Gramantyglar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Åsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 962
Å

Åsa

Jag vet att många här inne inte gillar hjälptyglar, och det gör väl inte jag heller om dom är använda fel, men jag måste bara säga att gramanen (om den används korrekt) är helt suverän åt högställda hästar!!
Jag har försökt att lära vår unghäst på jobbet att sträcka på halsen så att han kan gå låg och lång för att jobba bättre med ryggen, men han fattade inte ett skvatt hur vi än försökte, så jag sastte på en graman och vips!! Inga problem!! Nu jobbar han på så himla bra och vi har inga problem med att han spänner sig längre!!
Förhoppningsvis kommer vi väl att se ryggmusklerna utvecklas så småningom! :)

Sv: Gramantyglar...

Så här säger jag :
Graman är bra.
Man lär Hästen hitta till en bra form.
Hästen kan behöva "finslipas" med Gramanen.
Men : Man ska inte rida med graman för att få hästen gå i form varje ridpass...

;)

Förstod du vad jag menade ?! :p
Den kan vara bra Ibland..

Kunde inta ha sagt det bättre själv!! Precis det jag har den till! Unghästen gick och spände sig, därför använde han inte ryggen ordentligt, men nu jobbar han på mera avslappnat!:)

Hehe. Yees.
Jag är sån som gillar att se kort på Hästar :p
Det betyder att du måste sätta in ett kort ! :rofl:

Åsa skrev:
Jag har försökt att lära vår unghäst på jobbet att sträcka på halsen så att han kan gå låg och lång för att jobba bättre med ryggen, men han fattade inte ett skvatt hur vi än försökte, så jag sastte på en graman och vips!! Inga problem!!

Jag tror säkert att man kan använda gramanen för att visa vägen och få positiva resultat med den - men just *lång och låg*? Tar man i en gramantygel så styr man ju näbben oundvikligen mot bringan eftersom det ju är där ngnstns gramantygeln slutar.

Eller?

Chambonen är mig veterligen den enda inspänningen som befrämjar en *lång och låg* form.

Kan det inte ha varit så i fallet med din unghäst att gramanen har visat hals och rygg på en rundning, och att lång-och-låg-formen sedan kommit av sig själv? (dvs gramanen har gjort halva jobbet men är verkningslös i själva 'länga överlinjen och släppa fram näsan'-ögonblicket)

lång och låg är def. att överdriva att gramanen främjar.
men t.ex. min häst som jättegärna går i "GP-form" med högt huvud, Briar-trav och ryggen genom botten för att överdriva lite extra funkade gramanen så att den visade honom att om han bar sitt huvud lägre vart det en behagligare arbetsform för honom och han orkade mer och slutade vara så sönderstressad.
att försöka få honom att arbeta korrekt när han bar huvudet så högt var djävulskt svårt och med hjälp av min tränare klarar han numera av att bära sig rätt för han vet vart han ska ha sitt huvud.
han rids numera utan den, förutom när min mamma rider. jag rider på bara träns eller kandar och allt flyter. men den har varit en enorm hjälp.

Passar jätte bra på vissa hästar att ha för ett visst ändamål...

Vissa blir vrånga o stressade, eller "hänger sig i gramanen" medans andra låser huvet o skiter i kroppen...

Men i rätt moment kan den vara suverän!

Håller helt med dig! Förstår inte att folk ska vara så negativa på en gång när man skriver att man tar hjälp av en hjälptygel. Det är väl så mycket bättre att en häst går i rätt form med hjälp av en graman eller vilken hjälptygel som helst än att den går helt fel och spänner sig är/blir felmusklad osv. Gramanen hjälper ju hästen att söka sig neråt och gå i rätt form, bättre att ha en graman på en felmusklad häst än att sitta och slita i den. Men som sagt det är bara en tillfällig hjälp som man inte bör rida på hela tiden.

Jag tar alltid till gramantygeln som sista utväg, men jag förstår verkligen hur du har tänkt.
Pållan är lite låg extriört i fronten och med resultatet att hon gärna "dyker" ner i avsaktningarna gärna avsaktningen galopp - skritt. Efter att ha kämpat ett par månader med resultatet att man hade nästan 500 kg häst i tygeln och dykningarna bara blev mer hysteriska, knäppte jag på gramanen körde två träningspass och numera fattar pållan om man höjer sig lite istället för att använda nosen som landningshjul, är det lite lättare att sakta av:D

Sedan dess har inte tyglarna användts i någon större utsträckning.
Lagom är bäst, det gäller allt inom hästsporten från vanlig träning till rollon kur. Allt kan missbrukas och det är missbruket som syns och ger metoderna sitt dåliga rykte.
Jag eftersträvar alltid att rida så enkelt som möjligt, men det betyder inte att jag inte skulle ta till hjälpmedel när det behövs.
I min stallåda fnns gramantyglar, inspänningstyglar, chambon och gouge. De hinner visserligen bli ganska så matta och stela mellan varven de används (inspänningstyglarna undantaget).

Det finns för och nackdelar med allt.
Jag ser fördelarna med hjälpmedel, använder dem ytterst sparsamt och kommer dit jag vill med min ridning.

Apo

Problemet är ju att folk inte har fattat att hjälptyglar är just hjälptyglar...

Gramanen är ju till för sådana hästar som du beskriver, och det är säkert helt rätt att använda den då.
MEN det ska vara under ett par ridpass, kanske under en veckas tid, bara för att få hästen att fatta vinken. Sedan ska den plockas bort och hästen ska vara "ridbar" utan. Annars har man använt gramanen fel, eller så får man prova ett annat sätt.

Jag vet nog ingen som använder graman på det viset, utan den sitter på varje dressyrpass, varje gång de rider utan tränare, varje dag, varje fredag före tävlingen etc. Oftast regelbundet under hela hästens utbildning, år efter år.:smirk:

Samma sak med åtspända nosgrimmor, det kan vara befogat att rida ett pass med en lite mera åtstramad nosgrimma, men sedan ska hästen ha fattat och man kan lossa nosgrimman till normalt igen. Även där gör sig folk beroende av "hjälpen" som nosgrimman ger, och drar åt den för kung och fosterland dag efter dag efter dag...

pinky skrev:
Gramanen är ju till för sådana hästar som du beskriver, och det är säkert helt rätt att använda den då.
MEN det ska vara under ett par ridpass, kanske under en veckas tid, bara för att få hästen att fatta vinken. Sedan ska den plockas bort och hästen ska vara "ridbar" utan. Annars har man använt gramanen fel, eller så får man prova ett annat sätt.

:bow:

Immer

Håller helt med... hjälptyglar ska användas med måtta. Jag har en fråga! Kan jag använda graman som nödtygel när jag rider ut på min heta häst? Hon går fint med vanligt tränsbett i paddoken men när vi rider ut händer det att hon sticker med mig. Alltså att man låter gramanen vara förutom som nödstopp?!

Lillkaris skrev:
Håller helt med... hjälptyglar ska användas med måtta. Jag har en fråga! Kan jag använda graman som nödtygel när jag rider ut på min heta häst? Hon går fint med vanligt tränsbett i paddoken men när vi rider ut händer det att hon sticker med mig. Alltså att man låter gramanen vara förutom som nödstopp?!

Hm ?!
Det är ju inte det som är Gramanens syfte.
Förstår vad du menar,
Men jag skulle inte välja det...
Då drar du ju bara ihop Hästen.
Och en viktig sah jag fått lära mig, är att absolut inte hålla hårt med en Graman.
Så Neej.
Skaffa Annat "hjälpmedel".
Bättre att rida med skarpare bett !

__MercI__ skrev:
Hm ?!
Det är ju inte det som är Gramanens syfte.
Förstår vad du menar,
Men jag skulle inte välja det...
Då drar du ju bara ihop Hästen.
Och en viktig sah jag fått lära mig, är att absolut inte hålla hårt med en Graman.
Så Neej.
Skaffa Annat "hjälpmedel".
Bättre att rida med skarpare bett !

jag vet inte om det är så mkt bättre att rida på skarpare bett?!

Jag har själv hört att gramanen kan vara en hjälp i ridningen med ex hästar som reser sig osv, där dras den också ihop i den situationen, e hästen het träna mkt på att bara rida i skogen lugnt, man behöver intre alltid trava eller galoppera, men testa med en graman och se om det hjälper, ilband måste man våga chansa!

Jo visst drar man ihop hästen, men jag skulle isof endast använda den som nödbroms och ha den löst hängande resten av tiden.
Om jag rider på skarpare bett blir hon ju hårdare i munnen, hon är endast stark vid uteritter i galopp, då är det ju onödigt att jämt jobba med ett skarpt bett?!

Åsa skrev:
Jag vet att många här inne inte gillar hjälptyglar, och det gör väl inte jag heller om dom är använda fel, men jag måste bara säga att gramanen (om den används korrekt) är helt suverän åt högställda hästar!!
Jag har försökt att lära vår unghäst på jobbet att sträcka på halsen så att han kan gå låg och lång för att jobba bättre med ryggen, men han fattade inte ett skvatt hur vi än försökte, så jag sastte på en graman och vips!! Inga problem!! Nu jobbar han på så himla bra och vi har inga problem med att han spänner sig längre!!
Förhoppningsvis kommer vi väl att se ryggmusklerna utvecklas så småningom! :)
En högställd häst är inte lika med en häst som inte vill gå i en lång låg form. En högställd häst är en häst med "mycket luft under magen"

Håller inte med om att man får hästen till riktigt arbete med en gramantygel. Visst får du ner truten. Men oftast hamnar en häst som är nerdragen med en graman väldigt mycket bakom lod. Den blir med andra ord bara ihopdragen i halsen, och det är väl inget som vi strävar efter med vår ridning:( :(

Vissa saker tar tid, varför kan vi inte ge våra hästar tid och sluta ta till genvägar för att vi antingen är dåliga ryttare eller inte orkar vänta:(

precis , huvud kommer ner och oftast bakom, men halsen blir aldrig lägre och längre där den skall dvs precis framför manken, hästen trycker ut underhalsen och trycker ner ryggen och bär i fel sorts muskler.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på... 2
Svar
39
· Visningar
3 818
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 947
Senast: Amaranthe
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 041
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 513
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka