Grammatisk förklaring

Ridinglady

Trådstartare
Jag har gått bet på följande exempel och behöver hjälp att med korrekta grammatiska termer förklara skillnaden mellan följande exempel:

ex 1 Den här boken är rolig / De här böckerna är roliga = adjektivet som fungerar som predikatsfyllnad kongruensböjs efter subjektet. Så långt inga problem att förklara MEN

Hur förklarar jag att ordet 'roliga' inte böjs i exemplen nedan

Ex 2 Det roliga med den här boken är att den är ... / Det roliga med de här böckerna är att de ...

Den förklaring jag kommer på är att det formella subjektet 'det' styr böjningen - men är det rätt förklaring?
 
Som attribut och i bestämd form singularis och pluralis - roliga
Kan du utveckla lite ... Vilket är i så fall substantivet i singular som roliga är kopplat till?
Det roliga ? med de här böckerna ...
Om man stoppar in 'saken' så blir det ju 'Den roliga saken med det här böckerna är ...'
 
Kan du utveckla lite ... Vilket är i så fall substantivet i singular som roliga är kopplat till?
Det roliga ? med de här böckerna ...
Om man stoppar in 'saken' så blir det ju 'Den roliga saken med det här böckerna är ...'
Boken är väl substantivet som är rolig men skriver man "det roliga med boken" skall rolig stå i bestämd form? En rolig bok och den roliga boken.

Exakta grammatiska termer är inte mitt gebit, men din förklaring att det formella objektet, dvs det, styr (och ger bestämd form) låter rimlig tycker jag.
 
Senast ändrad:
Jag har gått bet på följande exempel och behöver hjälp att med korrekta grammatiska termer förklara skillnaden mellan följande exempel:

ex 1 Den här boken är rolig / De här böckerna är roliga = adjektivet som fungerar som predikatsfyllnad kongruensböjs efter subjektet. Så långt inga problem att förklara MEN

Hur förklarar jag att ordet 'roliga' inte böjs i exemplen nedan

Ex 2 Det roliga med den här boken är att den är ... / Det roliga med de här böckerna är att de ...

Den förklaring jag kommer på är att det formella subjektet 'det' styr böjningen - men är det rätt förklaring?

Vilken intressant fråga! Jag kommer inte på någon bättre förklaring än din. Hade man däremot skrivit "Det som är roligt med den här boken" blir ju böjningen helt annorlunda trots att betydelsen är i det närmaste densamma.
 
Kan du utveckla lite ... Vilket är i så fall substantivet i singular som roliga är kopplat till?
Det roliga ? med de här böckerna ...
Om man stoppar in 'saken' så blir det ju 'Den roliga saken med det här böckerna är ...'
Satsens betydelse är "det som är roligt med..." alltså är det ett slags satsförkortning.
I övrigt är jag kass på grammatiska termer.
 
'Det roliga' är ju subjektet i satsen men det lustiga med det hela ( två på rad - där !) är ju att roliga / lustiga/ hela bestämmer ett tomt ord som 'det' ...
Om man gör en satsdelsanalys blir ju 'det' formellt subjekt' - är då adjektivet attribut?
 
Det är en preposition ( ordklass) som blir satsdelen partikel ...
Jag har kunnat grammatik bra en gång i tiden men är ringrostig ...
Ngn får gärna hjälpa till med satsanalysen av:

Det roliga med boken är att den är gammal.

Det roliga med boken = subjekt
Men hur blir satsdelarna inom subjektet?

är = predikat
att den är gammal = predikatsfyllnad
I satsen att den är gammal är att = bisatsinledare den = subjekt är = predikat och gammal = predikatsfyllnad
 

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 667
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 524
Senast: TinyWiny
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 174
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp