Bukefalos 28 år!

Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

det argumentet tycker jag håller när det gäller många andra saker, men inte biomekanik och fysiska lagar. då fungerar det som det fungerar helt enkelt, och inga tränare eller individuella ekipage ändrar på det faktumet.

Precis min tanke, håller med till 100%.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har fått en del andra tankar när det gäller graman och annat och jag kommer att fortsätta använda hjälptyglar som just det hjälptyglar när vi kör fast.
Jag har svårt för att man har en bestämd åsikt om en sak för alla, både hästar och ryttare, fungerar olika och ibland kan man ta hjälp av en tränare och ibland av en hjälptygel för att komma ett steg till.
Det finns andra hjälptyglar som man inte kan göra så mkt fel med.

Är man själv inte så duktig eller inte klarar av problemet kan en god tränare rida till den några gånger o inte bara symptomen blir lösta, utan grundproblemet- som brukar vara ngt helt annat än att den inte kan böja på nacken.

Har man problem med handställningen- trots en skapligt balanserad sits- kan man slänga runt tygeländan o då hålla i dubbla tåtar o då inte kan sära på händerna.-stilla. båda händerna håller i båda sidors tyglar.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Hoppar in i diksussionen

det är ju intressant - hon säger ju faktiskt att supplenes= losgelassenheit = lösgjordhet också handlar om frihet från ångest "freedom from anxiety"...:grin:


Hon säger ju också att man inte kan få lösgjordhet utan att först få regelbundenhet i stegen = rena gångarter

problemet tycker jag är att att dels vet man inte hur den första egenskapen ser ut. Man har än mindre aning om hur viktig ryttarens position är för att ens vara i närheten av den. :o

Man vet inte hur mycket anxeity en ickebalanserad ryttare skapar i hästen, utan försöker lösa det trots ryttarebrister, men man lyckas då aldrig uppnå första steget Takt för den kommer inte till balans om inte ryttaren är i balans

och utan ovanstående är det helt omöjligt att få korrekt kontakt med bettet.
Gramanen kan inte kompensera brister i ryttarens balans och följsamhet

Hon säger det ju rakt ut - man kan inte få lösgjordhet - utan takt, man kan inte får rätt kontakt med bettet om man hästen itne är fri från spänning och i balans så den blir rörlig:laugh:

Att då förssöka lösa problemet med att få kontakt med en graman fungerar ju inte - har man problem med kontakt - så har man problem med BALANS OCH SPÄNNING.

Kvittot på den andra kvaliteten är att hästen söker sig framåt nedåt in i handen:idea:

händer det inte så har man inte uppnått de första kvaliteterna Där är problemet inte i halsen på hästen


han Hubbe - är ju så tydlig med att det hänger ihop att man uppnår det gemensamt. Kontakt är tex inget man jobbar på enskilt. Man måste komam till balas och avspänning - först då kanhästen acceptera bettet

Han betonar ju också avslappning - inte avslappning för att sova - utan tillräcklig avslappning för att musklerna skall kunna jobba rätt

En häst som går över eller emot tygeln är inte avslappnad - det är det stora problemet:cry:

Vill man då att den skall slappna av så får man ju ta reda på orsaken till att den är spänd - och "vardagshästen" är spänd pga av ryttares bister i balans. Varje obalans hos ryttaren får stort utslag i munnen - den häst är inte född som inte reagera på den med att gå emot tygeln eller på annat sätt reagera med halsen

Lägg därtill antalet hästar med sadlar som klämmer på de muskler man vill skall slappna av. Man ger ju inte hästen en ärlig chans att slappna av:(

Märk hur Hubbe säger att han i uppvärmningsfasen fäster vikt vid att hästhalsen är lång. Hästen törs inte släppa sin hals lång och låg om den inte litar på att ryttaren hjälper den att balansera bakifrån med sitt säte i rida lätt då i det här fallet.

vem har lärt sig den rida lätt tekniken - räck upp en hand?

han säger ju också att hästen måste få ut halsen in i handen för att kunna följa tygeln:cool:

Han säger att många ryttare har problem med böjning och de beror i grunden på att man itne fått ut hästhalsen - och att den således inte går att rida på yttertygeln

Observera problemet är inte böjningen i sig utan - att hästen inte är ute med halsen eftersom den inte har slappnat av i ryggen

Gramanen kan inte få hästen att slappna av i ryggen

det är en tillitsgrej

Tyskarna kallar det att hästen "tillåter oss att sitta på den" Det kan den bara göra när den litar på oss:idea:

Jag slängde in lite smielys så det skulle bli lättare att läsa.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

och jag undrar hur kopplingen böjd nacke har med ryggverksamhet och bakbensaktivitet att göra. Det är jättelätt att med graman dra ihop en häst så att den böjer på nacken och går med sänkt rygg. Sett det allt för många gånger. Min mamma tycker att det ser flott ut bara en häst kröker på nacken och glommer att det finns en bakdel som ska hänga med. Det finns troligen fler som bara tittar på huvud och nacke än min mamma. (Trots att jag försökt att förklara). Är veterinären ridkunnig? Man måste ju inte kunna rida bara för att man är veterinär.
/U

Kopplingen är således inte mellan böjd nacke och ryggverksamhet.

Utan med lång hals och ryggverksamhet - det handlar ju om att få fram näsan helt enkelt

den långa halsen höjjer inte ryggen automatiskt - men avspänningen i överlinjen tillåter ryggvälvning. Och den tillåter bakbenen

Och den tillåter ligamnetsystemet att hjälpa till att stabilisera ryggen och hals

Att få en bild av hur detta framåt nedåt skall se ut - är svårt då få kan rida fram näsan på en häst under lättridning på långa mjuka linjer under uppvärmningen

och inte ens alla veterinärer har koll på hur det ska se ut när det är rätt, för veterinärer är sällan ryttare på det sättet

men de försöker ta reda på det med sin forskning - men det är för mycket kvar att forska på.

och de kan inte säga - rid bättre :p
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Märk hur Hubbe säger att han i uppvärmningsfasen fäster vikt vid att hästhalsen är lång. Hästen törs inte släppa sin hals lång och låg om den inte litar på att ryttaren hjälper den att balansera bakifrån med sitt säte i rida lätt då i det här fallet.

vem har lärt sig den rida lätt tekniken - räck upp en hand?

Jag har fått intrycket att lättridning i Sverige är lite styvmoderligt behandlat?

Vad tycker ni andra?

Jag tycker att det för ryttare som kan rida lätt på bra och olika sätt finns jättemånga fina fördelar. (Jag säger inte att jag är en av dem). Jag tror inte att en duktig ryttare "måste" sitta ner för att påverka sin häst. Det tkr jag ofta man hör ryttare säga - sätt dig ner så du kan påverka?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har fått intrycket att lättridning i Sverige är lite styvmoderligt behandlat?

Vad tycker ni andra?

Jag tycker att det för ryttare som kan rida lätt på bra och olika sätt finns jättemånga fina fördelar. (Jag säger inte att jag är en av dem). Jag tror inte att en duktig ryttare "måste" sitta ner för att påverka sin häst. Det tkr jag ofta man hör ryttare säga - sätt dig ner så du kan påverka?
Det är bara att titta på framridningar. Många- inte alla, rider lätt t o m i skolorna.

Brink rider ju lätt i lättare tramp o passage- ja t o m jag kan det(minus tramp då:angel:)
När jag joggar igång min stora får jag nästan hålla längst ut på tygeländan.

när jag skrittar på lång tygel kan jag inte helt släppa då hästen har sin nos lågt, men ändå inte nära backen. Tygeländan har flera gånger hamnat vid nackstycket o då hon har så lång hals når jag den ej o får stanna den med rösten:eek:

O jo- de flesta tyglarna är förlängda:grin:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Alla hästar söker sig inte neråt, men de lösgjorda o de som tillåts "trampa på mot bettet". Menar både mental o fysisk lösgjordhet/ avspändhet.

De måste som regel guidas dit- från början o sen finner de det själva mkt behagligt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det förklaras om jag inte minns helt fel här, fast utan graman då och inte riktigt vad du menar. Nu var det ganska länge sedan jag hörde på filmen men intressant är det iallafall.


http://www.youtube.com/watch?v=x8v0Eh8VeAE

Men.. alltså :confused: Hela diskussionen om hur hästen jobbar med ryggen blir ju helt orelevant om gramanen är med i storyn, därför att den som sagt låser hela funktionen.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Men.. alltså :confused: Hela diskussionen om hur hästen jobbar med ryggen blir ju helt orelevant om gramanen är med i storyn, därför att den som sagt låser hela funktionen.

Absolut som den används


ser mani beskrivningen i Müsler som den är tänk att användas så skall den ju inte vara kortare än att näsan är framför lod och den används bara i vändningen på ena sidan för att hjälpa till att "hitta bettet där framme"

Ungefär som en gramankoppling på innertömmern fungerar OM man får hästen att gå i balans, anars kommer ju bara gramankopplingen att krulla ihop halsen. och sabba ryggeverksamhet precis som du skriver och som filmen också bevisar det teoretiskt riktiga i

Vill man utbilda häsetn efter utbildningsskalan så måste den släppa halsen ut och näsan framåt, och som gramanan används så gör den ju helt tvärtom vilket många har påpekat

det är bara att konstatera att vissa tränare inte har begripit utbildningskalan och syftet varför man gör saker
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Men.. alltså :confused: Hela diskussionen om hur hästen jobbar med ryggen blir ju helt orelevant om gramanen är med i storyn, därför att den som sagt låser hela funktionen.

Jaa... Och ? :confused:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ja vi är helt överrens och det är därför jag inte förstår B-Ts länkning till ett klipp där hästens korrekta arbete med ryggen och vad som krävs för detta, kan kopplas till gramandiskussionen. ang. tränarna så tror jag det är etter värre än det du skriver. jag tror inte alla tränare faktiskt SER eller förstår, vad ärlig ryggverksamhet är, och hur den hittas och kommer fram.

B-T Jag tolkade det som att frågan om ryggverksamheten ställdes i samband med graman användandet, och när du då länkade till ngt med kommentaren att det är ju inte samma, och ingen graman, förstod jag inte riktigt relevansen? det verkar finnas flertalet här i tråden som till varje pris VILL tro att gramanen KAN hjälpa dem och framkalla ärlig ryggverksamhet, så jag tycker då länkningen blir missledande och lätt kan stjälpa snarare än hjälpa, för de som fortfarande har hoppet uppe om att gramanen är svaret på räddningen.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Nej jag tror snarare filmen var en försynt påminnelse till gramanivrarna ang utbildningsskalan och vad man vill uppnå och det är ingenting i det som gramanen kan åstadkomma, tyvärr. Starkare hand är inget som ger kvaliteer man vill ha och gramanen är bara starkare hand, varken mer eller mindre.

Tycker att bara man lyssnar på filmen så fattar man att gramanen hör inte dit....
.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ja vi är helt överrens och det är därför jag inte förstår B-Ts länkning till ett klipp där hästens korrekta arbete med ryggen och vad som krävs för detta, kan kopplas till gramandiskussionen. ang. tränarna så tror jag det är etter värre än det du skriver. jag tror inte alla tränare faktiskt SER eller förstår, vad ärlig ryggverksamhet är, och hur den hittas och kommer fram.

B-T Jag tolkade det som att frågan om ryggverksamheten ställdes i samband med graman användandet, och när du då länkade till ngt med kommentaren att det är ju inte samma, och ingen graman, förstod jag inte riktigt relevansen? det verkar finnas flertalet här i tråden som till varje pris VILL tro att gramanen KAN hjälpa dem och framkalla ärlig ryggverksamhet, så jag tycker då länkningen blir missledande och lätt kan stjälpa snarare än hjälpa, för de som fortfarande har hoppet uppe om att gramanen är svaret på räddningen.


Relevansen var just utan gramanen men det verkar inte ha framgått då :crazy:
Egentligen skulle jag ha skapat en ny tråd med filmen men jag orkade inte :angel:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Alla hästar söker sig inte neråt, men de lösgjorda o de som tillåts "trampa på mot bettet". Menar både mental o fysisk lösgjordhet/ avspändhet.

De måste som regel guidas dit- från början o sen finner de det själva mkt behagligt.

Hur passar detta in i debatten

hur guidar du dit utan graman?

För det är ju det det hela handlar om - hur gör man?

det är ju när vare sig tränare eller elev har en aning som gramanen kommer på
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har fått intrycket att lättridning i Sverige är lite styvmoderligt behandlat?

Vad tycker ni andra?

Jag tycker att det för ryttare som kan rida lätt på bra och olika sätt finns jättemånga fina fördelar. (Jag säger inte att jag är en av dem). Jag tror inte att en duktig ryttare "måste" sitta ner för att påverka sin häst. Det tkr jag ofta man hör ryttare säga - sätt dig ner så du kan påverka?


Håller med, eftersom grunden för huset läggs under uppvärmningen där man rider lätt så borde mer fokus läggas vid rätt teknik

Jag ser massor underskänklar som floppar än hit och dit och ffa för långa stigläder så ryttarna får stå på tå, sedan så gör ett för långt stigläder att foten hamnar framför kroppen den skall lyfta, bara en sådan sak gör det helt omöjligt att rida lätt.

Sedan teknilken som sagt - knäet skall vara gångjärnet i lättridningen - så länge underksänkeln fladdrar kan man inte tala om utbildnig av hästen enligt någon utbidlningsskala

Då behövs utbildning av ryttaren - men det finns ju ingen specifik sådan här i Sverige

istället blir lösningen graman, eller andra hyss

Någnstans får varje ryttare välja - vill jag vara en poet eller en grottmänniska i min kommunikation med hästen


Däremot ser jag det stora dilemmat - för i början av sin ridkarriär - hur skall man veta:confused:

Jag har också haft tränare som lett mig in på fel spår - men då protesterar hästen

Lyssna på den - den vill säga något
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Relevansen var just utan gramanen men det verkar inte ha framgått då :crazy:
Egentligen skulle jag ha skapat en ny tråd med filmen men jag orkade inte :angel:

jag tycker din länk var aldleles lysande.

För det finns så många tränare som inte har en aning, bokstav eller inte om vad det är man skall åstadkomma.

Hur ser rätt ut

det ser man ju också här på buke

utbidlnings skalan är i Sverige en floskel som man slänger sig med

men hallå tom Whitages säger hur det skall vara


Varje ryttare får fråga sig - Kan jag rida fram min häst så att den går avspänt med näsan sökandes framåt - nedåt i alla tre gångarter...

Även jag trillade dit i tron på att min häst "hade kommit förbi det stadiet" :angel: NOT :o det var därför näsan inte var framme - jojo :o :eek:

Sent skall syndaren vakna

Alla är vi barn i början och gör fel - men gramanen förstör så mycket så när denne ryttare vaknar - då kan det vara för sent, och hästen hamanr i himlen

jag tycker länken var bra - man behöver ofta fråg sig vad håller jag på med egentligen?

Var är målet - och var är jag i förhållande till det?

Hur tar jag mig dit?

Självklart skall man rida för tränare, men samtidigt finns en övertro på den egna tränaren. man överlåter allt till denne och slutar tänka själv

Man behöver stämma av sin ridning till utbildningsskalan.
Gör jag saker i rätt ordning - om inte så är det fel.
det är det det handlar om en check att man är på den rätta vägen, för Gud skall veta att det är lätt att halka av...

Det är utbidlningskalan som gäller

Säger tom Whitages :cool:

menar tränaren ngt annat så har den FEL
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Hur passar detta in i debatten

hur guidar du dit utan graman?

För det är ju det det hela handlar om - hur gör man?

det är ju när vare sig tränare eller elev har en aning som gramanen kommer på
Det är bara att sätta sig korrekt o låta den vara losgelassen:grin:
En tränare som inte förmår att förklara eller har en omöjlig elev får väl sitta upp o visa.
Det där är basics o brukar gå att få till på EN lektion.

att folk använder den som ett sätt att klara av hästen- är i mina ögon ngt annat- ingen hjälptygel som den är tänkt, mer i ren självbevarelsedrift.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det är bara att sätta sig korrekt o låta den vara losgelassen:grin:
En tränare som inte förmår att förklara eller har en omöjlig elev får väl sitta upp o visa.
Det där är basics o brukar gå att få till på EN lektion.

att folk använder den som ett sätt att klara av hästen- är i mina ögon ngt annat- ingen hjälptygel som den är tänkt, mer i ren självbevarelsedrift.


Så då får du klättra upp och visa - eftersom du inte kunde förklara :p;)

Jag tror inte man kan lära sig på en lektion det som tar två år att lära sig på lina.

KL

Jag håller med jacko - det är styvmoderligt behandlat - för man är helt omedveten om hur viktigt det är och hur svårt det är att gör korrekt.

Det tog mig ett halvår att lära mig rida lätt på rätt sätt - det handlar inte bara om att behärska en teknik, man måste bli stark i sin kropp mage och lårens framsida för att orka stå kvar - utan att hålla i sig i tygeln oavsett vad hästen gör.

med rätt rida lätt teknik kan man göra förhållningar i magen - och det behövs om man skall rida ut halsen på en häst som är känslig i munnen och som vill krulla ihop av minsta tygeltag.

en sådan häst måste man rida bakifrån, och då måst man kunna denna teknik, för det är det sätt man reser sig på - utan att rubba tyngdpunkten som får fart på bakdelen - förhållningen i magen som hindrar hästen att trilla framåt

detta är grunden - sedan kan man visa den vägen framåt - nedåt med ledande innertygel = innåt framåt

grejjen är ju att den skall följa tygeln framåt - då utgår man från lång tygel kramar och flyttar fram - så småningom börjar hästen följa efter tygeln framåt nedåt

men man måste ha en djävulsk balans och kunna kontrollera hästen med sitsen för att rida i trav och galopp med denna långa tygel - utan att tappa fram hästen på bogarna

Men de flesta verkar hellre välja genvägar, men det som jag nyss beskrivit är ju husets grund


Whitages sa ju att om man skall lägga på taket = samlingen på ett hus utan grund kan det bara sluta olyckligt
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

det är lättare att få en häst som går som en tekanna att släppa halsen - än att utbilda om en häst som krullar ihop pga av graman eller liknande ridnig

I det senare fallet så måste hästen också muskla om sig och det tar tid
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
419
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp