptyglar, sporrar, spö, uppbetsling etc. Men ibland är det en bra hjälp, tills man kommer vidare!

Hur i hela friden har du tänkt dig att komma vidare när du maskerar dina och ev. hästens svårigheter genom att slänga på gramanen?

Och ang. hästar som får "effekt" på löst hängande graman, men inte utan graman ... inlärd hjälplöshet?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det där var något av det bästa och mest pedagogiska jag läst i dessa oändliga gramantrådar :).

Just den här tråden har för övrigt många bra inlägg från flera användare :bow: som hjälper mig att sätta ord på och förstå varför jag inte använder graman.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

*kl*

Av alla bilder på hästar som rids med graman och hästar jag sett IRL ridna med graman (inklusive i spegeln då dom få gånger jag ridit med det själv! ;) ) så kan jag konstatera att gramanen hjälper inte hästen till den form jag vill ha. Om någon annan anser det skulle man först och främst behöva reda ut vilken form som är "korrekt" och bara det är en uppsats i sig.
Det dressyrmupp skrev i början av tråden (har inte orkat mig igenom hela! :o ) och det susan skrivit nu i slutet har varit mycket tänkvärt tycker jag! :bow: :bow:

Visst finns det alltid undantag. Men dom jag skulle kunna tänka mig i det här fallet har inget alls med hästens form att göra. Utan ryttarens hjärna.
Och ja, på sätt och vis tycker jag det är tråkigt om man skulle få som "ovana" att behöva ta till hjälptyglar som en trygghet/stabiliserande hjälp å andra sidan så ger det ett hyfsat bestående resultat på bara ett par gångers användande så - kanon! Ett problem mindre. Behöver man det varje gång känns det tråkigt, en begränsning liksom. För även jag har svårt att se att gramanen inte inverkar för att den "bara finns där" och den inverkan är (enligt mina kriterier) inte fördelaktig för formen.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Även till fluffig mfl
Ni har så fel:crazy: Men det kommer ni inte att inse innan ni har lärt er andra sätt, så jag förstår att ni har den inställning ni har. Och att jag säger det kan nog få er att tycka att jag är en besserwissrig kärring:grin:
Ni två är knappast undantagen, tyvärr.
Intressant att om man använder graman för att något inte fungerar så är det fel men då vore det intressant vad ni tex reagerar över att någon sätter på snokrem för att hästen gapar, man använder sporrar eller spö för att hästen inte självmant bjuder framåt osv osv. Allt man sätter på sin häst i form av utrustning är trots allt onaturligt för hästen men något man använder för att hjälpa ryttaren och definitivt inte hästen. Allt utrustning är om man vill hjälputrustning för det mest naturliga vore att rida i grimma utan sadel. Rider jag så går min som en klocka :laugh:

Alla får ha sin åsikt och så är det väl med det mesta i livet, beroende på egna upplevelser så skaffar man sig en uppfattning om vad som är rätt och fel. Sen kan man hävda biomekanisk påverkan men beroende på vem man frågar så har de olika åsikter, jag gillar inte Pessoas inspännignssytem medan andra älskar den. de som är positiva hittar fördelar i sin förklaring till det medan de negativa hittar negativa synpunkter i sin förklaring. Även forskning är ibland väldigt subjektiv.

Jag har sett graman användas under i alla fall de över 35 år jag ridit.:crazy:
Kärring är jag rätt bra på att vara själv, det kommer med åldern och blir bara värre:D Jag lovar!
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Intressant att om man använder graman för att något inte fungerar så är det fel men då vore det intressant vad ni tex reagerar över att någon sätter på snokrem för att hästen gapar, man använder sporrar eller spö för att hästen inte självmant bjuder framåt osv osv. Allt man sätter på sin häst i form av utrustning är trots allt onaturligt för hästen men något man använder för att hjälpa ryttaren och definitivt inte hästen. Allt utrustning är om man vill hjälputrustning för det mest naturliga vore att rida i grimma utan sadel. Rider jag så går min som en klocka :laugh:

Alla får ha sin åsikt och så är det väl med det mesta i livet, beroende på egna upplevelser så skaffar man sig en uppfattning om vad som är rätt och fel. Sen kan man hävda biomekanisk påverkan men beroende på vem man frågar så har de olika åsikter, jag gillar inte Pessoas inspännignssytem medan andra älskar den. de som är positiva hittar fördelar i sin förklaring till det medan de negativa hittar negativa synpunkter i sin förklaring. Även forskning är ibland väldigt subjektiv.

Jag har sett graman användas under i alla fall de över 35 år jag ridit.:crazy:
Kärring är jag rätt bra på att vara själv, det kommer med åldern och blir bara värre:D Jag lovar!

Ja det är säkert 35 år, men jag minns att för cirka 25 år sen blev det tyvärr väldigt "populärt" och är det nu igen. Det kan förstås bero på att jag stod i hoppstall då att det föreföll så vanligt:angel:

Men det du svarar säger ju inget om frågan som gäller effekten kontra hur en häst kommer till arbete i en korrekt form:confused: Vad har snokremmar, spö och sporrar med det att göra? Gramanen verkar fortfarande som den gör och det är rakt motsatt mot det som krävs för en ärlig form.

F ö rider jag fn varken med sporrar eller spö och löst spänd nosgrimma;) Däremot har jag ridit med sporrar, spö, och på kandar, som en del av utbildningen, men det är inget jag använder oftast, eftersom hästen är såpass känslig att det inte behövs.

Utöver det är det a och o att inte stoppa hästen framåt, vilket inget av de andra hjälperna gör dvs spö och sporrar.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ja, det är en mycket ridkunnig veterinär, vilket är ganska ovanligt :). Han har dessutom kört en hel del travhästar. En häst som sänker nacken kan väl inte samtidigt sänka ryggen? Det är fysikst omöjligt - om den inte knäar samtidigt då... Skillnad på att krulla ihop nacken och att SÄNKA nacken.

Jag vet vem du refererar till - men det den veterinären vill är ju i först hand rädda bröstryggen. Det är ju ofta det veterinärer får göra - "Hålla hästen under armarna". Skulle den vara ansvarig för träning så skulle den säga byt tränare eller i värsta fall byt ryttare. men det finns inga som har så stora tår som ryttare

Från att ta hand om ett akut problem är steget långt till att utbilda hästen för ja - garmanen kommer åt bröstryggen - men låser länden och hindrar hsäten att komam upp med manken

Så den kanske överlever Kissing spines - men får kotledsinflammation istället

Dessutom ovanstående veterinär må vara den som har forskat mest på rygg, å andra sidan tog det ganslka lång tid och stor ansträngning att få denne in ens på tanken att sadeln kunde ha en roll :angel:

En veterinär är en veterinär och ingen tränare inte ens sjukgymnast :grin:

HANS problem där och då är att inte få tillbaka KS i bröstryggen
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Vem har sagt att vi inte kan förklara hur det fungerar?

Men en sak som man väldigt ofta glömmer bort är att precis som vi är individer så är hästar det, vissa trivs med bett i munnen vissa utan. Vissa kan man inte sitta upp på utan problem och vissa accepterar det utan problem.

På min häst, jag kan bara redogöra för min häst, så fungerar gramanen som en napp eller som en lugnande återkoppling och jag tror mycket av det grundar sig i att han har haft svårt att acceptera ett tränsbett. Jag har då tre val att jobba honom i galoppen antingen på hack, kandar eller sätta på en gramantygel när det behövs. Observera att jag skriver NÄR det behövs för den eller de gånger det behövs. Visst kan jag välja de två första alternativen men då kommer det att fortsätta att låsa sig för honom i galoppen ibland när man har tränsbett. Jag vil kunna rida på ett tränsbett för att kunna tävla med honom. Upprepar ytterligare en gång till att det inte behövs varje gång.

Vadå jag tjatig:D

Som jag skrivit tidigare så blir det bättre och bättre och han har fler dagar när han inte behöver sin graman utan fortsätter att jobba på i alla tre gångarter utan problem. Men när det låser sig så sätter jag på gramanen och vipps lugnar han ner sig. Jag kanske ska påtala att jag även pratat med en psykolog om detta och hur det kan komma sig att jag får den reaktionen jag får. Fick en mycket bra förklaring som jag känner är helt rätt får OSS. Åter igen påtalar jag att hästen har ett bettfel som gjort honom rädd för tränsbett.

men återigen så måste du ju skilja på detta som du ger som förklaring och ARBETE som är korrekt och ergonomiskt korrekt för hästen. Det är två skiljda saker! Som redan stötts och blötts sida upp och sida ner (ser att vissa av er suttit här hela helgen :angel::D) så är det FYSISKT omöjligt att komma till det arbete som flera graman användare hävdar att de gör, med "hjälp" av gramanen.
att ni får en LYDNADS aspekt där hästen blir lättare att påverka och upplevs komma bättre till ro, betvivlar jag inte ett ögonblick. men skilj som sagt på päronen och bananerna.

AnnBur: återigen, att ryggen kommer upp och kan slappna av, är en sak. Det betyder inte att gramanen, återigen åstadkommer ett korrekt arbete för hästen.

Kissingspine: Det finns ju inte så mycket att tillägga mer om dina bilder, det är väl därför du inte får så mycket mer kommentarer än det som redan skrivits generellt i tråden?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Kl
Läser den här tråden med förundran..Och ser en klyfta i ridkompitens och kunskap.

Jag tror inte det går att få den gramanfrälste att förstå hur det hela hänger i hop fören dom byter sätt att rida och ändrar sin inställning till hur man lägger upp träningen för hästarna.

Med ödmjukhet inför djuret kommer man långt. Med känsla kommer man ännu längre.

Over and out.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Intressant att om man använder graman för att något inte fungerar så är det fel men då vore det intressant vad ni tex reagerar över att någon sätter på snokrem för att hästen gapar, man använder sporrar eller spö för att hästen inte självmant bjuder framåt osv osv. Allt man sätter på sin häst i form av utrustning är trots allt onaturligt för hästen men något man använder för att hjälpa ryttaren och definitivt inte hästen. Allt utrustning är om man vill hjälputrustning för det mest naturliga vore att rida i grimma utan sadel. Rider jag så går min som en klocka :laugh:

För att kommentera resten av inlägget - ja, självklart är det subjektivt. Olika vad man tycker är ok/inte ok. Precis som att vissa tycker det är ok med djursex medans andra tycker det är vidrigt. Just det här känns nämligen mer som en moralfråga (sen finns det såklart fall av dubbelmoral också! ;) ) än en fråga om vad som funkar/inte funkar. Skulle det vara så enkelt skulle man ju lätt kunna nöja sig med att rida runt med sin graman år ut och år in tills hästen inte håller längre om man struntat i formen för att det känts bra att åka runt med krökt nacke på hästen. Säger inte att du eller någon annan gör så utan bara för att göra en poäng - hästens form och detaljerna om hur man /hur man inte bör rida för att den ska gå i en hälsosam form känns mer som en moralfråga gentemot hästen många gånger än en pengafråga i form av hästar som går sönder. Tror helt enkelt inte de går sönder tillräckligt ofta för att det ska gå att direktkoppla till ridning mer än i enstaka fall. Sen är det ju också en fråga om allmäntillståndet. Även om hästen inte går sönder och blir oridbar - hur vet vi hur den känner sig rent allmänt i kroppen? Hur vet vi att den har huvudvärk? Det gör vi oftast inte. Men jag personligen tycker att det är en viktig del i hästhållningsmoralen - man ska t ex inte (i de fall det går att undvika) trigga till att hästen får spänningsvärk.

Som svar till det här citatet:
Självklart är en del av den fina dubbelmoralen att man har häst för sina egna egoistiska syften (det här låter mycket mer aggressivt än vad det är menat, så ni vet! ;) ) så OM man får problem så vill man såklart kunna hitta en lösning för det för att kunna använda hästen till det man vill. Om vi människor inte vore "lata" och hade ambitionen att kunna rida utan utrustning då tror jag garanterat det skulle finnas fler som faktiskt gör det. Problemet är även där okunskap/oerfarenhet, fast på en mer acceptabel nivå i ridsamhället så att säga.

Jag kör alltid på minsta-möjliga tänket när det gäller utrustning. Å andra sidan så OM något verkligen verkar hjälpa rent verktygsmässigt så visst, då är jag ju inte dum och kör vidare på något som fungerar halvdant eller inte alls. När det känns konstruktivt.
Visst kan jag förstå om andra ser gramanen som ett sånt verktyg fast det är skillnad på verktyg och verktyg. Precis som jag inte kan se att vissa dåligt konstruerade bett någonsin ska kunna inverka bra oavsett hur ryttarens hand är (nu menar jag alltså inte skarpheten utan konstruktionen/inverkan från bettet) så kan jag inte någonsin se att något som endast är tänkt för att påverka hästens huvud ska kunna hjälpa formen. Är det en lydnadsgrej ser jag det mest som tragiskt att man behöver kuva hästen för att våga rida den (en häst som "dras ihop" blir låst i nacken och blir till viss del frihetsberövad). För det är inte frågan om en förstärkning, då hade man dragit på ett skarpare bett.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Hur i hela friden har du tänkt dig att komma vidare när du maskerar dina och ev. hästens svårigheter genom att slänga på gramanen?

Och ang. hästar som får "effekt" på löst hängande graman, men inte utan graman ... inlärd hjälplöshet?

Ven sjutton har sagt att jag maskerar problemen? Jag vet mycket väl vilka problem jag och min häst hade, och med hjälp av den MAX FEM GÅNGER under två-tre veckor så kom vi tillrätta med de, mycket bättre än om jag ridit samma period utan. Jag är den första att erkänna att hade jag haft större kunskap hade jag kunnat lösa det på annat sätt, även om det tagit längre tid. Men nu hade jag en stor häst som drog mig ur sadeln när jag försökte rida på det sätt som är optimalt. Därför åkte gramanen på och sa "nu jäklar får du faktiskt lyssna!" och det fungerade. Hon hade precis lika stort förtroende för mig efter det, effekten blev snarare än mycket mjukare ridning och mer uppmärksam häst.

Och nej, jag pratar inte om form! För där har gramanen inte mycket effekt, precis som många av er säger. Absolut ska man sträva efter en mjuk och följsam ridning, men den som säger att den aldrig har tagit tag i sin häst eller sparkat på, den antingen ljuger eller är en fruktansvärt duktig ryttare. Jag strävar absolut efter att använda så lite hjälpmedel som möjligt.

Vad jag inte förstår är hur alla kan dumförklara mig, fluffig m.fl. när det så uppenbart fungerar för oss! Ingen av oss använder gramanen i långa perioder och iallafall jag använder den heller inte för formens skull. Min häst var inte kuvad eller olycklig på något sätt, och resultatet var precis det jag ville få.

Jag håller med i mångt och mycket, tex ang anatomi, att man inte ska rida med graman i långa perioder, att man inte kan få en optimal form etc. Men den har även fördelar! Tråkigt nog är det lika omöjligt för en inbiten gramanmotståndare att inte några, som en gramanälskare att se nackdelarna ;). Jag är varken eller egentligen, men försvarar som visat gärna min ståndpunkt och syn på saken, då det inte finns många som orkar göra det.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Och nej, jag pratar inte om form! För där har gramanen inte mycket effekt, precis som många av er säger.

Vad jag inte förstår är hur alla kan dumförklara mig, fluffig m.fl. när det så uppenbart fungerar för oss! Ingen av oss använder gramanen i långa perioder och iallafall jag använder den heller inte för formens skull. Min häst var inte kuvad eller olycklig på något sätt, och resultatet var precis det jag ville få.

nej, där har du fel, för diskussionen startade då det var folk som hävdade att det är just FORMEN som premieras av gramanens effekt, och att de upplevt att deras hästar får en optimal rygg och bakbensaktivitet pga gramanen.

När det gäller att gramanen inte har mycket effekt ang. form skulle jag redigera ditt inlägg till att säga att gramanen har en effekt att få hästen i en SÄMRE form. : )
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag håller med i mångt och mycket, tex ang anatomi, att man inte ska rida med graman i långa perioder, att man inte kan få en optimal form etc. Men den har även fördelar! Tråkigt nog är det lika omöjligt för en inbiten gramanmotståndare att inte några, som en gramanälskare att se nackdelarna ;). Jag är varken eller egentligen, men försvarar som visat gärna min ståndpunkt och syn på saken, då det inte finns många som orkar göra det.

Om man rent principiellt är emot graman så är risken liten att man använder den som genväg. Vilket jag ser som bra.
Det finns undantag dvs extremfall där t o m jag skulle tycka graman var en tänkbar lösning (dock skulle jag själv nog struntat i att rida öht om det är den typen av problem och jobbat VÄLDIGT basics...:p eller så hade det gått att lösa med tyglarna likagärna).
Det som jag ser som konstigt är väl hur ofta man isåfall stöter på dessa "extremfall"! ;)
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Självklart är en del av den fina dubbelmoralen att man har häst för sina egna egoistiska syften (det här låter mycket mer aggressivt än vad det är menat, så ni vet! ;) ) så OM man får problem så vill man såklart kunna hitta en lösning för det för att kunna använda hästen till det man vill.
Jag kör alltid på minsta-möjliga tänket när det gäller utrustning. Å andra sidan så OM något verkligen verkar hjälpa rent verktygsmässigt så visst, då är jag ju inte dum och kör vidare på något som fungerar halvdant eller inte alls. När det känns konstruktivt.
Ja man vill ju alltid ha mysigt med sin kompis:love: så man vill att det ska vara minsta möjliga bråk och problem. Det är väl därför man hela tiden letar lösningar till problem som uppkommer och löser dem efter hand.
Sen blir en hjälptygel eller ett bett aldrig hårdare än handen som håller i den. Med mina handleder blir alla former av styrutrustning ganska snälla:D eftersom jag inte kan stänga händerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ingen av oss använder gramanen i långa perioder och iallafall jag använder den heller inte för formens skull. Min häst var inte kuvad eller olycklig på något sätt, och resultatet var precis det jag ville få.

Så rätt i vad du skriver men jag tror att vi som använder gramanen under korta perioder av tex ett ridpass eller väldigt sällan är fullt införsådda med att det är en hjälptygel som hjälper oss tillfälligt.
Värre med de som använder den dagligen för att få hästen att "gå i form" dvs de som tror att böjja på nacken = ändamålsenlig form.
Men jag tycker ändå att det är en intressant diskution vi har här med ett flertal olika åsikter och man behöver som sagt inte tycka samma sak om allting men det är viktigt att man tänker på varför och när man använder någon form av hjälptygel.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Precis! jag har som sagt också sett massor av hästar som rids dagligen med graman och sen ser det ju ut därefter också...



mackan; isåfall ber jag om ursäkt, det var så länge tråden startade att jag inte minns längre. TROR dock inte att jag hävdat att den hjälpt mig med formen (då jag haft den på). :)
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sen blir en hjälptygel eller ett bett aldrig hårdare än handen som håller i den. Med mina handleder blir alla former av styrutrustning ganska snälla:D eftersom jag inte kan stänga händerna.

det där är en av de mest vansinniga myter som ngnsin skapats.
Bett och hjälptyglar har olika grundfunktioner, som gör att de är skarpare eller mildare i naturen, utifrån deras inverkan.
så oavsett handen så finns det en vesäntlig skillnad i grader på inverkan.

släpp den myten en gång för alla.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det sista håller jag med om!

Jag håller med om i stort sett allt som Mackan, Flashlight och Susan skrivit i tråden, varför inlägg från mig är ganska menlösa ;). Jag tycker det är väldigt bra att den här diskussionen hålls, efter som gramanen nog är den mest missförstådda "hjälptygeln" som finns. Vill bara flika in med att jag tror det är menlöst att försöka bli överens i den här tråden, eller tro att det går att ändra människors åsikter över internet. Ur mitt synsätt får man hoppas att det med denna diskussionen "såtts ett frö" hos gramananvändare som efterhand kanske kommer förstå och tänka som vi "motståndare" gör.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
393
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp