Bukefalos 28 år!

Grannens hund var inne i hagen och...

Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Märkligt hur man snabbt kan enas om nåt slags hund- avsky och att det är jättebra att man får skjuta hundar när det faktiskt oftast handlar om att ägarna inte tar sitt ansvar ...
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Jag avskyr inte hundar, vi har två själva. Jag har däremot ingen tolerans med andras djur som skadar mina. Går det inte att lösa på annat sätt (inkallning etc) så är det bättre att grannens hund som skadar andra, sätter livet till hellre än mina som inte skadar någon skadas och/eller dödas.

Vad menar du lösningen är? Låta grannens hund äta upp alla kalvarna/hönsen/bita fölen?
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Det menar jag förstås inte, eftersom jag själv har hästar, katter, hundar och höns och har råkat ut för lösspringande hundar flera gånger, som också har decimerat antalet höns ...
Det jag menar är att det är så lätt att få igång en hätsk stämning. Skrämmande tycker jag.
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Jag tycker inte stämningen är hätsk, jag tycker det sakligt har konstaterats vad man kan göra åt ofoget med lösspringande hundar som river andras djur (eller vilt för den delen). Jag tycker det är väldigt obehagligt, jag har flera gånger blivit attackerad av lösa hundar när jag varit ute och promenerat våra egna. Ett par gånger med blodvite för egen del som resultat.

Efter det har jag lärt mig hur man effektivt oskadliggör en hund, och jag backar inte för att ha ihjäl en hund som attackerar.
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Det menar jag förstås inte, eftersom jag själv har hästar, katter, hundar och höns och har råkat ut för lösspringande hundar flera gånger, som också har decimerat antalet höns ...
Det jag menar är att det är så lätt att få igång en hätsk stämning. Skrämmande tycker jag.
Det är väl ypperligt att fler hundägare blir medvetna om vad som kan hända?

Man låter inte sina hundar lalla omkring på bygden o ställa till ofog, alla skador skall betalas av hundägaren, eller dennes hemförsäkring. Skadade/döde lantjur kan kosta multum att ersätta.

Om en bil råkar ut för en olycka där hunden är vållande, så är det hundägaren o dennes hemförsäkring som skall stå för alla kostnader, ev via sitt hemförsäkringsbolag. Dör en eller flera, eller blir grönsaker så kan skadestånden bli astronomiska.

De flesta hemförsäkringar betalar inte ut astronomiska summor för sådant, då får man gå till kronkalle o be om hjälp.

På vilket sätt är stämningen hätsk, för att vi påvisar fakta?
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Stämmer bra det. Hade 4 hundar inne hos mina hästar en dag på min förra gård.
Visste vems hundarna var och att det inte skulle hjälpa att säga till så jag ringde polisen. Polisen frågade rakt ut om jag hade vapenlicens för då kunde jag skjuta dom nästa gång.
Nej fick jag tyvärr svara, men jag har en hund jag kan släppa ut. Risken är bara stor att hon äter upp dom sa jag. Då var Polisen tyst ett tag sen sa han:
- Ja du har ju rätt att rasta din hund på din egna mark.

Så ja för att skydda dina egna djur så har du tack o lov stor makt. Tror inte jag skulle kunna skjuta annans hund, om jag inte såg att hunden t.e.x bet hästen.

:D:p HAHAHAHAHHA sååå skönt svar..

Visste faktiskt inte att det var tillåtet att skjuta hundarna, men dock visste jag att det definitivt är ägaren som får skylla sig själv! Det sa jag till en ägare för bara någon vecka sedan när hennes ena hund inte lyssnade på henne och följde med henne när hon (på lekande vis) försökte locka med sig hunden och sprang iväg :grin: att hunden kan bli sparkad och att det är hennes ansvar...:angel:
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Jag har samma "problem", har ett par som bor med sina 9 hundar ett par kilometer härifrån. Ena jakthunden ( jämthund ) rymmer ofta och springer upp till mig och in till hästarna och gör allt i dennes makt att bita dem i haserna :(.

Hänt flertalet gångerna, hunden har fått sig rejäla kyssar av el staketet, men bryr sig över huvudtaget inte. Hunden är helt inne i sin "jakt" på hästarna.
Hästarna är hundvana, absolut inte rädda för dem, men när denna hund motar med dem och försöker bita dem blir det annorlunda. De springer för fulla muggar och får panik.
Jag har kastat alla möjliga saker på hunden ( elakt mot djuret visst, eftersom det är ägarens dåliga uppfostran som gjort detta, men jag vill inte ha skadade hästar ).
Skällt ut ägaren så inåt h*lvete. Nu sist hunden var uppe för ca 1 månad sedan så sa jag åt ägaren att kommer hunden en gång till så lever den inte mera för jag anmäler dem eller så låter jag en annan granne skjuta den !

Jag är djurvän så inåt skogen, hatar att det har gått så långt att jag ska behöva säga sådär, inte hundens fel. Det är ägarens, men jag är livrädd att mina hästar ska skada sig illa.

Hundkörkort ja tack !!
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

:D:p HAHAHAHAHHA sååå skönt svar..
Ja det där var ju lite som att inte vilja säga något rakt ut men ändå ge ett godkännande. :D
Mest var ju orolig för min hund, hon var enormt hundaggressiv och jag ville inte att det skulle komma på tal senare att hon skulle behövas tas bort av den orsaken. Därför jag frågade..

@Limelight Tycker du skall anmäla redan nu, hade aldrig stått ut med något sånt. Tänk om något händer när du inte är hemma.
Förstår dig dock, är med djurvän och ibland så vill man inte prioritera eftersom det inte är hunden/arnas fel..
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

@Limelight[/B] Tycker du skall anmäla redan nu, hade aldrig stått ut med något sånt. Tänk om något händer när du inte är hemma.
Förstår dig dock, är med djurvän och ibland så vill man inte prioritera eftersom det inte är hunden/arnas fel..

Det är det jag är rädd för, har redan kommit hem två av gångerna och hunden redan vart här. Men som enormt djurvän jag är och vetskapen att det inte är hundens fel så får de en chans till. Hoppas verkligen de tagit mig på orden och håller hunden kopplad ute och inte i lös i sin hundgård som den hoppar över :(
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Kl

Har haft samma problem med lösspringande hund. Men det tog ett hastigt slut när jag tog fast " byrackan " och förde den till stadens hundgård. Det kostar 17
euro ( 170 kr ) /dygn att ha den där, så efter det syntes den inte till.
Många vill ju ha hund men det får inte kosta nåt.
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Det där är väl ett bättre förfaringssätt, ta hand om hunden och lämna den till polisen, än att börja gripa efter vapen och stå beredd att skjuta! Tycker det är så lätt att det blir "varghat" över det hela ...
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Det där är väl ett bättre förfaringssätt, ta hand om hunden och lämna den till polisen, än att börja gripa efter vapen och stå beredd att skjuta! Tycker det är så lätt att det blir "varghat" över det hela ...

Jag som är "utsatt" eller vad man kan säga blir absolut inte arg på hunden utan ägarna. Absolut inget hundhat eller agg mot hunden överhuvudtaget. Jag tycker mest synd om hunden som uppenbarligen inte blir uppfostrad / motionerad som den ska. Och ingen bra jakthund heller eftersom den går på hästar..
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Jag var inte heller arg på hunden utan på ägaren. Jag var inte enda grannen som klagat. Jag hade flera ggr fört hem hunden och förklarat varför jag inte ville ha den lösspringande ( hade avelstik och det var en hanne och blandras dessutom). Så fort den var försvunnen kom dom till oss och frågade efter den. Så också när jag fört bort den- men då blev han snopen! Han satt nog i bilen 10 min minst och stirrade ut tomma intet och upprepade samma sak i olika variationer: Jaså, det är där den f*n är. Så det är dit du fört den f*n. Jaha det är därifrån jag får hämta den f*n osv:: Gissa vem som var nöjd:D. Men jag blev aldrig utskälld som en annan granne, konstigt nog. Är vi hästägare ett farligt folk eller?
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Precis, jättetråkigt när man råkar ut för sådant för hästarna är oskyldiga, hundarna är egentligen också oskyldiga och man själv är oskyldig. Hundägarna sitter på ansvaret, hoppas att de tar det och att du slipper sådant i fortsättningen!
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Lag om tillsyn över hundar och katter; SFS 2007:1150
---
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.
---


ersätter tidigare LAG (1943:459) OM TILLSYN ÖVER HUNDAR OCH KATTER
---
Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödar en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.
---


Definitionen av lantbruksdjur är ganska svår. Kor, får och grisar lär definieras som lantbruksdjur men hästar? Det verkar rätt oklart.

Finns ett fall där en hund bet ihjäl en kvinnas höns, hon sköt hunden och fick betala böter och skadestånd till hundägaren då rätten bla ansåg att hennes höns inte kunde klassas som lantbruksdjur.
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Finns ett fall där en hund bet ihjäl en kvinnas höns, hon sköt hunden och fick betala böter och skadestånd till hundägaren då rätten bla ansåg att hennes höns inte kunde klassas som lantbruksdjur.
Var inte orsaken att värdet på hönsen var för lågt i förhållande till hundens?
Har ett minne av något sådant fall.

LIA
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Man måste lära hundar att dem inte får göra sånt vid tidig ålder, jag har tre hundar, och dem går lösa i stallet utan att gå in till hästarna i spiltora och boxarna. . . Man behöver ju inte direkt lära dem det på något speciellt sätt, det räcker ju med att ha med hundarna till stallet redan när dem är valpar, så att dem lär sig att hästar bara finns där, och att det inte är lekkamrater.

Nu är ju inte det här dina hundar, men jag skulle tro att ägaren tar lite mer ansvar denna gången för han förstår nog att hundarna kan bli rejält skadade.
 
Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Nej, det är absolut inte våra hundar! Våra hundar hade jag själv tagit av daga om de jagat hästar, det är tabu.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 318
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp