Grand Danois

Sv: Grand Danois

FEL! RC foder har visst kalk. Ett djru som aldrig får kalk får def problem med skelettet! Du ska och måste ha en balans mellan ffa fosfor och kalk för att få en bra skelett

det royal canin foder jag har köpt lardge breed puppy till min GD har då inte innehållit ngt kalk, jag skulle inte säga ngt som jag inte vet är sant och detta har jag MKT noga blivit instruerad av en veterinär specialliserad på GD.

RC har inget foder som heter large breed puppy. Dom har däremot ett valpfoder som heter RC Giant Puppy. Och det innehåller 1% kalcium och 0,85 av fosfor.

Är det inte Hill's som har "large breed puppy"? Känner igen det nämligen, men RC har som sagt inget som heter så. Och har inte haft heller, dom har nämligen hetat Giant i rätt många år. Eller Maxi, Medium eller Mini såklart.

Så oavsett hur mycket din veterinär sagt det, så stämmer det inte.

vad för sorts veterinär e du? Till TS vill jag bara sända ett lycka till och prata med en av kennelklubbens hänvisade valpförmedlare så får du rätt info. Jag har vuxit ifrån den sortens pajkastning föregående sysslar med så nu avslutar jag min hjälp till TS. Mvh Tant Ylva

Instämmer i det du skriver om GD och genetiska rädslor ..

Har själv råkat ut för det, så min erfarenhet av GD är inte så bra tyvärr.

Har dock träffat på underbara GD:s som varit så ( i huvudet ) som en GD ska vara.

Ylvaaskersund:
Vad för pajkastning? Bara för att Bebben argumenterar mot dig och inte håller med så kan det väl knappast kallas för pajkastning eller ?

/ C

Senast ändrad:

Jag har haft GD, en tik som fick bli änglahund pga ålder för snart två månader sen. Henne gav jag RC för GD's, hon fungerade jättebra på det och tyckte dessutom det var himla gott. Det som var ett plus med RC var även att kulorna var stora och tuggbara, min GD hade nämligen en tendens att sätta vanliga kulor i halsen. Finns säkert en himla massa andra bra foder som funkar till GD men RC var det min hund gick bäst på. Till henne räckte en 15kgs säck i månaden. Kostnad för säcken i vanlig hundbutik ca 450:-. Hon var försäkrad i Agria och den kostade 300:- i mån, dock var det ingen livförsäkring endast vet. vård och olycksfall.
Hoppas det kommer gå bra med din GD!!

Jag är ingen veterinär alls, utan får mina kunskaper på andra håll. Och det kallas diskussion, inte pajkastning.

Du får mycket gärna redovisa din källa, och förklara hur du vet att det inte är kalk i RC när det trots allt är det? Och hur du kan nämna ett foder som inte ens ingår i RC's sortiment?

Nej, kom gärna med bättre saker än att hitta på något om pajkastning bara för att du inte har rätt.

ok, det verkar väldigt individuellt hur mycket hundarna äter, men att RC är något att testa verkar alla överens om iaf! :)

Tack!

Måste bara skriva att Bebben är bland de som pajkastar minst på det här forumet. Sicket påhopp..

Och ett foder helt utan kalk låter inget vidare, om det nu funnits.

kl
vad tror ni om färskfoder till grandisar....?
jag har fått ett prov på primas foder som han verkar gilla, men är lite dåligt insatt i detta med foder....spelar det någon roll med den högre protein halten i färskfodret jämfört med torrfodrets? min hund är 3 nu så den kritiska åldern borde väl vara över?

han är opererad för metafysär osteopati och jag försökte förstå mig på detta med foder då men upplevde det som att alla tyckte olika. vetrinärer tycker dom ska gå på valpfoder och dom uppfödare jag varit i kontakt med tycker inte det..

En del gamla uppfödare tycker att färskfoder är hemskt att ge GD's, men jag håller inte med. Självklart måste man ju kolla innehållet i dom lika noga! Men ett bra färskfoder är ju bara bättre för hundens mage än vad torrfoder är..

Priima är inte något jag gillar personligen, men jag vet om många som det fungerat bra för.
Håll koll på hundens tänder bara, för vissa hundar tuggar inte så mycket på andra saker (Ben, pinnar etc) så att dom lättare får tandsten på färskfoder.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej Har ägt 3 Grand danois, en blev bara 6 mån pga medfört njurfel. Den andra blev hela 10 år vilket är ovanligt för rasen, snitt...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 240
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Nästa hund jag skaffar mig ska vara en stor hund har jag sagt. Min chihuahua har två tikvalpar som är 2 veckor gamla nu och jag står i... 2
Svar
35
· Visningar
6 701
Senast: Pali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Pass förvaring