Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

shlubberdubb

Trådstartare
För att låta ramtråden fortsätta handla om ram så startar jag en gramantråd så det inte spårar ur där. Detta är menat att vara gramanens värde (eller icke värde) inom dressyr.

Jag använder en graman ibland. Luftade den häromdagen. Det var nog första gången på fem år. För mig funkar gramanen som så att jag blir mer stilla i handen. Jag har en oerhörd respekt för den att den kan hänga och dingla genom hela arbetet men jag kommer till ridning bakifrån på ett helt annat sätt för handen blir stilla och jag rider bättre med säte och skänklar. Jag får samma effekt på kandar där jag har ytterst lite kontakt på stången.

I sällsynta fall kan jag ta på en graman som en vägvisare på en häst som inte förstått nyttan med att jobba i form. Gramanen är lös och dinglande när hästen är i form men tar tag när den slår sig ur formen. Nu måste den slå sig relativt långt ur formen innan den tar (när jag använder den).
Det finns de som har på graman för att stoppa den från att bocka. Jag har aldrig fått sådan effekt. Bockar gör ju hästar med näsan mellan benen. Har man krullat ihop den där på graman har man automatiskt gett den möjlighet att bocka. Däremot kan jag se att den kan ha en funktion på hästar som sticker eller möjligtvis på de som stegrar sig, men inte stoppar de hästar från att bocka.

Det finns så många som säger att gramanen är hemsk. Att man skall lära sig rida bättre. Ja alltså, rida bättre vill vi väl alla. Min åsikt är att det är mcket sjysstare mot hästen i långa loppet att få den att arbeta i en riktig form än det är när den går som en pottsork med sänkt rygg, bakbenen i en annan kommun och huvudet bland molnen. De lär sig ganska snabbt när de inser att det är bekvämt att gå där de ska ha näsan och ganska snart kan jag plocka bort graman och fortsätta rida och bygga upp hästen.


Fel användning av graman kan ha motsatt effekt. Har sett en häst som reds mycket på graman. I stort sett allt markarbete utfördes på graman. Denna var gjord i samma materiel som vävribbtyglar och var så sliten vid bettringarna att slutligen gick den av mitt i ett pass. Den hästen hade enorma bog och rump muskler men ingenting som kopplade ihop den. Inga ryggmuskler alls.

Så visst kan graman användas fel. Jag r också övertygad om att jag har gjort det och kommer göra det igen men jag har stor respekt för den och 99 ggr av 100 så hänger den och dinglar, om den alls är på.

Varför är gramanen och andra hjälptyglar så illa omtyckta?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

För egen del tycker jag inte illa om gramanen i sig.
Men i väldigt många fall tycker jag illa om de ryttare som använder den på ett felaktigt sätt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag är skeptisk till graman för att jag inte har sett någon ryttare i min närhet som har ridit sin häst till det bättre med gramantygel. Det har varit mycket gramantygel och ingen vanlig tygel, hästar bakom hand och utan vettig kontakt med bettet. Antingen inget stöd alls eller hundra kilo hästhals vilandes i gramanen.
Att rida en häst inspänd för att själv hamna i en position där man kan börja rida med sits och skänkel och ha stilla hand har jag faktiskt ingenting emot, även om jag sällan gör det själv.

Rider för tillfället en "gramanriden" häst, och det är mycket svårt att få den att ta fram nosen och våga ta stöd på bettet framåt. Den är fast i en avknäppt form med symaskinstrav och stum rygg. Mycket arbete innan den hästen litar på handen och går att reglera, just nu finns det bara en form, en takt och ett tempo. Min egen är framtung av naturen och är inte hjälpt av inspänningar. Den tredje går inte att spänna in, för då smiter den. Böjer sig som en banan, släpper ena sidan och sätter ut ena bakbenet. Inspänning hjälper alltså inte den heller, där krävs medveten och aktiv ridning utan att falla i fällan och börja ta i munnen.

Så för att sammanfatta innan jag svamlar iväg, som vägvisare som du beskriver under en period - kan mycket väl fylla en funktion och vara till god hjälp i dressyren.

Som nödhjälp under perioder innan man får ordning på tex stegringsproblem - ja till viss del.

Att ha graman för att hålla ner hästens huvud år efter år - förkastligt. Den som har sett ett hästskelett och hur muskulaturen ser ut borde inse att det inte hjälper.

Andra får rida sina hästar som de vill, jag rider inte med graman, för att jag inte känner mig säker på att jag använder den rätt och för att den inte skulle hjälpa mig med någon av de hästar jag rider för tillfället. Med en annan häst om några månader kanske jag säger något annat, men min grundkänsla är mot graman, och har alltid varit.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag gör precis som du :) Använder graman ibland och den gör att jag får "fina händer". Är himla rädd att sitta och dra i gramanen - så kontentan är att den oftast hänger ganska fritt.
Faran med graman är väl att man blir för inaktiv i sin sits och drivning - sitter mest och finåker utan att RIDA. Har man tanke på det och driver hästens bakdel ordentligt tycker jag att gramanen är ett utmärkt hjälpmedel att "komma till ridning" de perioder min häst blir stark och tjafsig - det kan ta hela ridpasset att få henne lösgjord ibland, med graman inser hon snabbt att det inte är någon idé att slänga upp huvudet vid övergångar och bli stenstark. Jag blir mjukare pga min respekt för verktyget och jag "fipplar" inte så mycket med händerna som jag har en tendens att göra utan graman (eller stång....).

Så - där blottade man stupen....
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

För egen del tycker jag inte illa om gramanen i sig.
Men i väldigt många fall tycker jag illa om de ryttare som använder den på ett felaktigt sätt.

Klockrent :D och tillägger att det inte finns ett "rätt" sätt heller. *smyger ut i köket och sätter popcornkastrullen*
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag rider på graman då och då. Tycker att det är en vägvisare om man kan hantera den. Sen tycker jag inte att man ska ha som vana att rida på den vid varje pass. Man får även lära sig att hantera två tyglar:)

Mycket värre är den där hemska halsförlängaren som vissa envisas med att använda.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har absolut inget problem med att folk använder graman/andra hjälptyglar om de vet vad de sysslar med. Om man har ett syfte, om man vet varför man använder hjälptygeln. Och om man varierar mellan att rida med och utan.
En hjälptygel kan vara mycket bra på en häst som behöver vägvisning, ibland är graman bra, ibland kanske en annan hjälptygel passar bättre. Jag sätter aldrig på en hjälptygel om jag inte är säker på att jag kan hantera den rätt. (Detta kan ju också variera beroende på vilken häst det gäller).
Absolut, det bästa är att kunna rida sin häst helt utan hjälptyglar. MEN, det är väl bättre att använda en hjälptygel (förutsatt att man använder den rätt) för att visa hästen rätt väg, än att sitta och rida runt med en häst som jobbar helt felaktigt? Visst, man kan absolut få hästen att hitta rätt form i alla fall, men jag ser det inte som "fusk" att hjälpa den lite på traven.

Varför många tittar snett så fort ordet "graman" kommer upp beror nog på att allt för många använder den felaktigt. För ofta, för hårt inspänd, okänslig hand. Då reagerar jag också!

Så länge man har en vettig anledning att använda hjälptygeln (gramanen i det här fallet) och använder den med måtta, så tycker jag inte alls det är något problem.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

På vilket sätt tycker du att den fungerar som en "vägvisare" då ?
själv tycker jag ett effekten med halsförlängare och graman är i stort likadan, kanske du ser någon skillnad ?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Faran med graman är väl att man blir för inaktiv i sin sits och drivning - sitter mest och finåker utan att RIDA. Har man tanke på det och driver hästens bakdel ordentligt tycker jag att gramanen är ett utmärkt hjälpmedel att "komma till ridning" de perioder min häst blir stark och tjafsig - det kan ta hela ridpasset att få henne lösgjord ibland, med graman inser hon snabbt att det inte är någon idé att slänga upp huvudet vid övergångar och bli stenstark.

Men om hästen slänger upp huvudet i övergångarna- betyder för mig att jag inte kunna ge de hjälper som behövs till att hästen skall ta ö.gångarna rätt med bak.
Skulle gramanen i sig göra dina hjälper bättre eller får du bara en häst som ger upp sin protest mot att inte kunna leverera det som krävs ?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Stor skillnad på graman och halsförlängare. Halsförlängaren är kort och har ett himla litet spel för hästen att röra sig på. Gramanen kan ryttaren använda när den behövs - hästen kan länga ut halsen när den inte skall inverka, under fri skritt t ex. Under värmning och nertravning t ex när hästen skall gå i en lägre form.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

En halsförlängare (om man inte lyckas få tag på en extremt lång) slutar aldrig dra ihop hästen. Gramanen är ju inte elastisk och drar därför inte ihop sig på det sättet en halsförlängare gör.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ge upp sina protester. Jag visar att det inte är rätt väg att gå med rygg/huvud så fort det blir lite jobbigt. Jo, kalla det att tvinga då - men man får ju ta det lugnt och inte sitta och nöta och nöta dag ut och dag in på det sättet. Men för att stärka måste man komma över motståndet. Alla hjälper är väl ett visst mått av tvång för hästen?

Sedan KAN hästen leverera det som krävs, men det är bekvämare att försöka smita. En graman kan ingå i ramen likaväl som en hand och skänkel.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

En halsförlängare (om man inte lyckas få tag på en extremt lång) slutar aldrig dra ihop hästen. Gramanen är ju inte elastisk och drar därför inte ihop sig på det sättet en halsförlängare gör.

Och till AnnBur
Men frågan är väll om effekten med gramanen och gummisnodden är när den väl andvänds- bara ser till att hästen ger upp för trycket ?
Kan man inte få samma effekt med handen om man nu är ute efter att hästen blir eftergiven för bettet ?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ge upp sina protester. Jag visar att det inte är rätt väg att gå med rygg/huvud så fort det blir lite jobbigt. Jo, kalla det att tvinga då - men man får ju ta det lugnt och inte sitta och nöta och nöta dag ut och dag in på det sättet. Men för att stärka måste man komma över motståndet. Alla hjälper är väl ett visst mått av tvång för hästen?

Menar du att tvånget=gramanen i detta fall får hästen att behålla ryggverksamheten bara genom att den inser att du kan tvinga den att hålla huvudet på plats ?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag fullständigt avskyr halsförlängare/gummisnodd. Jag har sett häst få panik på sådan och varit nära att gå runt över ett trästaket. Den bästa funktionen som finns för en halsförlängare är som humant träningsredskap. Fäst runt ett byråben vid golvet och träna biceps, triceps, ben, motstånd vid crunches etc.

Jag gillar inte heller chambong. Någon lurade på mig att den var ypperlig att bygga upp en hästs ryggmuskler. Pyttsan. Vid longeringsarbete är de gamla hederliga läderremmarna med gummiring klart bäst.

Köpte en gogue också. Blä! Den åkte ut på tradera med hiskelig fart.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det kan man säkert. Men JAG personligen tycker att graman fungerar bra som vägvisare under vissa perioder och inlärningsfaser.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ge upp sina protester. Jag visar att det inte är rätt väg att gå med rygg/huvud så fort det blir lite jobbigt. Jo, kalla det att tvinga då - men man får ju ta det lugnt och inte sitta och nöta och nöta dag ut och dag in på det sättet. Men för att stärka måste man komma över motståndet. Alla hjälper är väl ett visst mått av tvång för hästen?

Sedan KAN hästen leverera det som krävs, men det är bekvämare att försöka smita. En graman kan ingå i ramen likaväl som en hand och skänkel.

AnnBur - TACK! Jag är inte ensam om ovanstående åsikt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

På samma sätt som jag "tvingar den" att hålla bålen böjd på visst sätt med skänklarna då. Ja, om man rider med säte och skänklar så behöver hästen definitivt inte tappa ryggverksamhet bara för att man har en graman på. För man behöver inte krulla ihop hästen med gramanen - bara ha en yttre gräns för hur mycket den kan smita ur formen utan att det "tar stopp".
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag fullständigt avskyr halsförlängare/gummisnodd. Jag har sett häst få panik på sådan och varit nära att gå runt över ett trästaket. Den bästa funktionen som finns för en halsförlängare är som humant träningsredskap. Fäst runt ett byråben vid golvet och träna biceps, triceps, ben, motstånd vid crunches etc.

Jag gillar inte heller chambong. Någon lurade på mig att den var ypperlig att bygga upp en hästs ryggmuskler. Pyttsan. Vid longeringsarbete är de gamla hederliga läderremmarna med gummiring klart bäst.

Köpte en gogue också. Blä! Den åkte ut på tradera med hiskelig fart.

Håller med - inspänninstygel med gummiring "is da shit" vid longering :) Är du också inskolad på hästar på 70-talet ? hehehehe.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

För man behöver inte krulla ihop hästen med gramanen - bara ha en yttre gräns för hur mycket den kan smita ur formen utan att det "tar stopp".

Men hör formen och bakbensarbetet ihop ? Som jag ser det- rider man hästen ärligt mellen hand och skänkel efter att ha lösgort får man den form som arbetet ger, "smiter huvudet ut" som du skriver så ligger väll felet hos mig ?
Gramanen kan då ta bort en del smitningar som gör att jag får anpassa min ridning efter hästen, INTE tvärtom med en graman.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
393
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp