gramantyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Binsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 7 563
B

Binsan

vad har ni för åsikter om att använda graman som hjälpmedel till att hjälpa hästar som gärna vill gå med huvudet högt o inte har spec. mkt motor framåt för skänkel???

Sv: gramantyglar

Jaaa.. om man gillar när hästarna får problem med ryggen för att dom sågats ner i en för dom TVINGAD form så är det SUPER!!!!

Binsan skrev:
vad har ni för åsikter om att använda graman som hjälpmedel till att hjälpa hästar som gärna vill gå med huvudet högt o inte har spec. mkt motor framåt för skänkel???

Framåtbjudlingen är A och O om man ska använda graman annars blir hästen bara ihopdragen. Alltså hästen måste först ta framåtdrivande hjälper sedan kan man sätta på en graman om det inte funkar med vanligt lösgörande arbete.

Jag skulle hellre hjälpa hästen genom att ta reda på varför den går med huvud högt (Ryttare? skada? Sadel? )
Likaså så undrar jag ju varför hästen inte har någon motor framåt för skänkeln? samm fudnering ( ryttare, skada, sadel, felutbildad)

Oavsett om du får ned huvudet så sitter ju problemet där bak och i ryggen.
duktig Equiterapeut, duktig veterinär som går igenom hela hästen...

fejko skrev:
Framåtbjudlingen är A och O om man ska använda graman annars blir hästen bara ihopdragen. Alltså hästen måste först ta framåtdrivande hjälper sedan kan man sätta på en graman om det inte funkar med vanligt lösgörande arbete.

Precis. Håller med! Graman är en bra hjälptygel om den används korrekt, men framåtbjudningen är jätte viktig om man ska använda den. Annars trillar hästen lätt ner på bogarna och jobbar inte bakifrån och fram. :)

Menar du att det är bättre att såga dem i munnen med vanliga tränstyglar? Det finns ju ingen lag som säger att man måste såga hästen i munnen bara för att man har en graman?

Det kan vara ok att använda graman under ett par pass för att visa hästen vägen.

Men då ska man vara såpass säker som ryttare på att man verkligen inte skulle kunna göra det bättre genom att ändra sin ridning, t.ex inverka med sitsen på ett annat sätt eller använda sin hand annorlunda. Eller ta reda på om hästen verkligen har de fysiska förutsättningarna att gå i den önskade formen.

Och den ska ju bara användas ett par pass!
Folk som rider med hjälptyglar (inte martingal) regelbundet månad ut och månad in har nog missat att ta reda på deras syfte.

Att använda den på en häst som inte går fram för skänkeln verkar vara dödfött, för hur ska gramanen, som ju inverkar bakåt, kunna ändra på det? I det läget ska man nog försöka strunta i huvudets placering och få hästen lyhörd för skänkeln i första hand...

Jag hade graman på min ponny kanske en gång i månaden. Hon ville nämligen fuska genom att höja nacken. Hon gick inte ur formen i egentlig mening, men propotionellt sett var inte bakdelen med så mycket som den borde för den "höga formen för övrigt".

Jag brukade sätta på gramanen, använda den i fem - tio minuter i början av passet när jag red i låg form och med nosen framme. Sedan behövde jag normalt sett inte använda den igen på en månad. Den lilla hänvisningen räckte. :D

Hallonsoda skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med graman. har alltid sett den användas fel.

:bow:

Det tål att upprepas, de som är tillräckligt skickliga att rida med den, är också tillräckligtskickliga att lösa det på annat sätt :angel:

På vilket sätt är gramanen bra ?

Alla skriver, om bara ryttaren är tillräckligt bra, så är det en bra hjälptygel, men jag undrar VAD är den bra för ? Och om ryttaren är tillräckligt bra för att rida MED graman så borde den vara tillräckligt bra för att rida utan.

Och sen kommer - bra för att visa vägen...hur fan visar man VÄGEN för den del som är viktigt, dvs bakbenen - med något som sitter i framänden på hästen ?

Jag har använt graman ibland när jag ridit ut, så jag hade en häst som gärna la sig på bettet och det var väldigt jobbigt att få honom att släppa. Han ville gå i en mellan form, medans jag ville få ner honom i en väldigt låg form. Måste påpeka att jag aldrig har gramanen specillet kort, utan bara haft den som hjälp. På senare tid har jag inte använt den, då jag känner att den ofta är onödig. Hästen skjuter bra rygg och jobbar i en lågform utan att jag behöver ha den. Jag skulle kanske inte säga att jag tycker att alla ska använda graman för att många använder den fel och det bli rollkur utan rygg och bakdel, men för mig så hjälpte det mig att hitta den rätta formen (tro det eller ej!).

hjälptyglar e till för ryttare som inte kan rida och som absolut inte ska ha dom..

behöver hästen hjälptyglar vems fel är det då?? jo ditt

cirkus skrev:
Och sen kommer - bra för att visa vägen...hur fan visar man VÄGEN för den del som är viktigt, dvs bakbenen - med något som sitter i framänden på hästen ?

Men tänk tvärtom!
Om jag vill att min häst ska gå i en lägre form men min häst "vill" gå i en högre, och därmed följer inte bakbenen med. Kan jag hjälpa henne att visa vad jag vill på fem enkla minuter så gör jag det, istället för att bråka med henne och säja "du får inte".

Om ni är imot graman, är ni då imot bett också, det är ju samma princip?

Om din häst vill gå i en högre form utan bakbensaktivitet så sitter problemet fortfarande i bakbenen - inte i framänden.

Jag har samma problem med min ibland, knäpper av och vill inte jobba bak. Det enda sättet jag vet att få honom dit jag vill är att rida honom dit, framåt mot bettet (som jag inte är emot!) och aktivera bakbenen allt vad jag kan. Att dra ihop framänden har inte den effekt jag vill. Troligtvis får jag ner näsan, men vad händer med bakbenen ?

Det enda sättet jag vet att få honom dit jag vill är att rida honom dit, framåt mot bettet (som jag inte är emot!) och aktivera bakbenen allt vad jag kan.

Naturligtvis kan jag rida henne bakifrån, aktivera bakbenen och därmed få henne mer samlad, men om det inte är det jag är ute efter? Om jag vill ha henne i en låg avslappnad motionsform, med näsan framme och engagerad bakkärra, men INTE MER bakben så fungerar det inte.

Att dra ihop framänden har inte den effekt jag vill. Troligtvis får jag ner näsan, men vad händer med bakbenen

Har jag påstått att jag drar ihop framändan? Har jag påstått att bakbensaktivitet upphör? Om bakbensaktiveringen upphör av en graman gör den ju det av bett också. :confused: Det beror på HUR du använder den.

Mitt mål är använda så lite hand som möjligt. Jag tycker att ha minimal kontakt med munnen tillsammans med ett slapp graman är bra mycket bättre än det mesta annat jag ser överallt. :devil:

Tro mig graman behöver INTE vara lika med nosen i bringan.

jag har använt graman på en häst som har varit ett monster att rida in och utbilda.
det hade aldrig vart några problem för mig att rida henne och hon visade inga tendenser till att bli sitt gamla avslängande jag.

men så en dag kom hon på det igen och började slänga upp hela framdelen för att använda den som hävstång när hon direkt efteråt bockar.

hade alltså gramanen som en säkerhet för att hon inte skulle lyckas få upp huvudet. drog inte ner huvudet på henne alls utan hade bara gramanen som stopp uppåt. under hela passet tog den nog inte i en enda gång utan hängde.

jag anser inte mig själv vara tillräckligt duktig för att själv rida med graman men jag såg inget fel i att använda det den här gången.

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
979
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
674
Senast: Piaff
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka