Bukefalos 28 år!

Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Jag vill egentligen inte ge mig in i diskussionen då den förekommer VARJE år efter det här loppet, även här på forumet och det sällan leder till annat än smutskastning från två håll.

Utan att kunna svar för alla tror jag att det finns två läger även inom galoppsporten om vad man tycker om Grand National.

Även om jag själv vissa år tycker det är på gränsen kan jag inte låta bli att bli imponerad av dessa modiga hästar och ryttare! Flera av hästarna startar ju inte bara en gång utan 2-3 gånger i loppet, så det är ju absolut inte så att det är omöjligt att ta sig helskinnad runt med ett OK resultat utan att hästen lider allvarlig skada, så länge häst (och ryttare) är väl förberedda!

Sen är också deltagarantalet ett problem och har alltid varit, det blir trångt kring hindrena när de är 40 st som ska samsas om platserna så det hade säkert varit en idé att minska antalet deltagare!

För övrigt tycker jag Alexandra_W skrev ett mycket bra inlägg!! :bow:

Läste på någon tidnings hemsida att det var 20 hästar sedan 2000, vet inte vad som egentligen stämmer.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Kl

Ni som inte är insatta i galopp reagerar likadant varje år. Förlåt men jag börjar tröttna. Steeple är inte djurplågeri, jag tycker visserligen man kan minska antalet starter för att minska olyckorna, men som sagt, olyckor händer alltid. Det är inget vi kan förhindra.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Till syvende och sist så måste ju ansvaret till del ligga på ryttarna. Vinnaren var ju i så dåligt skick att den inte pallade att gå i vinnarcirkeln pga uttorkning och för hård drivning - i min värld borde sådan ridning leda till diskvalificering, inte vinst och hyllningar. Visst, han fick fem dagars avstängning, men det är förmodligen värt det för att ha ridit en häst till seger i Grand National.

De flesta ekipagen kommer ju i mål utan men, så i min bok är det inte galoppsporten utan viss typ av ridning där vinst och risktagning går före hästarnas väl och ve som borde ses över/förbjudas.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Håller med dig på den här punkten, tycker inte heller det ska klassas som seger om hästen inte är i ok skick när den kommer in i mål.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Till syvende och sist så måste ju ansvaret till del ligga på ryttarna. Vinnaren var ju i så dåligt skick att den inte pallade att gå i vinnarcirkeln pga uttorkning och för hård drivning - i min värld borde sådan ridning leda till diskvalificering, inte vinst och hyllningar. Visst, han fick fem dagars avstängning, men det är förmodligen värt det för att ha ridit en häst till seger i Grand National.

De flesta ekipagen kommer ju i mål utan men, så i min bok är det inte galoppsporten utan viss typ av ridning där vinst och risktagning går före hästarnas väl och ve som borde ses över/förbjudas.

Jag är uppvuxen i GB och minns fortfarande när jag satt 1982 och skrek "PULL UP!!" åt TV:n när jag såg Geraldine Rees traggla i mål som första kvinna någonsin att ta sig runt banan. Hennes häst var totalt utmattad, vem som helst kunde se det. Jag läste en intervju med henne sen, där hon erkände att hon kände hur trött hästen var och att om det hade varit något annat lopp hade hon stannat, men att hon fortsatte just för att det var Grand National - läs "för att jag skulle bli första kvinna att gå i mål på Grand National". GN är så himla stort att folk tappar huvudet. Så mycket pengar, så mycket ära...

Geraldine Rees häst återhämtade sig iaf aldrig och levde inte så länge till. Det konstiga är att det inte verkar falla någon skugga över ryttarna när det blir såhär?

Betr dödsfallen, enl Wikipedia dör i snitt 3 hästar per år under hela "Grand National meet" som är 3 dagar. Var och en får tycka vad man vill om det.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

En ganska enkel lösning på problemet borde väl vara att hästarna ska gå igenom en vet-check efter målgång och klarar dom inte det så är det diskning som gäller. Borde få större delen av jockeysen att rida med hjärnan istället...

/Camilla
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Jag håller med, jag är både hinderfantast och gillar galopp, men jag blir lite illa berörd när hästar så att säga får sätta livet till utan att det görs något. Visst händer olyckor men de borde ju jobba på att säkerheten blir högre, tyvärr verkar inte england ha det tänket.

Man kan jämföra med svenskt grand national, alla kommer inte alltid i mål men så vitt jag vet har ingen häst förolyckats i alla fall. Antar att det är för att det är kortare, färre hinder, färre startande.. Eller vad tror ni andra? Men det lär aldrig hända i England.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Kl

Ni som inte är insatta i galopp reagerar likadant varje år. Förlåt men jag börjar tröttna. Steeple är inte djurplågeri, jag tycker visserligen man kan minska antalet starter för att minska olyckorna, men som sagt, olyckor händer alltid. Det är inget vi kan förhindra.

Nej, jag är inte insatt i galopp men för mig är det INTE ok med en sport där det ses som normalt(?) med att hästar förolyckas under ett lopp.
Ja, olyckor händer, men om de händer så ofta som under Grand National så kanske man borde ifrågasätta det hela...
Galoppvärlden borde verkligen göra något för att öka säkerheten, det här solkar ju ner hela verksamheten.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

...och precis som jag skrev hade en lösning säkert varit att dra ner på antalet starter, då hade det blivit ännu mer prestige att ha en häst i löpet, vilekt ju borde vara till det bättre för löpet i sig.

Tycker det Camilla skrev är jättevettigt. vet-check efter löpet och går inte hästen igenom blir ekipaget diskat och jockeyn avstängd.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Fast hinderlöp skördar ju fler offer per start än slätt, även i Sverige. Att du börjar tröttna betyder ju inte att andra inte har rätt till en åsikt.

/A
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Är antalet starter bestämt från början? Och är det efter banan eller beroende på vad det är för lopp?


Och vi som inte är galoppkunniga men ändå skriver i den här tråden är faktiskt de som INTE skriker djurplågeri och förbjud, vi är de som försöker förstå och lära oss något.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Frågar igen: Kvalar man till sådana här stora lopp och i så fall, är de kvalen tillräckliga?
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Vilket jag tycker är jättekul! :)

I GN är det ingen begränsning på antalet starter, vilket jag tycker det borde vara som sagt. Nu är jag bara insatt i hinderlöp på Irland så jag vet inet hur det är i andra delar av världen, men där är det begränsat antal starter i de flesta löp. Jag har jobbat med hinderhästar i 3 år och aldrig sett någon häst skadas under ett löp, varken av våra egna hästar, eller andra hästar under löp jag tittat på. Och då ska jag kanske tillägga att det handlar om flera löptillfällen per vecka, med flera löp/gång.

Habibi:
Självklart får alla ha en åsikt, men det här ämnet kommer upp varje år, det ni kan göra som vill protestera mot det hela är ju att gå med i någon av motståndsorganisationerna istället, det hade sparat mycket smutskastning som sagt, för sånt skapar bara tråkigheter, och det finns det tillräckligt med på buke redan :)
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Nej, och många hästar är inte alls i kondition till att gå ett så långt och krävande löp, vilekt oxå är en bidragande faktor till att inte alla hästar kommer i mål.

Det hade oxå varit en bra idé att införa tycker jag.

Kval innan, begrönsat antal starter, och så vet-check efter :) Men sen ska man få de gamla gubbarna i England att tycka samma sak:p Jag tror man hade fått bättre gehör om man lagt fram de här lösningarna i samarbete med någon instans motsvarande djurskyddsinspektör än vad protestgrupperna får som vill förbjuda det, för det är nog stört omöjligt med tanke på vilken tadition och ära som ligger i det här loppet. Utveckla det istället för allas säkerhet, det tycker jag låter vettigt!

tror en av de största problemen till att hästarna far illa är att tränare och hästägare inte vill acceptera att hsäten inte är i tillräckligt god kondition. Hästarna som faktsikt är i god kondition far inte illa av de här löpningarna heller. Och det finns massvis med hästar som pressas utöver sina gränser även utanför steeplen, inom trav, galopp, fälttävlan och tom på våra lokala små hopptävlingar, så det är svårt att undvika, men man kan ju göra sitt bästa. Ingen vill ju att hästarna ska fara illa.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Jag är uppvuxen i GB och minns fortfarande när jag satt 1982 och skrek "PULL UP!!" åt TV:n när jag såg Geraldine Rees traggla i mål som första kvinna någonsin att ta sig runt banan. Hennes häst var totalt utmattad, vem som helst kunde se det. Jag läste en intervju med henne sen, där hon erkände att hon kände hur trött hästen var och att om det hade varit något annat lopp hade hon stannat, men att hon fortsatte just för att det var Grand National - läs "för att jag skulle bli första kvinna att gå i mål på Grand National". GN är så himla stort att folk tappar huvudet. Så mycket pengar, så mycket ära...

Geraldine Rees häst återhämtade sig iaf aldrig och levde inte så länge till. Det konstiga är att det inte verkar falla någon skugga över ryttarna när det blir såhär?

En sak jag inte förstår är att hästar av kalibern att de går GN gissningsvis är värda väldigt mycket pengar? Så hur har man råd att låta dem knäckas i loppet, så att de aldrig löper bra igen sen?

Eller är GN nåt man startar en gång med en häst, det får bära eller brista, medan de riktigt bra och dyra hästarna går andra löp med mindre risker?
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Som sagt harjag tyvärr ingen koll alls på hur det fungerar i Sverige, så den frågan får jag bolla över till någon annan :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp