Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

jag håller med om det - men om ni tänkt utanför boxen så borde det kunna redogöras för mindre vagt

jag behöver iten alla detaljer men vill veta vad du anser gramanen gör i ditt fall

om hästen är orolig så tycker den ngt är obehagligt - att den inte protesterar med graman behöver inte betyda att det blir mer behagligt snarare att det blir omöjligt att protestera i graman

Jag håller med susan.

Fluffig: vad har din beskrivning att göra med det biomekaniska och fysiska aspekten undrar jag? förklara gärna!

för mig är det du beskriver helt enkelt ekvivalent med att gramanen verkar starkare än dina hjälper kan göra utan gramanen, och att hästen då "rättar in sig" utefter det som ombedes från den.
har inget att göra med att komma till korrekt arbete genom kroppen via biomekaniska och fysiska lagar för vad som för hästen möjliggör ett korrekt arbete - alls.

det är här förvirringen verkar komma in för samtliga som förespråkar gramanen och andra liknande hjälpmedel. allt är relativt. er känsla blir bättre av att kunna kontrollera hästen. men som sagt, det är relativt. har inget att göra med ergonomiskt korrekt arbete i längden.

dock är det utmärkt som en snabblösning på lydnads eller rent av fysiska protest problem från hästen. den rättar in sig, för att inverkan blir rätt stark.

De ryggproblem som gramanen skapar är att eftersom den låser halsrörelserna och så hindras hästesn ryggrörelser

den förhindrar losgelsassenheit

det gör en så fort den inverkar öht. är den så kort somman brukar se den använas så blockerar den länden och ingen losgelassenheit finns kvar

de som argumenterar behöver gå tillbaks till sidorna i tråden samt kolla på B-Ts film bland annat, för att förhoppningsvis förstå att argumenten blir tomma oavsett vad man vill få det till.

skilj, återigen, på RYTTARENS känsla att få bättre inverkan, och vad som är korrekt arbete och främjar ett korrekt arbete ergonomiskt och biomekaniskt och fysiskt - för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Nåt skall ju jag ha att göra - när jag nu inte gör det jag borde göra utan bukar istället ...:angel:

Så länge vi är överens är det ok:angel: :rofl:

Nej jag tycker det är bra att du bemöter allt detta med gramaner faktiskt, jag brukar inte ha sånt tålamod i dom diskussionerna och hellre låta bli, men sen kan jag inte låta bli i alla fall:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

tidigare skrivit hur jag använder gramanen och det är INTE för att dra ihop hästen utan som en support på insidan av hästen

Jag använder bara gramanen på en sida i taget och endast korta perioder och definitivt inte ett helt ridpass utan som en lösning när han och jag inte riktigt får det att stämma, orkar inte förklara en gång till.
När man märker att hästen slappnar av och visar att han trivs då blir man glad som matte!:love:

HUR menar du att du använder den?
gramanen inverkar bara genom sin vikt och sin låsning via bettringar till gjorden på hästen, det är vedertaget och mätt i studier, som återigen, tråden redogör för.

HUR menar du att du åstadkommer ett ergonomiskt och främjande arbete för hästen genom att rida på inner med gramanen?
att hästen ger efter är återigen noll med att det är nyttigt och främjande. sen är hästar snälla djur och blir ofta glada när de glädjer sin ryttare - de vill vara till lags. vad som är nyttigt för dem fattar de absolut inte, det är en helt annan sak som inte hör till ö.h.t.

susan: är vi på 15 nu? : )
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Fluffig: vad har din beskrivning att göra med det biomekaniska och fysiska aspekten undrar jag? förklara gärna!
dock är det utmärkt som en snabblösning på lydnads eller rent av fysiska protest problem från hästen. den rättar in sig, för att inverkan blir rätt stark.
Intressant att man ska behöva förklara varför en sak fungerar när den gör det. Varför försöka få det till att man använder våld och trycker ner sin häst när man använder graman eller annan hjälptygel?

Jag har som sagt både tränare och ET som sett hur vi jobbar och jag har fullt förtroende för dem och anser nog att det är kompetenta nog att se vad som passar oss.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Intressant att man ska behöva förklara varför en sak fungerar när den gör det. Varför försöka få det till att man använder våld och trycker ner sin häst när man använder graman eller annan hjälptygel?

Jag har som sagt både tränare och ET som sett hur vi jobbar och jag har fullt förtroende för dem och anser nog att det är kompetenta nog att se vad som passar oss.

Fungerar på vilket sätt? Hur definierar du fungerar? Menar du att det som sägs i filmen i tråden är fel? Om inte, hur kopplar du det till att rida på graman, dvs förstärka din hand:confused: på vilket sätt skulle det hjälpa hästen att arbeta bättre?

Frågan är inte bara till dej utan även övriga som menat att deras hästar fungerar bättre på graman, fiorano, kissing spines mfl.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Intressant läsning. Har inte tagit mig igenom hela tråden, men det är spännande att se alla åsikter.

Min åsikt om graman är både bu och bä. Jag för min del tycker att det har gått otroligt mycket mode i att hänga på hjälptyglar de senaste kanske tio åren. Jag kan i alla fall inte minnas att jag såg hjälptyglar användas i någon större utsträckning "förr". Det kan ju vara minnet som sviktar också förstås. :o

Jag tycker att den som skrev om användandet (och uppfinnandet) av gramanen för dressyr på högsta nivå hade ett mycket intressant perspektiv på denna hjälptygels användning. Tyvärr har jag inte kommit så långt i min egen ridning. Det vore oerhört spännande att få se just denna sista justering av hästen. :bow:

Så till det dagliga användande av graman jag sett: jag förstår inte alls meningen med detta. Jag kan inte tro att det blir en korrekt lösgjord häst om man envisas att sätta på graman. Inte ens om tygeln hänger helt lös - och av de som jag sett rida på graman dagligen har inte en enda haft den löshängande. Jag blir själv på dåligt humör över att se hur hästar krullas ihop i en helt felaktig form och bedrövad över att vissa tränare t o m premierar sina elevers felaktiga ridning. :crazy:

Jag själv använder gramanen ibland faktiskt. ;) Nu blir ni kanske förvånade med tanke på vad jag skrev ovan. Men saken är den att jag har hamnat i ett land där de hästar som jag anser mest lämpade för min ambitionsnivå och plånbok (jag har hittat några trevliga importer, men de kostar minst sagt skjortan) är fullblodsgaloppörer. Båda jag köpt här har tränats för banan, den ene är också startad. När man börjar galoppera en sådan häst talar vi om fart som heter duga och av ren självbevarelsedrift kan jag tycka att det är bra med en nödbroms de första gångerna utanför inhägnat område. :idea:

Min användning av graman har alltså inskränkt sig till kanske fem ggr (troligtvis inte ens det) per häst innan bromskommandot suttit så pass att jag känt mig hyfsad övertygad om att vi inte ska behöva racergaloppera i 3 km innan hästen lyssnar. Jag tycker inte själv att det är särskilt "snällt" mot hästen med gramanen som nödbroms, men där sätter jag hästen i andra hand. :angel:

Så fort hästen börjar ta min broms någorlunda (brukar gå jättefort - det är intelligenta hästar jag rider) åker gramanen av helt och hållet. Jag vill nämligen att hästen ska ta ett lätt stöd i handen med god framåtbjudning, vilket jag inte får när jag rider med graman. Andra kanske lyckas bättre, vad vet jag?

Jag har bara ett fåtal gånger ridit hästar som i stort sett alltid fått gå med graman (en rider jag till nu). Där tycker jag att det varit ett elände att få en ärlig framåtbjudning genom hela kroppen fram till ett lätt stöd i handen. :crazy: Om jag ska välja mellan en häst som krullar ihop sig eller en som går över handen väljer jag den senare. Säkert en smaksak, men jag tycker själv att det är lättare att korrigera det senare.

Långt och rörigt inlägg från NZ. :laugh:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

och jag undrar hur kopplingen böjd nacke har med ryggverksamhet och bakbensaktivitet att göra. Det är jättelätt att med graman dra ihop en häst så att den böjer på nacken och går med sänkt rygg. Sett det allt för många gånger. Min mamma tycker att det ser flott ut bara en häst kröker på nacken och glommer att det finns en bakdel som ska hänga med. Det finns troligen fler som bara tittar på huvud och nacke än min mamma. (Trots att jag försökt att förklara). Är veterinären ridkunnig? Man måste ju inte kunna rida bara för att man är veterinär.
/U

Ja, det är en mycket ridkunnig veterinär, vilket är ganska ovanligt :). Han har dessutom kört en hel del travhästar. En häst som sänker nacken kan väl inte samtidigt sänka ryggen? Det är fysikst omöjligt - om den inte knäar samtidigt då... Skillnad på att krulla ihop nacken och att SÄNKA nacken.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Kl
Tänker på det ni skrev- vem?
Om eliten som kan använda den som sista touch.

Har sett en häst som reds i en ganska hög form o när den skulle piaffa o passagera ville den sträva uppåt- vilket är tämligen normalt.
Då åkte gramanen på o det slutade med att hästen som hade många plac. i MSV B o godkänt i högre- inte gick att rida ens ridborgarmärkesprogrammet- någonsin.

Den fick nog.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Kl
Tänker på det ni skrev- vem?
Om eliten som kan använda den som sista touch.

Har sett en häst som reds i en ganska hög form o när den skulle piaffa o passagera ville den sträva uppåt- vilket är tämligen normalt.
Då åkte gramanen på o det slutade med att hästen som hade många plac. i MSV B o godkänt i högre- inte gick att rida ens ridborgarmärkesprogrammet- någonsin.

Den fick nog.

Ja och därför är det nog bäst att de som vet vad de gör är de som fortsätter att använda den och inga andra.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Intressant att man ska behöva förklara varför en sak fungerar när den gör det. Varför försöka få det till att man använder våld och trycker ner sin häst när man använder graman eller annan hjälptygel?

Tycker du det är intressant? Jag tycker det är standard att man i all sin ridning vet hur och varför man gör saker och vad det åstadkommer. Om varken du eller din tränare eller ET kan förklara exakt vad som åstadkoms, så säger det tyvärr en hel del.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det bästa vore ju att rida utan, men det finns värre saker att utsätta sin häst för än att rida "rätt" på en graman. Såg en bild på några ungdomar som va ute och red sina ponnyer. De hade varsin martingal, dragit dem genom bettringarna och fäst tygeln i martingalringarna. Någon slags tidemantygel som inte har något stopp blev det enligt vad jag kunde se. Så jag tycker att gramanen kan vara ett bra och snällt hjälpmedel om man är ryttare nog att kunna hantera den korrekt och inte bara hålla tygelfattning om alltihop och stumhålla. (Påstår ingenstans att jag är ryttare nog att använda den perfekt, det som ger bäst resultat för mig är en tränare) Men jag tror att graman kan ge mer plus än minus i vissa fall, även om minusen alltid finns där. Gramandiskussionerna lär aldrig ta slut... Liksom diskussionerna om pessoabettets vara eller icke vara.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag föredrar gramenen framför halsförälängaren då man kan OM man har rutinen att rida med graman reglera den själv. Däremot tycker jag inte det är OK att sitta och rida på den varje pass utan någon gång då och då bara
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Angående kontakten med stångtygeln, För mig är det ljuv musik att man kan åstadkomma sådan här ridning på en helt ordinär och ganska så tråkig häst.

http://www.youtube.com/watch?v=RfzTw7RAEaw&feature=related

Ja om denna fina ridning är målet - då är utbildnidngskalan vägen


jag tycker att det som är synd med de att de flashiga hästarna vinner är att det tar fokus från skicklig ridning för det är ren och skär skicklighet som gör att hästen rör sig med bibehållna kavliteter

det här är balans - så här ser det ut

Inte så imponerande för den oinvigde men det här är ridning för mig



det jag tänker om atlas är ju att stången är ju specialdesignand för att komma åt den mer exakt än vad en graman kan göra

Om man kan rida ut halsen så kommer ju stången att verka där - och ju mer hästen samlar sig desta mer slack i stången


Då har man ju använt den rätt och iten bara osm ett extrabett - rä båda tyglarna lika sträckta så är något fel

Själv ser jag till att ha stången tygeln längre från början, men allra oftast så hänger den på halsen - eller i stallet

Jag hade nytta av den för att komma åt atlas och axis - dvs ställlning enbart i nacken. Men då hade jag gjort mycket annat innan tex ridit fram halsen.

jag tror att om man slänger på en stång på en med falsk knyck - då får man problem. Lättare också att haman i falsk knyck med dagens sladdriga halsar

När stången upfanns så var hästarna mer av typen med halsen rakt ut ( som min) på dagens högställda och nätta halvblod kan stången mycket väl bli för skarp
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ja om denna fina ridning är målet - då är utbildnidngskalan vägen


jag tycker att det som är synd med de att de flashiga hästarna vinner är att det tar fokus från skicklig ridning för det är ren och skär skicklighet som gör att hästen rör sig med bibehållna kavliteter

det här är balans - så här ser det ut

Inte så imponerande för den oinvigde men det här är ridning för mig



det jag tänker om atlas är ju att stången är ju specialdesignand för att komma åt den mer exakt än vad en graman kan göra


Och jag har orkat startat en filmtråd på dressyrgnägg där man får lägga in sina favoriter med en förklaring om varför:idea:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

han inte redigera

Använder man stången rätt så skall den ge eftergift när hästen arbetar rätt
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Tycker du det är intressant? Jag tycker det är standard att man i all sin ridning vet hur och varför man gör saker och vad det åstadkommer. Om varken du eller din tränare eller ET kan förklara exakt vad som åstadkoms, så säger det tyvärr en hel del.

Vem har sagt att vi inte kan förklara hur det fungerar?

Men en sak som man väldigt ofta glömmer bort är att precis som vi är individer så är hästar det, vissa trivs med bett i munnen vissa utan. Vissa kan man inte sitta upp på utan problem och vissa accepterar det utan problem.

På min häst, jag kan bara redogöra för min häst, så fungerar gramanen som en napp eller som en lugnande återkoppling och jag tror mycket av det grundar sig i att han har haft svårt att acceptera ett tränsbett. Jag har då tre val att jobba honom i galoppen antingen på hack, kandar eller sätta på en gramantygel när det behövs. Observera att jag skriver NÄR det behövs för den eller de gånger det behövs. Visst kan jag välja de två första alternativen men då kommer det att fortsätta att låsa sig för honom i galoppen ibland när man har tränsbett. Jag vil kunna rida på ett tränsbett för att kunna tävla med honom. Upprepar ytterligare en gång till att det inte behövs varje gång.

Vadå jag tjatig:D

Som jag skrivit tidigare så blir det bättre och bättre och han har fler dagar när han inte behöver sin graman utan fortsätter att jobba på i alla tre gångarter utan problem. Men när det låser sig så sätter jag på gramanen och vipps lugnar han ner sig. Jag kanske ska påtala att jag även pratat med en psykolog om detta och hur det kan komma sig att jag får den reaktionen jag får. Fick en mycket bra förklaring som jag känner är helt rätt får OSS. Åter igen påtalar jag att hästen har ett bettfel som gjort honom rädd för tränsbett.

Jag känner att jag är så pass gammal och tagit till mig så mycket information från olika håll att jag känner att vi är på rätt väg och att jag snart har en häst som accepterar att det bettet han har nu inte kommer att skada honom så att han får ont. Återigen det är en "napp" för honom.

Naturligtvis påverkar en graman som hänger hästen precis som all annan utrustning vi har på våra hästar. Det är därför jag känner att jag inte vill ha den på från början utan sätter bara på den under de perioder under ett ridpass den behövs/används.
Tids nog kommer han inte att behöva gramanen utan då har hjärnan kopplat bort minnet av bett=ajajaj men att ändra ett sånt minne tar tid och innan det så har vi en lösning som blockerar de onda minnena så att det blir bett+graman= inte ont och så villja har bett=härligt när vi är klara.

Alla problem med en häst är inte av fysisk art utan ibland får man lösa ett psykiskt problem först på ett fysiskt vis.

Och ja jag använder en utbildad hästtandläkare till min lilla bebis regelbundet.

Oj vad förvirrat det låter men det beror nog på att jag är hungrig nu:d
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Tycker du det är intressant? Jag tycker det är standard att man i all sin ridning vet hur och varför man gör saker och vad det åstadkommer. Om varken du eller din tränare eller ET kan förklara exakt vad som åstadkoms, så säger det tyvärr en hel del.

:bow: Precis vad jag tänkte. Hade jag en tränare som inte kunde förklara för mig vad det är jag håller på med och hur det inverkar hade jag behållt dom pengarna och köpt glass för istället.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

jag känner inte dig och vet inte hur det ser ut när du rider så mitt svar blir generellt. Jag har noterat dock att du använder den till vänding, men vänder mig generellt till tolkningen att hästen skulle uppleva den positivt.

Problemet är ju att hästen inte kan prata. Därför blir varje hästägare den som är "expert" och uttalar sig om hur hästen känner - den kommer till ro, slappnar av osv

men allt detta är inget mer än en mer eller mindre kvalificerad gissning, oftast mindre kvalificerad

och ibland ser jag dessa gissningar var helt uppåt väggarna...

Bara ett exempel som inte här är så laddat (på dressyr)

detta med att slicka sig om munnen - som vissa NH människor menar är ett tecken på att "hästen förstår" medan en etolog ( expert på djurens beteende skulle tolka det som en överslagshandling)

Jag kan säga att min häst med sin ryggdefekt ständigt slickade sig om munnen - men med borttagen (opererad) ryggdefekt så händer det inte alls

Antingen kan man tolka det som att hästen nu blivit korkad av narkosen och ingenting förstår längre

Eller som att nu när hon har ont - inte är så stressad att hon tar till överslagshandlingar* när hon inte kan lösa en situation

jag tror inte att det finns något djurslag som är så missförstått som hästen

Jag är alltid skeptisk till när någon säger att hästen slappnar av, för hur en avslappnad häst ser ut är så subjektivt och ibland blir det helknasigt - som detta med att slicka sig om munnen


* överslagshandling = är när djuret inte kan bestämma sig för hur det skall handla, och välja mellan sina val, så väljer den ibland ett beteende som inte har med situationen att gör alls. det är ett tecken på stress och förvirring.

Jag tror inte en sekund på att en häst trivs med något som helst tvång. och tvång blir det när tygeltag behövs eftersom ryttaren inte behärskar att utbilda enligt utbildningsskalan

Jag har inte sett en enda häst som man inte i ögonen sett vad den tycker om inspänning av alla de slag
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
407
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp