Grand Danois

AraSlei

Trådstartare
Jag har gått och kärat ner mig totalt i denna vackra hundras, :love:

Är det någon som har GD här inne? Isf har jag lite frågor till er :)
Jag har aldrig haft en "egen" hund, men vi hade hund när jag föddes, och familjen har haft hund hela mitt liv.

Är det en komplicerad ras som "första" hund?
Ungefär hur mycket äter en GD för i månaden?
Klarar en unghund att vara med i stallet några timmar på em?

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska ha en hane eller en tik. Själv tycker jag bäst om hanar i allmänhet, men på SGDK så rekommenderar de en tik som första hund.

Jag går på internat, och börjar trean nästa år. Problemet med en tik skulle vara att vi har två hanar hemma, och när jag kommer hem på lov och likn. skulle det vara vissa problem om hon hade löptid just då :p Har även planerat att flytta hem efter gymnasiet.
Frågan är om en hanhund är för skarp?

Tusen tack på förhand, och om ni har några synpunkter eller vill berätta något annat så gör gärna det :)

Senast ändrad:
Sv: Grand Danois

jag har två GD en tik och en hane, har väl inte så mycket mer o säga än att de är underbara.

såg att du gick iskolan, extrajobbar du nånstans? för detta är en STOR ras som behöver bra amt, alltså inte något dassigt icafoder, utan ett bra foder, då den växer så fort etc. runt tusenlappen kan du kanske få räkna med,men allt beror ju på vad man väljer för mat.

Royal canin b.la har ju ett foder speciellt för Grandisar, ett bra kvalitetsfoder. men finns som sagt andra med.

Det är väl klart att det skulle vara vissa problem att ha henne med två hanar om hon löper, det säger sig ju självt, att det troligtvis skulle bli en tjuvparning om ni inte passade dygnet runt..

visst går väl dessa att ha som första hund, men vad säger t.ex pensionatet om att du har en sån stor hund? tycker gott du ska vänta med hundköp tills du iallafall gått ur skolan.

Jag jobbar inte, men jag har precis sålt en av mina hästar, och säljer nr 2 till sommaren, så matpengar tror jag inte är några problem tills jag börjar jobba iaf :) Självklart ska hunden ha så bra foder siom möjligt! Vad ger du till dina hundar?

Jo, och eftersom att vi har Wachtelhund så tror jag inte det skulle bli en så lyckad parning :p

Skolan har inga problem med hundens storlek. Det boende vi kommer ha nästa år är ganska stort, och utrymmet tror jag nog räcker till, det är en ganska stor fyra.

Tanken är att jag skulle köpa en hund till sommarlovet så att den kan vara med mig så mycket som möjligt den första tiden, och även att den ska vänja sig vid att vara ensam någon timme om dagen på ett ställe som den känner sig trygg på.
Eftersom att boendet bara ligger 5 minuter från skolan så är det inga problem att åka hem på raster, lunchen och håltimmar.
Hade tänkt att börja jobba så fort skolan är klar, och då vill jag helst inte ha en liten valp, utan en hund som är lite äldre :)

Royal canins specialdesignade foder till grandisar. Vet ej riktigt vad det ksotar, för vi köper på granngårn o får dra av momsen men kanske 500 per säck. Går väl åt ungefär 4 säckar per månad.

ok, men om man räknar med ca 1500 kr/månad så borde det räcka? I sådana fall är det inga problem.

Tack för svaren! :bow:

Tycker kön inte alltid är så extremviktigt som det ibland verkar på rekommendationer. Har mött många hundar men den tuffaste var en..tik. Om en bra uppfödare hjälper en tror jag att man kan vinna mkt, när det gäller att välja valp. Jag har en hanne nu som är alldeles för vek för min smak tex (även om jag är tokig i honom..) och vi har haft en råtuff tik. Så man får ju inte givet en mjuk hund för man väljer tik. Och inte givet en tuff för att man väljer hane. Lite funderingar bara :)

sen är det ju mycket annat som kostar, försäkring, hos agria ksotar våran hane 599kr i månaden, men finns billigare alternativ b.la folksam.

sen eftersom det är en stor ras så blir det automatiskt dyrare hos vetrinären om något händer, eftersom det t.ex går åt mer för att söva en grandis.

allt som sker blir mycket större, en grandis som kissar/bajsar inne blir större, en grandis som hoppas o leker, blir mer våldsamt än lek med mindre hund. behöver en lite större bil, men visserligen går det bra med ett baksäte åt dem också.

jag kan säga såhär som jag sa till min valpköpare när jag hade valpar på mina grandisar: man behöver faktiskt inte flytta till slott bara för att man köper en grandis.

du kommer aldrig ångra att du skaffat en grandis, de ger såå mycket kärlek=)

ok, jag har haft alla mina hästar i Agria, och jag tror familjens hundar är i Agria också, så det blir nog det :) Sedan har mina föräldrar lovat att ställa upp om det skulle hända något som kostar mycket pengar och då försäkringen kanske inte täcker allt, så det känns skönt också.
Ja, det är klart. Bilen som jag tänkt köpa när jag skaffat körkort är en jeep, så det borde ju fungera iaf :D

Har du använt bur till dina något? T ex vid bilfärd?
Hur mycket motion gav du dina första året?
Vad gav du mer för råd till de som köpte dina valpar?

Jag ber om ursäkt för 1000 frågor, men det känns bättre att veta innan man bestämmer sig och tar kontakt med en kennel :)

Förstår att du vill ha en gd. Dö goa jyckar ju:D Harsjälv en gul tik lite över året!

Tycker inte att GD är en för svår första hunds ras. Speciellt inte om man är hundvan och uppvuxen med hundar. Det är ju stora djur så man kanske ska tänka efter om man ska skaffa den försa hunden som man ska leva ihop med (Altså om man ej vuxit upp med hundar eller umgåtts med mycket hudar)

Min Gd tik Käkar ca två säckar RC Gigent junior/månad á 500kr st.

Jag har haft med min hund till stallet från att den var valp. I början sov hon mest på en hö bal dock :)

Min erfarenhet av kön är att det nog inte spelar så stor roll om du väljer rätt kännel med mentalt bra hundar. Det finns många otrevliga garndisar tyvärr så man bör verkligen kolla noga på föräldrardjuren. Kanske hittar du en kennel som MHtestat sina hundar? Det absolut enklaste av könen är dock den könslsöse hanen (kastraten altså :))

Shit vad dyr försäkring! Kostar ju som min häst! Har med min GD tik i agria men jag betalar bara hälften med full livförsäkring och 60000 i vertinärvård och lägsta självrisken! Har du nån tilläggförsäkring då kanske?

Shit vad dyr försäkring! Kostar ju som min häst! Har med min GD tik i agria men jag betalar bara hälften med full livförsäkring och 60000 i vertinärvård och lägsta självrisken! Har du nån tilläggförsäkring då kanske?

Jadu, han var försäkrad i Agria när vi fick honom på foder, dock tyckte jag det var en vansinnigt dyr försäkring, men ägaren sa att vi lära ha den, så vi fick ju inte byta. Den försäkringen täckte tydligen allt( kolla aldrig upp den då han bara hade den i två månader hos oss) Han var livsförsäklrad till 60.000 och hade vetrinärsvård för 60.000

efter två månader köpte jag honom, och bytte till folksam där betalar jag 299kr i månaden, och har där vet.vård för 60.000

Har folksam upp till 60k öht?? Trodde bara de hade upp till 20 eller 40.. :confused:

ja jag tror som så iallfall, kan fråga min sambo imorgon, då hanh ar lite bättre koll på den biten. men det kanske de inte har? kanske bara jag som tror det, kanske bara är 40.000 som högst då? jag har iaf den högsta.

Hej
Tycker du redan fått bra råd. Vill bara lägga till när det gäller foder att du inte ska stirra dig blind på RC. Det finns många bra foder och kvalitet och högt pris är inte det avgörande i den frågan.

Det finns många andra foder och det finns också GD som inte mått bra på RC.

Vi har GD och har inte gett RC någon gång vare sig till de nuvarande eller de tidigare. De nuvarande är 3 år drygt och de tidigare blev (faktiskt på "dåligt" icafoder, men det fyllde näringsbehoven) mer än 10 år och levde ett gott liv. Dessutom var det så att den senaste inte tålde de dyra, fina fodren. Av någon konstig anlednign fick han hudproblem av dem...

Tycker mer att du ska tänka på att hunden gillar det foder du väljer dvs äter det, att det fyller behoven, för en vuxen GD kanske mest underhållsbehov då de inte jobbar så hårt som regel. Hunden ska ju också bli mätt. Rekommenderar Sallanders bok om hundens näringsbehov.

SEdan har vi varit noga med att valpar står kvar på det foder den fått hos uppfödare fram tills dess vi bytt till vuxenfoder.

Hm, så om man räknar med ca 2500 kr i månaden, inkluderat mat, försäkring och ev. veterinär och "utrustnings"kostnader så borde det räcka?

jo, jag har också fått för mig att det är en väldigt trevlig hund :D Min pappa har dessutom ordnat så att jag ska få passa en GD hane någon vecka framöver, så jag får testa på hur det är att ha en så stor hund :)

Vad bra! Eftersom att man är några timmar i stallet på em skulle det vara jättebra om man kunde ta med hunden redan från början så man inte behöver åka hem under tiden.

Är det vanligt att man MHtestar sina djur? Isf borde ju det vara en bra måttstock!
Jo, en kastrerad hane har jag också funderat på, men eftersom att jag gärna vill åka på utställningar så vore det ju synd om man får en kanonfin hane som är kastrerad :D

Tror ni att det ev. skulle fungera med P-spruta på en tik?

ok, jag ska se om jag kan få tag på Sallanders bok :) Jag har ingen aning om hur mycket en GD ska ha för att fylla sina näringsbehov, men står det i den boken så går det nog att orda :) Sedan får man väl oftast med en matlista och råd av uppfödaren? Det kan ju inte vara knepigare än att räkna ut foderstater till kusen :D

Hm, jag läste någonstans att de rekommenderade att man skulle låta valpen stå på vuxenfoder, för att det var för mycket energi i valpfodret?

Det finns många gamla myter om foder, motion och rasen Grand Danois. Tyvärr tror en hel del av uppfödarna fortfarande på dom.

En GD får absolut motioneras under första året. Du ska inte träna valpen, men lösspringande, normala promenader och lek med andra hundar är något den behöver. Jag vet inte hur många GD's jag stött på som knappt får göra mer än att kissa/bajsa under sitt första år, och som väntat så är dom inte riktigt rätt i huvudet oftast.

Mat, det är en stor fråga. Jag ger RC, eftersom jag trivs med det fodret bäst. Har provat dom flesta fodren på marknaden, dock inte just på denna GD, men på olika raser. Alla tycker ju dock olika, och alla hundar fungerar också olika så man får prova sig fram. Myten inom foder är att mycket protein får hunden att växa för fort, och utveckla HD. Det är INTE sant.
Forskningen säger att för mycket mat kan öka valpens växttakt, och öka risken för HD. Valpen ska förstås inte svältas, utan få en giva som ger den allt den behöver. Har man en valp som växer extremt fort, och ser ut att bli mycket stor, kan man med fördel hålla den åt det smalare hållet. Det är nämligen vanligare med svaga mellanhänder, krokiga ben eller annat precis när det går som fortast. Och med en för tung kropp så ökar ju påfrestningen på ben och leder då.

Som andra sagt tidigare, så finns det mycket skräp inom rasen numera. Väldigt många har rädslor, som inte går bort. Mycket osäkerhet, en del agressioner och utfall. Det är inte lätt att ha en sådan stor hund, som beter sig felaktigt. Det är en sak atthålla lilla dvärgpudeln Fluffy som gör utfall, och en helt annan sak att hålla 80 kg som kastar sig i kopplet.. Och skadorna blir såklart också rätt mycket värre.
Så det är väldigt noga med val av uppfödare. Och att du träffar föräldradjuren om det är möjligt, för att bilda dig en uppfattning om deras mentalitet. Noga urval av valparna krävs också, att kolla hur dom reagerar på främmande människor, nya miljöer etc. Det räcker med att få ta ut valpen ensam från flocken i några minuter, och testa sig fram. Man vill inte ha en osäker och nervös GD.

Jaa, det var vad jag kunde komma på just nu.

Lite kuriosa är att min nuvarande valp på 4½ mån äter för ca 1000 kr i månaden, har en försäkring på 250 kr/mån ungefär samt avverkar halsband i större storlekar på löpande band ;) Matkostnaden ökar runt den största tillväxtperioden 6-9 mån ungefär, men hamnar oftast runt samma kostnad som nu när den är vuxen. Min förra GD var enormt svårfödd, och åt för runt 1500 kr/mån även som färdigväxt.

Ok, och med träning menas att den inte ska tas ut på jogging i en timme första året? Isf bör inte mina stallutflykter vara något som helst problem :)
Kan tänka mig att det går lite snett i huvudet på dom om dom inte får någon motion alls första året, och det borde väl påverka leder, senor och ligament negativt också?

RC låter som det foder man borde testa först iaf! Sen om det inte passar alls får man byta, men det verkar ju som att många har haft det till sina GD, och om det är specialutvecklat för GD borde det ju funka :p
Bör man ge valpfoder eller bör man ge vuxenfoder till den redan som valp?

Jag har tittat lite på en kommande kull (bara över nätet dock), och där har de både hane och tik, så om det blir den så går det förhoppningsvis att träffa både hane och tik iaf!

Vad menar du med rädslor? Rädslor för främmande människor?

Jag vill absolut inte ha en osäker och nervös GD :crazy: Det känns som att 60-80 kg är tillräckligt även om det är en lugn och stabil hund :p

Ok, men då vet jag på ett ungefär hur det kommer ligga i kostnad/månad! :)

Tack för ett bra svar, och jag ber om ursäkt över att komma med ännu fler frågor :D

Jag anser att man bör ge valpfoder till en växande hund, för den behöver mycket mer protein och fett än vad en vuxen gör. Jag kan ta min valp som ett exempel..

Han var 9 v gammal när han kom till mig, och vägde då 14 kg och var 45 cm hög. Nu är han 4½ mån gammal, och väger 35 kg och är 69 cm hög. Han har alltså växt närmare 3 dm på 10 veckor, och gått upp över 20 kg. Det kräver MYCKET energi, eftersom det går så fort. Sen måste det ju finnas energi kvar, för att hålla hull och muskler uppe också.
Jag gav min Giant babydog från RC (Samma som uppfödaren gav), till han var ca 4 mån. Då gick jag över till högenergifoder från samma märke, eftersom han inte fick tillräckligt mycket i sig av valpfodret. Han växer förvisso snabbare än många andra valpar gör, men han var alldeles för smal på Babydog. Men eftersom magarna är lite känsliga i början, framför allt för fett, så väntade jag då tills han blev runt 4 mån.
Han har redan börjat få upp hullet och musklerna i bättre form, samt älskar fodret!

Vad är det för uppfödare? Du får gärna PM'a mig. Jag har hållt på med rasen i över 10 år, så jag har "koll" på dom flesta :)

Rädslorna som finns.. Ja, för det mesta så är dom rädda för människor. En hel del av dom är även mycket nervösa inför främmande hundar. Min förra var en sådan. Genetiska rädslor är inte att leka med, för dom går inte att få bort på samma vis som en förvärvad rädsla. Dom fanns där från dag 1, och trots hundratals timmar med jobb så blev hon bara så pass bra att hon slutade med dom våldsamma utfallen. Hon var dock alltid nervös runt människor hon inte kände, och ville inte hälsa på främmande hundar. Barn fungerade knappt alls, det var alldeles för svårt för henne att tyda deras lite konstiga kroppspråk.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 974
Hundavel & Ras Hej Har ägt 3 Grand danois, en blev bara 6 mån pga medfört njurfel. Den andra blev hela 10 år vilket är ovanligt för rasen, snitt...
Svar
16
· Visningar
2 477
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 240
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Nästa hund jag skaffar mig ska vara en stor hund har jag sagt. Min chihuahua har två tikvalpar som är 2 veckor gamla nu och jag står i... 2
Svar
35
· Visningar
6 701
Senast: Pali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår