Grand danois

Finns faktiskt ganska många GD's som tränar och tävlar i agility utomlands :) Vet inte varför jag inte sett något sådant i Sverige dock..
Men det är väl inte den ultimata hunden till det eftersom den behöver mycket tid på sig att växa utan träning, och säkert har problem med en del hinder om dom är för små eller så.

Däremot har jag bara stött på EN hittills som haft problem i växandet, och den killen gick på alldeles för dålig mat så skelettet i bakdelen var försvagat. Annars har jag inte vetat om någon annan :)

Nu är jag ju partisk, men jag håller med dig om att en GD inte är den mest exemplariska rasen till agility :p
 
Jag har en blå tik på 17 månader. Hon heter Bullcronans Hot Lips eller Nova som vi kallar henne.
Min första GD men absolut inte den sista.
Det kommer komma många många fler!
Min sambo var den som fick mig att kolla på rasen och jag tackar honom varje dag för det!
Det är den vackraste hund jag träffat. Så underbart temprament, lynne och sätt. Enorm personlighet.

Ja vad kan jag säga, jag är totalt såld!
Den som inte redan är det, lär känna en GD och jag lovar att du blir såld!
 
Jag hade en Nissan Sunny (liiiiten) och min sambo en 850 kupe. Inga hund bilar och definitivt inga GD bilar!!!
Men det har funkat bra.
I Mattias bil ligger hon i baksätet.
Vi fällde sättena bak i min bil så blev det lite extra plats. Sedan använde vi en säkerhets sele för att hålla henne lite på plats. Hur säker den verkligen är i en krock kan jag inte svara på, men det är ju bättre än inget.

Nu har jag dock sålt min lilla bil och väntar att få hem en 240 kombi! Inte så snygg men en rejält bagage!

Jag röstar för att ni ska köpa GD! :D
 
har en GD kille ,harlekin, på snart 1 år från Kingsize.
far. Grande negros nimitz.
Älskar denna ras och stötte på den för 10 år sen kanske.
då skaffade vi oss en blå tik o ända sen vi tog bort henne ha rjag längtat o längtat efter en ny pärla.
i november hade jag lyckas spara ihop till en och mamma gav med sej.
Min kille sover på rygg med benen i vädret i sin säng. :D har jag varit borta en dag o han har fått vara med mamma eller pappa (dessa läskiga monster) så är han så mammakär så han ska sova i samma säng ihoprullad vid huvet.. i en 90's säng... :smirk:
han är väldigt avvaktande mot vuxna men fillkomligt älskar barn o andra hundar.
d bästa han vet är att kuta runt på täckten med mej jagande efter..sk. Grandis rycken!!
väldigt ståtliga hundar men dregglet e jobbigt. tror min kille har fått hela kullens dreggel...
:crazy:
 
Jaa, just det där att man inte får jobba för mycket med hunden när den växer verkar lite tråkigt för min del. Och sen är jag liiiite skrajsig för tarmvred o sånt. Det har ju även andra raser, men vad jag förstår är det vanligare på GD och stora raser... En kompis har haft gd under ett antal år och den första fick hon ta bort som 1-åring just pga tarmvred... :(
 
Magsäcksomvridning, eller magomvridning som vissa kallar det också, är relativt vanligt inom rasen ja. Främst drabbar det dom som inte låter hunden vila efter maten.

Har också hänt att dom drabbats av det mycket om dom är ute och leker, och bumpar ihop HÅRT med varandra nära inpå maten.

Jag har kanske haft tur med min, men jag tänker inte låta henne vila minst 2 timmar före och efter maten. Då är hela dagen borta i princip, men jag försöker att alltid rasta henne innan maten så att hon kan ta det lugnt runt 1 timme efteråt.
 
Jaa, just det där att man inte får jobba för mycket med hunden när den växer verkar lite tråkigt för min del. Och sen är jag liiiite skrajsig för tarmvred o sånt. Det har ju även andra raser, men vad jag förstår är det vanligare på GD och stora raser... En kompis har haft gd under ett antal år och den första fick hon ta bort som 1-åring just pga tarmvred... :(
Tarmvred har knappt något med hundens storlke att göra utan hur djup bröstkorgen på hunden är. En tax bl.a har också lätt för att få tarmvred! Så inte är väl det något som ska hindra en ifrån att skaffa denna ras.
DÅ är väl kanske tonsillit en mer "rastypisk" åkomma.
Har själv en grandis på 3½ år som kommer ifrån JuanRona's. En harlekin-hane.
 
*lånar knapp

Har haft "äran" att fått känna två G.D:n! :love:
Sen mött några till då...

Men dessa två var såå härliga!
Tyvärr var den ene osäker på karlar och barn vilket oxå blev hans fall... :cry:
Han bet en kompis till ägarinnans lillebror.
Han åt även upp killens bil invändigt! :eek:
Han kom från Kingsize eller vad det heter...
Men den andra var en dam, å vilken dam sen!
Så cool, så snäll.
Vet inte var hon kom ifrån.
Springer dock på andra sidan nu, blev endast 8 år :cry:

Vill ha en sådan men skulle vilja att det fanns en "OFF-knapp" på dreglet...
 
Oh, kan vi byta? :D

X dregglar när hon druckit, när hon är "svettig", när hon lekt mycket, när hon ätit..
Och när hon druckit, då RINNER det ur läpparna på henne i flera minuter efteråt..
 
Grandisar är för underbara. Vi har haft en svart tik, som vi fick ta bort 9 dagar innan hon skulle fyllt 11 år!!!!.
Detta var den 1 augusti år 2000. Minns henne med glädje.
 
:D
Igår på GD träffen så deglade hon när hon lekt med Plutten.
Jag är inte van att det flyger slemm trådar i luften så jag hade fullt skå med att inte bli träffad.
Sara som äger Plutten såg mer van ut... :D
 
de behöver inte vara grandisar för att dreggla. min labbe dregglar allt från rinnande saliv, via vatten efter att han druckit, till mysigt segt vitt slem. mmmm :d
 
Nice då har jag ett halv syskon till eran =) lycka till med lillen ;)

Mvh Nicklas
 
man lär sig snabbt om man inte tycker om att bli träffad alltså ;),
jag var på en utställning för inte så länge sedan och mitt i en folksamling bestämde min lilla kille sig för att det var dax att ruska bort ett par präcktiga skosnören :o vet ej hur många som blev träffade men den jag såg var en äldre dam med fin päls och hon fick torka ansiktet rätt bra + att hon svamlade ur sig en fin ramsa om min lilla vovve.

Mvh Nicklas
 
den värsta hun jag har träffat på när det gäller dräggel var min syrras förra hund en liten bethoven :) och den var inte rolig när det gäller dräggel

Mvh Nicklas
 
Träffade en kompis syster på en hundutställning när hon skulle ställa sina två St: Bernards, hon hade dreggeltrasor med sig som hon torkade bort slem med innan de skulle in i ringen.
Hon torkade liksom inne i munnen, i förebyggande syfte? :p
 
Hon torkade liksom inne i munnen, i förebyggande syfte?

Ha ha :rofl: Kan man inte bara lägga in en bit bomull i kinderna innan man går in i ringen?? Då suger ju bomullen upp och domaren, föraren, hunden, golvet och publik behöver inte bli allt för nerslemmade när hunden springer runt och showar. :angel:
 
Jag torkar också ur insidan av Grandisarnas läppar innan dom går in i ringen. Som sagt, lite i förebyggande syfte för det som finns därinne är ju det som hänger utanför sen..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 725
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
5
· Visningar
146
Senast: sasmal
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 124
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp