Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

:bow::bow: Så tänker jag också!
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ja man vill ju alltid ha mysigt med sin kompis:love: så man vill att det ska vara minsta möjliga bråk och problem. Det är väl därför man hela tiden letar lösningar till problem som uppkommer och löser dem efter hand.
Sen blir en hjälptygel eller ett bett aldrig hårdare än handen som håller i den. Med mina handleder blir alla former av styrutrustning ganska snälla:D eftersom jag inte kan stänga händerna.

Det man kanske inte tänker på när man nämner ordet "snäll" i hästsammanhang är hur många olika aspekter det finns som väger in huruvida något verkligen är "snällt".
För att ta en jämförelse:
Även om hästen blir tokglad om den matas med godis nu och då så känns det inte "snällt" om man ger det i fel situationer så det blir ren och skär handmatning om man senare riskerar att bli irriterad på häst som tigger eller t o m bits. Ger man socker får man tänka på hur "snäll" man är mot tänderna och vilket helsike hästen och man själv kan åka på om/när man märker att tänderna har drabbats.

När det gäller träningen så får man dels ta hänsyn till hur mycket hästens hjärna är med, hur hästen de facto tar saker och ting (kan vara individuellt vad/hur mycket som krävs för att en häst ska ta saker negativt, att den måste hålla in nosen kan bara det vara grymt förolämpande för många hästar), hur "snäll" man är i längden ur slitage- och utbildningsaspekt, osv. Jag skulle absolut inte säga att man är "snäll" om man åker omkring barbacka utan träns helt utan att inverka. Hästen lär sig inte mycket på det och skulle man alltid göra så då kommer ryttaren till slut förmodligen vilja mer och ska plötsligt ställa krav, då kommer också slitage-risken in i bilden.
Jag tänker inte att fina mjuka hjälper ALLTID nödvändigtvis är det rätta och "snälla". Precis som jag inte ser att en graman nödvändigtvis är "snäll" för att man inverkar väldigt lite och med "fina" tag.

Min egen häst är lite lustigt övertydlig på så vis då han kan bli som mest negativ när man kan tycka att den borde vara som mest "glad" eftersom man inverkat och lagt sig i minst. Kräver då väldigt konsekventa hjälper och koncentration även om det stundvis kräver "mindre snälla" hjälper än jag själv skulle vilja för att känna mig "snäll". För att till slut få lön för mödan och få en häst som är betydligt mer positiv efter att grovjobbet är gjort, man riktigt SER det på hästen att den då fortfarande är positiv hur många signaler man än behöver ge och även om man då och då får förstärka för att hålla sig tydlig och konsekvent. För att den är MED. Och det är viktigast för just den hästen upplever jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ja man vill ju alltid ha mysigt med sin kompis:love: så man vill att det ska vara minsta möjliga bråk och problem. Det är väl därför man hela tiden letar lösningar till problem som uppkommer och löser dem efter hand.
Sen blir en hjälptygel eller ett bett aldrig hårdare än handen som håller i den. Med mina handleder blir alla former av styrutrustning ganska snälla:D eftersom jag inte kan stänga händerna.

Som mackan skrev en myt och ännu en myt är att handen är snäll om den inte stängs... Vad som händer om du inte stänger handen är att du spänner underarmarna istället och då fungerar inte gummibandseffekten från axlar-armar-tygel-hästens mun och det blir allt annat än snällt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Som mackan skrev en myt och ännu en myt är att handen är snäll om den inte stängs... Vad som händer om du inte stänger handen är att du spänner underarmarna istället och då fungerar inte gummibandseffekten från axlar-armar-tygel-hästens mun och det blir allt annat än snällt.

Ehh? Jag har en sjukdom som gör att jag inte kan stänga handen så det är inget aktivt val jag själv gör utan en sak jag får acceptera vare sig jag vill eller inte.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ehh? Jag har en sjukdom som gör att jag inte kan stänga handen så det är inget aktivt val jag själv gör utan en sak jag får acceptera vare sig jag vill eller inte.

ja det förstår vi, men du sade det som argument att din hand därmed blev mjuk, det blir den inte. Läs det du skrev igen.

Sen blir en hjälptygel eller ett bett aldrig hårdare än handen som håller i den. Med mina handleder blir alla former av styrutrustning ganska snälla:D eftersom jag inte kan stänga händerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

*KL*

För mig är gramanen en icke fråga, d.v.s. Jag har hitintills aldrig i mitt hästliv känt att "nu skulle det vara gött med en graman"

När det gäller "halsförlängaren" säger jag som min tränare att det borde e.g heta "halsförkortare".
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Nu har jag skummat igenom tråden. Kommmer ju in på slutet här.
Själv har jag aldrig, och kommer aldrig, att sätta på en graman. Men jag kan ändå se att det i extrema undantagsfall kan vara värt att pröva under en kortare period.

Vad som förvånar mig är när, som tex ngn här beskriver, att man är tvungen att rida fyra väldigt olika hästar på detta, varför ställer man sig då inte frågan: Vad är det i min ridning som inte fungerar?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det finns de som har på graman för att stoppa den från att bocka. Jag har aldrig fått sådan effekt. Bockar gör ju hästar med näsan mellan benen. Har man krullat ihop den där på graman har man automatiskt gett den möjlighet att bocka. Däremot kan jag se att den kan ha en funktion på hästar som sticker eller möjligtvis på de som stegrar sig, men inte stoppar de hästar från att bocka.

Jag använder bara graman på min häst när jag ska ut i skogen, just för att han bockar och brukar bli väldigt stark på hemvägen och vill busa med sin kompis. Han är bara fem och tränas eg akademiskt så jag rider hur eller hur utan nåt direkt stöd i tyglarna. Första gången jag testade blev jag mycket förvånad över effekten för jag trodde att han bara skulle krulla ihop sig och bli ännu värre eftersom han inte alls gillar när man håller för mycket i honom men så blev det tvärt om, jag hade plötsligt en häst som inte alls hängde sig i handen och drog utan som travade lugnt och fint i lång och låg form utan att jag eg gjorde nånting. Jag sätter förvisso gramanen i sidan på sadelgjorden och inte mellan frambenen vilket kanske bidrar till att hindra honom från att bocka, han skulle säkert kunna bocka med den på men han försöker inte ens nu. Han kan ibland när han blir väldigt pigg på hemväg tänka tanken men han hoppar alltid upp först innan han skjuter rygg och då när det tar stopp så kommer han av sig. Så på honom hade det den effekten att han slutade bocka och i mitt arbete på banan använder jag den aldrig så jag har inga problem med att han ev skulle hamna bakom handen, rider ju som sagt inte på nåt stöd ändå.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Brukar i regel inte svara förrens jag läst en hel diskussion så att jag slipper svara på saker som andra redan nämnt. Men nu måste jag ändå reagera för detta är så klassiskt. Alltså att man måste hindra hästen från att "smita" ur en arbetsform, och då dessutom hindra den med tekniska hjälpmedel.

Ärligt talat, skulle det vara bekvämare för hästen att göra en avsaktning med ryggen nere och näsan i vädret än att göra den med rygg och hals avspända och i balans?

Det är en sånt typiskt och tråkigt synsätt på dressyrridning, att hästen försvarar sig mot oss och att vi måste se till att de inte kan smita utan träna och bli starka. Sänker hästen ryggen och kör upp näsan i en övergång så hade den garanterat ett giltigt skäl till detta, den gör inte det för att "smita" ur en korrekt arbetsform. Hindrar man den med hand eller graman från att göra detta så har man iallafall inte undanröjt orsaken utan bara symtomen/effekten av problemet. Man lurar sig själv med andra ord.

Man ska inte göra svårare saker än man klarar av. Man ska i stället satsa mer tid och tålamod på en korrekt grundutbildning och då menar jag inte bara att grundutbilda sin häst utan först och främst sig själv. Gör hemläxan, sätt er in i hur utbildningsskalan är uppbyggd och varför. En häst som rör sig avspänt och i takt enligt utbildningsskalans tidiga kriterier har ingen anledning att "slå sig fri" i en övergång, förutsatt att ryttaren rider mjukt och korrekt. Var kom gramanen in i bilden? :confused:

En graman är ett sätt att dölja de problem man har, inte lösa dem. Det är ett sätt att lura sig själv att man kan något man inte kan, att man har något man inte har. Och det är framförallt ett sätt att lära hästen en knäppa av i nacken och svara baåkt för bettet i stället för att söka det.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag vet bara att alla tkr ju olika, själv red jag en häst ett tag (inte min häst) som hade svårt att vara "lugn i munnen" och slappna av. Trots mkt hjälp av tränare osv så var det fortfarande korta stunder han kunde slappna av och jobba. Gick mest med huvudet högt och sänkte ryggen, då han ville komma undan från bettet... lite felriden i grunden, men tog man på en graman så var han en pärla. Slappnade av och fick balans genom den, då det var där hans form satt. Hade grymma påskjutsmuskler (dvs rumpa) men ingenting fram då han var feltränad... nog sagt om detta. Behöver jag säga att här var gramanen värd guld? I vanliga fall rider jag aldrig på graman, då jag föredrar att rida helt utan hjälptyglar :)
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Och hur förklarar du det rent fysiskt att det skulle gå till:angel: Vad händer i hästen menar du? Om du är en så skicklig ryttare att du "provat allt" utan att lyckas så borde du kunna förklara hur en starkare hand genom hävstångseffekt kan åstadkomma detta underverk? (det är inte trolleri med graman utan effekten är som om du använder block och talja för att orka ta i och dra något tungt tex)

Kanske hästen helt enkelt knäppte av pga obehaget i munnen:o Det är ju det vanligaste, kan den inte slå sej fri - så knäpper den av.

En häst som är orolig i munnen, hur skulle den kunna trivas bättre med mera dragande in bettet:cool:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

kl
Svarar utan att ha läst hela tråden, bara TS inlägg

Jag tycker graman kan vara bra om man använder den på rätt sätt. Att man använder den mer i början och sen mot slutet knappt använder den allt tex. Så man inte bara sitter och håller och håller. Utan att man släpper efter allt efter hästen. Jag är livrädd för att jag sitter och håller för mycket i den, så jag vill helst ha en Tränare med. Men det var säkert några år sen jag red med en graman.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

*kl*

Jag tycker inte om graman. Jag förstår mig helt enkelt inte på den. :)

För mig handlar det här om ridning om någonting annat, jag vill lära mig att rida och det får ta den tid det tar. (Låter lite knasigt kanske.. :o)
Jag har en plan, tillsammans med mitt "team". Vad jag vill uppnå, vad mina drömmar är osv & det får för mig ta tid. Jag vill få en sådan känsla att jag inte behöver ta till gramanen. Kanske tar det längre tid än att under en period använda sig av gramanen, men för mig gör det inget.
Jag "ser inte snett" på folk som använder sig av graman, för är du en duktig ryttare så kan du säkert uppnå bra resultat med den (eftersom den är så populär) men jag är helt enkelt inte den ryttaren. :)

//Magda
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Själv gillar jag inte gramanen så värst mycket då alla jag vet som ridit med det inte har "förbättrat" hästen.

Men själv rider jag med det ute då min häst inte har nått läge mellan trav och sken utomhus annars :p
Fast jag skulle aldrig tänka mig att ha det för att slippa rida hästen ordentligt, skulle äsga att gramanens verkar helt olika med olika ryttare, jag har den itne alls hårt när jag rider medan det finns de som har gramanen för att få hästen att böjja på nacken!

Det farliga med gramanen är ju att hästen kortar si goch stoppar in näsan långt in och slutar jobba bakifrån! Man måste veta vad man gör om man rider med graman!
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

jag frågar er, eftersom ni verkar ha mycket erfarenhet utav graman, funkar den bra på en stark häst som bara springer och springer?

jag läste i hippson att om man har en häst som bara springer och springer så kan man använda graman och fästa vid sadelringarna. Då kan man ge mer eftergift istället för att bara sitta och hålla hela tiden.
vad jag menar med att en häst springer & springer är att jag inte kan ge någon eftergift utan att den springer iväg. det spelar ingen roll hur många ggr jag gör ö-gångar och sånt, min häst är endå jättestark och springer på. Hon sticker med mig i både traven och galoppen. Fast det är bara när jag rider ut.

Jag vill inte sitta och "dra" i min häst hela tiden, jag vill kunna kontrollera tempot själv. Jag rider henne på ett tredelat bett, har även provat pelham och pessoa men det blir bara värre.

ska jag prova graman?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Min erfarenhet säger nej, det som händer är att du får mer hävstång och DU behöver inte dra mer. Medans hästen fortfarande går mot hand och inte lyssnar.

Det är svårt när man inte ser ekipaget, jag får ju en viss bild i mitt huvud.
Man får lov att ta i hästens mun, får att få henne att lyssna, dock ej såga, men ta en ordentlig förhållning och en lika stor eftergift.
Oftast händer två saker, en är vid eftergiften att hon ramlar i väg- hon har använt tygeln som ett femteben, två är att hon pinnar på som vanligt.
Upprepa, och var konsekvent.

Har hon använt bettet som ett femte ben får man tänka på att ge eftergiften oftare, pinnar hon på är det halvhalter som gäller. Om, och om igen, men glöm inte eftergiften!
OBS! Jag ser att du har skrivit övergångar, att öva på eftergift och övergångar är olika saker. (så vi har det på det klara)

Jag tycker man kan betsla upp OM man jobbar med ovanstående (använd helst inte pessoa, har inte vart med om att det bettet någonsin har löst ett problem eller gjort det bättre).

Jag tycker o andra sidan att ett problem om man betslar upp att det går inte att ta förhållningar utan en massa kastande med huvudet för bettet är för skarp- hon springer inte mindre för det.
Särskilt eftersom det står att du har provat.

Sedan har det så klart med den egna sitsen att göra, att kunna sitta passivt och förmedla en långsamare rytm utan att konstant driva.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Bra inlägg från Pilot! :bow:

Grejen är ju att du har ett kommunikationsproblem. För att lösa ett problem får man sätta sig in i hästens sida. Hästarna gör ju inget för att jävlas utan reagerar utifrån reflexer/instinkter och tidigare inlärning (lär hästarna gör vi vare sig vi är medvetna eller omedvetna om det).
Springer den bara på skulle jag säga att du har ett kommunikationsproblem. Att hästen inte förstår vad du egentligen vill. Då är det konsekvens som är nyckeln, du får tänka att du lär om från scratch så hästen förstår vad du menar. Det kommer bli mycket träning och förmodligen ganska frustrerande stundvis, men så är det - det går snabbt att lära hästen fel och mindre snabbt att lära om och lära rätt.
En annan tänkbar anledning är att hästen inte upplever att den kan svara på ditt tygeltag för att den inte är i balans. Du kommer inte få den i bättre balans genom att använda handen, förmodligen sitter det ju då i att den lägger sig på handen och på så vis blir i framvikt, femte ben som sagt. Den måste lära sig att använda sin egen balans och det sabbar du så snart du tar tygeltag annat än väldigt snabba tygeltag (så lite bakåtdragande som möjligt) ex. kramningar. Då får man konsekvent lära hästen att den inte kommer få något stöd från dig utan att den måste hitta det själv, samtidigt som man sätter den i situationer där det krävs balans så hästen får till uppgift att hitta balansen själv. Kräva (konsekvent) att den ska trava på en ganska liten volt t ex och måste hålla vägen utan stöd av hjälperna, kanske då och då byta varv så blir bytet av volt i sig ganska balanskrävande också.

Hursomhelst så tycker jag en graman mer motverkar på en sån häst, även om jag förstår att den långa vägen i att lära om känns mindre lockande. Problemet med en graman är just att du i det fallet inte får bort grundproblemet utan snarare löper stor risk att förstärka det.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

klockrent! halsförkortare är verkligen rätt namn.

jag har säkert redan skrivit i den här tråden.
men jag tycker som du, jag hittar ingen uppgift för gramanen. tycker den bara är i vägen. den hjälper inte om hästen bockar och den hjälper inte om hästen drar i väg. sen känns det så fel att dra in nosen när man vet att formen kommer bakifrån. har inte ägt en graman på 10 år.

om man vill hjälpa hästen att slappna av och sträcka ut halsen så finns det bättre hjälptyglar. tex wienerzügel/dreieckszügel. oelastiska tyglar som går mellan frambenen till bettet och tillbaka till sadelgjordens sidor. så sant den är tillräckligt lång är det ett utmärkt hjälpmedel för att få hästen att slappna av och länga halsen när ryttaren inte förmår att hjälpa hästen hitta denna form.

min mamma får använda en sån ibland när hon rider vår d-ponny. han är arab och har tidigare fått gå med huvudet rakt upp ala giraff och var extremt spänd och kort i hela sin kropp när vi fick honom. så att få honom att jobba i låg form är svårt för min mamma som inte är så rutinerad. han har stl full och på yttersta hålen, den ger en lång och låg lätt välvd hals, höjd rygg och nosen framför eller i lod.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Den hjälptygel du beskriver är i princip en fast graman.

Jag har också skrivit i denna tråden tidigare. Står fast vid min åsikt att gramanen är ett utmärkt hjälptygel att få hästen att hitta sin arbetsfrom. Och till mitt vilddjur har den varit super i de perioder hon varit sjövild. Visst har jag åkt av ändå, men gramanen har minsann hjälpt mig kvar mer än en gång! Tycker att den fungerar mycket bra att häva bockningar med:).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
393
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp