Bukefalos 28 år!

Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Det är en mycket bra frågeställning, kan tänka mig att många hästar startas med filosofin "det får bära eller brista". Det har ju hänt tidigare att helt otippade "misslyckade" hinderhästar startats och vunnit för att alla andra har gått omkull...
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Hur ser det ut i Sverige? Kan man bara anmäla en galoppör till vilket lopp man vill?

Både ja och nej. Hästen måste ju vara startberättigad, dvs ha kvalat godkänt. Det finns ju 3årslopp, lopp för bara svenskfödda osv.
Men jag kan i princip anmäla min mediokra valack till ett elitlopp om jag vill se honom komma varvet efter:crazy:
Hinderhästar måste godkännas i ett träningsarbete innan den anmäls.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Max antal startande hästar har det varit sedan väldigt länge. 40 stycken.
I år anmäldes 102 stycken.

De 40 bästa av dessa kommer sedan till start, det beror på vad deras handicap vikt är.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

knapplån - allmän fråga


Har jag fått det helt om bakfoten om hinderlopp är lite "sista skriket"? :angel:
En häst som inte står sig i slätlöp (ingen distans, inget underlag) testas i hinderlöp innan den säljs som ridhäst om den inte passar där?
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Nej, de flesta hinder hästar är avlade for hinderlop. De är ofta lite större än slät hästarna och stammar ifrån hinderstammar. Fast det finns undantag. En del slät hästar skolas om till hurdlers.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Fast det är ändå lite så.. ganska många hästar som kanske inte är snabba nog eller startboxvägrar kan ju testas på hinder istället..
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Det stämmer att det i Sverige är mer "slaskhästar" som startas på hinder. I England däremot finns en seriös avel för hinderhästar (i o m att sporten är mycket större där) och flertalet av dessa hästar startar aldrig på flat utan går direkt på hinder via bumpers.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Max antal startande hästar har det varit sedan väldigt länge. 40 stycken.
I år anmäldes 102 stycken.

De 40 bästa av dessa kommer sedan till start, det beror på vad deras handicap vikt är.

Halverade man det talet så kanske man tar bort den halvan som faktiskt oftast inte står sig i loppet och ändå aldrig kommer i mål! Vore i alla fall ett första spadtag till ett bättre lopp.

För Grand National, hinder och distans, vill jag ändå ha kvar!
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Det stämmer att det i Sverige är mer "slaskhästar" som startas på hinder. I England däremot finns en seriös avel för hinderhästar (i o m att sporten är mycket större där) och flertalet av dessa hästar startar aldrig på flat utan går direkt på hinder via bumpers.

Det genomsnittliga formtalet på slätt för svenska hinderästar är betydligt högre än det genomsnittliga formtalet för släthästar. Det hävdas av många att en släthäst som ska börja starta i häcklöpningar i Sverige bör ha högre formtal än 75 för att någon som helst chans. Så slaskhästar (vilken otroligt nedvärderande syn på hästar som gör sitt bästa förresten) är det inte. :mad:
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Det genomsnittliga formtalet på slätt för svenska hinderästar är betydligt högre än det genomsnittliga formtalet för släthästar. Det hävdas av många att en släthäst som ska börja starta i häcklöpningar i Sverige bör ha högre formtal än 75 för att någon som helst chans. Så slaskhästar (vilken otroligt nedvärderande syn på hästar som gör sitt bästa förresten) är det inte. :mad:

Inser att jag uttryckte mig klumpigt, men med "slakshästar" menade jag helt enkelt sådana som på ett eller annat sätt har "hamnat utanför" den dominerande slätsporten. Utgår bara från mina egna erfarenheter i detta uttalande, då jag inte kan dra mig till minnes att jag har varit i kontakt med någon häst i Sverige som har startats på hinder utan att först haft en slätkarriär som har behövts avslutas pga bristande resultat/startboxvägran/ect. Därmed inte sagt att våra hinderhästar inte är kapabla individer, långt ifrån! Ledsen för missförståndet.:)
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Jag kan hålla med dig på en punkt och det är att det finns en del hästar i hindersporten som har startat sin hinderkarriär efter lite väl många slätlöpsstarter vilket inte är bra ur skadesynpunkt.

Men att en hinderhäst har startat som släthäst behöver absolut inte vara någon nackdel ur skadesynpunkt. Noel Meade som är något av expert på att skola om släthästar, anser att hinderkarriären ska påbörjas vid 3 års ålder men inte senare.
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Har jag skrivit att det är ett försvar?

Det är jättehemskt men jag tycker inte det är sporten i sig. Det är det stora antalet startande som gör att det blir så trångt och sedan att hästägare väljer att ta ut hästar som inte står pall.

Att tränare och jockey ställer upp beror på att de får bra betalt.

Fan vad bra svar exakt så är det. för många startade och hästar som inte pallar sen kan jag säga att ALLA gör det inte för pengar
 
Sv: Grand National - Hur kan detta få fortsätta?

Det är en mycket bra frågeställning, kan tänka mig att många hästar startas med filosofin "det får bära eller brista". Det har ju hänt tidigare att helt otippade "misslyckade" hinderhästar startats och vunnit för att alla andra har gått omkull...

Rent faktiskt är det bara Foinavon, som har vunnit på det sättet. ;)
Det blev lite seriekrockar och köbildning vid det hindret, som numera kallas netopp Foinavon hindret. Han klarade sig undan kalabaliken, men fick anstränga sig i alla fall, då flera ekipage satte iväg efter honom.
Förövrigt är ingen häst, som startar i GN "misslyckad". Alla skall ha kvalificerad sig för att få starta där, men hur som helst är det helt klart att "det får bära eller brista".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp