Bukefalos 28 år!

Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Die_Frau

Trådstartare
Det är ju hemskt! 33 döda hästar sedan 2000, finns det någon annan sport inom ridsporten (om man ens ska kalla det ridsport:mad:) som kan uppvisa den statistiken? Vinnaren fick dessutom snabbt hoppa av sin häst för han hade totalt kört slut på den så den drabbats av vätskebrist:crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=-7pE15yz4IE
Massa gubbar som verkar helt ignoranta, fy och usch för den där reporterns flin:mad:

Hur kan myndigheterna låta detta pågå? De förbjöd ju rävjakt, varför ser de inte till hästarnas väl och ve? Visst att det ligger enorma pengar, prestige och tradition i det här, men det gör ju det inte rätt att exploatera och utsätta oskyldiga djur för detta. Helt ärligt det här gör mig inte bara förbannad utan djupt bedrövad.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2397319/har-dor-hasten-i-direktsandning

Hur ser ni på detta inom galoppvärlden? Bryr man sig eller är det bara nått man får leva med?
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Tänkte samma sak. Jag visste att hästar dör i Grand National och har alltid tyckt det är bedrövligt med steeplechase, men så många dödsfall?! Herregud, det är rent avskyvärt att något sådant får fortsätta. Läste på Aintree's hemsida om hästarnas välmående och de ursäktar sig bland annat med bra veterinärer på plats etc. Ja, det hjälper ju väldigt mycket när de bryter nacken eller ryggen:grin:.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Men hur kan det vara ett försvar för grymhet, att det pågår på andra ställen också:confused:
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Har jag skrivit att det är ett försvar?

Det är jättehemskt men jag tycker inte det är sporten i sig. Det är det stora antalet startande som gör att det blir så trångt och sedan att hästägare väljer att ta ut hästar som inte står pall.

Att tränare och jockey ställer upp beror på att de får bra betalt.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Och vad är det, om inte sporten, som får folk att ställa upp med hästar "som inte står pall"?
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Grand National är inte en sport, det är ett lopp
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Mmm...
I Grand National har man ändå ganska god koll på risker och orsaker. Det kunde varit mycket värre än tre hästar per löp och år. Det visar väl ändå lite på hur hög nivån är på hästar och jockeys. Hur många jockey's omkommer per år i steeple chase? I strömsholm tog sig alla i mål utan skador förra året. Fälttävlan verkar inte ha direkt bättre statistik...
Sanningen är väl att ridsporten aldrig kommer att vara riskfri oavsett om det handlar om skolhästridning eller hinderlöp...
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Nej det man ju bara kolla på hur det sett ut häromkring i år.. det har varit iallafall 2 dödsfall vad jag vet vid "vanlig" ridning, varav ett på en ridlektion. Så det är inte bara hästar som skadas och dör inom ridsporten.

Men som Seebaz också skrev, det är väldigt många starter i Grand National och det är klart att det märks mer när det är i samma lopp. Ridsporten är en farlig sport.. oavsett om det är trav, galopp, fältävlan..eller vilken gren det än.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Jaja, ridsport är farligt och då är det såklart dumt av oss att reagera på att hästar stryker med för att ryttarna vill tjäna pengar.
Så oerhört naivt av oss.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Nej det är inte dumt att reagera. Men varför reageras det inte när hästar dör i andra delar av sporten?
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Kanske på grund av olycksfrekvensen? Mig veterligen reageras det mot fälttävlan på högre nivåer också.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Jag har inte sett någon så kraftig reaktion på fälttävlan som jag sett på den här händelsen.

Olyckor händer, överallt. Man kan inte hindra olyckor.

Sen skulle säkerligen många olyckor kunna undvikas om ägaren till hästarna såg till att dom var i den form och kondition som krävs för det lopp dom ska startas i. Tyvärr är det många ägare som puschar tränarna att starta hästarna kanske lite för tidigt.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Grand National vinnare kan även bli avlivade hemma.
Mr Frisk vinnare 1990 blev avlivad efter han fick en bakbensfraktur när han halkade under en skritt hemma.

Mr Frisk

Banan i Aintree har blivit omgjord en hel del de senare åren för att minska chanserna för olyckor. I år fick hästarn även springa forbi de två hindren där hästarna dog. Vid Becher's arbetade veterinärena på Dooneys Gate när de löpte förbi för andra gången, tyvärr hade han brutit ryggen och gick inte att rädda. Oranis dog direkt då han bröt nacken på fjärde hindret.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Olyckor händer, överallt. Man kan inte hindra olyckor.

Vilken otroligt tråkig attityd! Blir du inte illa berörd av detta?
Visst har du rätt i att olyckor inte går att förhindra, men man kan ju dra ner sannolikheten att olyckor ska inträffa drastiskt genom att tex. utforma sporten på ett annorlunda sätt.
Det är ju helt sjukt att hästar ska springa för allt vad de är värda, hoppa meterhöga hinder i en klunga om tjugotalet hästar. Jag blir helt chockad över att sporter som denna fortfarande är tillåtna, och jag mår illa över vad människan gör för sitt eget nöjes skull. Att pengar är inblandade gör det bara ännu mer vidrigt.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Du läste inte det jag skrev under just den meningen kanske?

"Sen skulle säkerligen många olyckor kunna undvikas om ägaren till hästarna såg till att dom var i den form och kondition som krävs för det lopp dom ska startas i. Tyvärr är det många ägare som puschar tränarna att starta hästarna kanske lite för tidigt"


Klart jag berörs, jag tycker inte om det! Men jag tycker inte om att hästar där i någon annan gren i hästsporten heller! Och ja, som jag skrev så skulle det i Grand National kanske kunna göras på många andra sätt. Det skulle kunna ställas högre krav på hästarnas kondition, för tyvärr tror jag att många av hästarna som startar där inte är helt 100 redo för ett så tufft lopp.

Men att olyckor händer, överallt. Menades inte bara just med hästar i Grand National, jag menade allmänt. Olyckor händer, så är det. Någon annan attityd vad det gäller olyckor kan jag inte ha. För då skulle inte jag kunna syssla med hästsporten, jag råkar ut för olyckor titt som tätt. Har flygit av och skadat mig fler ggr det här året än sammanlagt på ett par år innan, men jag kan inte hindra olyckor.. man kan inte styra över allting.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Jag har inte sett någon så kraftig reaktion på fälttävlan som jag sett på den här händelsen.

Olyckor händer, överallt. Man kan inte hindra olyckor.

Sen skulle säkerligen många olyckor kunna undvikas om ägaren till hästarna såg till att dom var i den form och kondition som krävs för det lopp dom ska startas i. Tyvärr är det många ägare som puschar tränarna att starta hästarna kanske lite för tidigt.

Just fälttävlan är ett jättebra exempel. Där var väldigt hög olycksfrekvens för några år sedan och då jobbade man mycket för att höja säkerheten. Nu har antalet olyckor sjunkit och framförallt har de svåra olyckorna blivit färre.

Om det är ägare som vill starta hästar innan de är redo får man göra något åt det. Jag vet inte om man kvalar till ett lopp som Grand National, men det borde vara en sund väg att gå.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

*KL*

I Sverige kanske inte reaktionen var så kraftig, men det var mer reaktioner utomlands när fälttävlan hade sin riktigt svarta år ang dödsfall.

Hästen Le Samurai, som skadade sig svårt och sedemera fick avlivas under Kentuckys fälttävlan 2007 rörde ju upp en storm med både känslor och kritik med, att ryttaren inte kände att hästen var oren/halt och avbröt tidigare.

Det har kritiserats om distansritt är djurplågeri eller ej, i och med att på större tävlingar och ffa i arabemiraten så är det såpass liten del av startfältet som övht går i mål och så mångautesluts av veterinären för hälta osv i vetgates osv.

Och det är väl lite grundproblemet i Grand National, att det inte alltid endera uppmärksammas/märks elelr tas hänsyn till när en häst känns trött. Hur slut vinnarhästen var syns ju i filmen, och vinnarjockeyn fick 5 dagars avstängning för överdriven spöanvändning - så det var ju knappast så att hästen sprang slut på energin helt på egen hand heller.

Samtidigt så 5 hästar valde jockeyn att avbryta loppet för, en jockey beskriver det såhär: Daryl Jacob, who pulled up before four out on What A Friend, owned by Sir Alex Ferguson, said that his mount "got very tired on me so I pulled up and looked after him".

Så, frågan är om det är Grand National som ska förbjudas eller vissa jockeys? ;) ALLA fall beror givetvis inte på trötta hästar, men av 40 startande kom 19 i mål. 5 av de som inte kom imål så avbröt jockeyn...
"Forty horses faced the starter, with 19 completing the course. There were 10 fallers, while four horses unseated their riders, two more were brought down by other fallers and five were pulled up."

Sen, det är jättelätt att sitta här och tycka att vinnarjockeyn borde insett hur trött hästen var och avbrutit t ex. Men, det är nog många av oss som i skarpt läge med vinstchans på den nivån osv som skulle bett hästen om 'bara lite till'.

Men som utomstående, oinblandad betraktare så skulle jag ju vilja angripa problemet från jockeyhåll. OM man använt sitt spö på ett sätt som bedövs som 'excessive', och sitter på en häst som vacklar efter målgång pga utmattning/uttorkning, ja då kanske man inte ska tilldömas segern även om man nu var först över mållinjen..
 
Senast ändrad:
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Olyckor händer, överallt. Man kan inte hindra olyckor.

Men helt ärligt, de ökar ju möjligheten till en olycka när de väljer att utsätta sina hästar för den här typen av lopp. Ingen kan sticka under stolen att det är så. Varför gör de inget åt det hela? Formatet är ju uppenbarligen helt fel!! Hur kan det vara rimligt att hästar och jockeys ska skadas allvarligt/avlida år efter år? Är det ok? Är det att minimera olycksrisken?
Hur kan det dessutom vara ok att se hästen som ett objekt man kan gasa i botten, köra slut på och förbruka och sedan hyllas som vinnare. Det är för mig helt ofattbart och sänder ju ut helt fel signaler. Fy fan, vilken jävla moral britterna verkar ha!!
 
Senast ändrad:
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Sen, det är jättelätt att sitta här och tycka att vinnarjockeyn borde insett hur trött hästen var och avbrutit t ex. Men, det är nog många av oss som i skarpt läge med vinstchans på den nivån osv som skulle bett hästen om 'bara lite till'.

Precis. Och det gäller ju oavsett gren. Det händer ju då och då att ett dressyrekipage bli avblåst för att domaren ser en oren gång som ryttaren i skarpt läge inte märker. Är det då stora pengar med i bilden så blir det naturligtvis ändå större press från ägare osv.

Jag kan ingenting om galopp, men tycker det är skoj att titta på, och jag tycker att sporten borde vara ändå mer öppen för säkerhetsdiskussioner. Inte vill man se rubriker om "förbjud vansinnet" och djurplågeri osv. Därför är jag nyfiken på er på galoppforumets tankar runt grand national igår.

Var rädd om galoppsporten, den är ju egentligen väldigt skoj.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergifoder
  • Optimala foderrutiner?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp