Bukefalos 28 år!

Grannens hundar bet ihjäl

Kondolerar djupast, vilken förfärlig upplevelse.:angel:.

Förövrigt kan jag bara instämma i råden ovanför, polisanmälan och försäkringsbolag.
 
Usch va hemskt, beklagar verkligen! Vad sa de andra hundägarna/hundägaren vid händelsen? Har du du deras kontaktuppgifter så underlättar ju det vid polisanmälan.

Styrkekramar till dig!
 
vår lilla jack Russel igår när vi var ute på promenad.

Vår lilla Alice var kopplad och de två hundar som gick till attack var lösa. Vad händer nu?

Vad har vi för rätt på vår sida? Vad bör vi göra?


Åh fy, jag beklagar verkligen sorgen måste verkligen varit en otrolig chock. Varför är det så svårt att hålla sina hundar kopplade???
 
usch vad hemskt att vara med om :(

Det första som ska göras är en polisanmälan (så att det finns bra grund för skadeersättning, att det finns dokumenterat att hundägaren brutit mot lagen etc), sedan anmäla till försäkringsbolag även.
Polis kan besluta om hundarna ska genomgå mentaltest och beläggas med munkorgstvång, omplacering i vissa fall eller avlivas.

Jag är nog så hemsk att jag helst hade sett hundarna avlivade för allas säkerhet (även i framtiden om de tex omplaceras), i min värld är det inte vidare normalt att hundar drar och biter ihjäl annan hund sådär...ett gruff el utfall kan jag köpa, men inte löpa linan fullt ut och döda då vill jag starkt ifrågasätta mentaliteten hos den individen, ja också ifrågasätta handhavandet..än värre är att triggas de så pass hade det lika gärna kunnat varit ett barn eller människa.
De har inget i alla fall att göra i samhället i min mening utan koppel någonsin igen samt munkorg på anser jag.
 
Senast ändrad:
Åh fy, jag beklagar verkligen sorgen måste verkligen varit en otrolig chock. Varför är det så svårt att hålla sina hundar kopplade???
För vissa hundägare är det överkurs att lära sig att ha hund i koppel :banghead:. Sen har ju väldigt många ägare den åsikten att de har järnkoll på sin lösa hund. Jag har sett väldigt få som har det i min omgivning.
 
usch vad hemskt att vara med om :(

Det första som ska göras är en polisanmälan (så att det finns bra grund för skadeersättning, att det finns dokumenterat att hundägaren brutit mot lagen etc), sedan anmäla till försäkringsbolag även.
Polis kan besluta om hundarna ska genomgå mentaltest och beläggas med munkorgstvång, omplacering i vissa fall eller avlivas.

Jag är nog så hemsk att jag helst hade sett hundarna avlivade för allas säkerhet (även i framtiden om de tex omplaceras), i min värld är det inte vidare normalt att hundar drar och biter ihjäl annan hund sådär...ett gruff el utfall kan jag köpa, men inte löpa linan fullt ut och döda då vill jag starkt ifrågasätta mentaliteten hos den individen, ja också ifrågasätta handhavandet..än värre är att triggas de så pass hade det lika gärna kunnat varit ett barn eller människa.
De har inget i alla fall att göra i samhället i min mening utan koppel någonsin igen samt munkorg på anser jag.
Fast hur det gick till vet vi ju inte. En JR är liten och det kan räcka med ett felbett för värsta utgång om den andra hunden är stor nog. Det behöver inte handla om aggressivitet som kräver avlivning. Min erfarenhet är att nästan alla bitincideter handlar om helt andra saker. Dock brukar ägarna inte vara de bästa på att läsa sina hundar och kan heller inte förhindra att situationerna uppstår.
 
För vissa hundägare är det överkurs att lära sig att ha hund i koppel :banghead:. Sen har ju väldigt många ägare den åsikten att de har järnkoll på sin lösa hund. Jag har sett väldigt få som har det i min omgivning.

Det är så beklagligt pga den åsikten så sker många attacker som kunde ha undvikits, dessutom finns de som är hundrädda, de vill ju inte möta en lös hund som kommer rusande mot dem även om hunden är snäll.
 
Fast hur det gick till vet vi ju inte. En JR är liten och det kan räcka med ett felbett för värsta utgång om den andra hunden är stor nog. Det behöver inte handla om aggressivitet som kräver avlivning. Min erfarenhet är att nästan alla bitincideter handlar om helt andra saker. Dock brukar ägarna inte vara de bästa på att läsa sina hundar och kan heller inte förhindra att situationerna uppstår.

Spelar inte så stor roll för mig, jag hade nog tänkt så ändå, för jag anser att det inte är vidare normalt och är en samhällsfara.
I detta fallet 2 hundar som samtidigt går till attack, får inte hända.
Olycka? Ja detta kan nog stötas hur mycket som helst, men det är inte lämpliga hundar hos nv ägare i alla fall det står mig klart om sånt här inträffar..En lös hund ska du till 99% lita på att den ger tusan i folk och hundar samt kommer på inkallning.
Det svåra för mig blir då att se vad för slags lösning som ska tillkomma så att det aldrig någonsin igen inträffar. Då kan avlivning vara ett alternativ jag ser, för jag tror föga på i många fall att folk är så ärliga att de då sedan verkligen använder koppel, munkorg, anmäler sig själv och hundarna på träning eftersom att de redan från början är en vårdslös hundägare tyvärr i mina ögon.

Självklart är det ägarens fel i första hand som inte haft koll.
 
Senast ändrad:
Att hundägaren till de attackerande hundarna inte anmält händelsen själv, inte pratat med ts om lösning, eller något åt det hållet som ett strikt hundägaransvar innebär säger mig ganska mycket.


För övrigt..
Här omhändertogs två hundar av polis för mentaltest för ett tag sen, liknande scenario där de slet sig för att attackera en hund på andra sidan gatan, helt utan synlig provokation small det bara till.
Dessutom gick de på människan som fredade sin hund. Vilket alltså är fullt möjligt kan hända och är riktigt illa och farligt om 2 hundar tillsammans triggar igång varandra och sedan fullföljer attacken.
 
Senast ändrad:
Jag beklagar verkligen forlusten av din van:(


Spelar inte så stor roll för mig, jag hade nog tänkt så ändå, för jag anser att det inte är vidare normalt och är en samhällsfara.
<snip>

Det ar sa latt att sitta vid sin dator och domma nar man inte vet. Vi vet inte vad som hande. Jag haller helt med @Voff

For ett par ar sedan blev min Mandy blev attakerad av en Yorkshire Terrier som bet sig fast i hennes bog. Mandy ar ar Rottweiler, om hon da hade varit en "normal" hund som inte lyssnat nar jag skrek att hon skulle lata bli utan hade forsokt fa bort den lilla ar sannorlikeheten att hon bitit ihjal den stor. Den hangde av hennes bog.
Hade jag haft hund tva da ar jag saker pa att 'Lillan' hade hjalpt till att forsvara Mandy ... och resultatet for Yorkien hade formodligen inte varit lika bra som det blev. Nar jag skrek at henna att lata bli, avbrot hon sitt forsvar och med overaskad min tittade pa mig sa jag hann fram (hon var langst ut i kopplet) och fick bort den lilla. Som agaren tog, gick 5 meter och slappte ner och den kom tillbaka. (den gangen var jag dock beredd.:devil:)
 
Det ar sa latt att sitta vid sin dator och domma nar man inte vet. Vi vet inte vad som hande.

Visst är det så och lite det jag gör, men baserat på erf från hur det brukar se ut hos såna hundägare så är det lite så jag tänker och det är lätt att spekulera för att hundarna ofta brukar vara ganska skruttiga mentalt redan fr början att risken är stor att det händer fler gånger så ser jag fortfarande det alternativet om något sådant skulle inträffa.

En hund m rätt psyke som är rätt tränad bryter och låter bli.
En hund vars ägare är ansvarsfull ser till att det inte händer direkt lätt.

Allt för många hundar är lösa fast de inte ska och allt för många gånger ursäktas det allt för lätt också vid incidenter, så nog kan jag tänka så även om det kan verka drastiskt.
 
Känns helt onödigt och befängt att spekulera när man inte har någon som helst fakta.

Till TS, mina djupaste beklagande. Jag vet hur det känns. Jag var 10 år gammal när jag och familjens tax var ute på promenad och en irländsk varghund slet sig från den som promenerade den och bet ihjäl taxen.
 
Visst är det så och lite det jag gör, men baserat på erf från hur det brukar se ut hos såna hundägare så är det lite så jag tänker och det är lätt att spekulera för att hundarna ofta brukar vara ganska skruttiga mentalt redan fr början att risken är stor att det händer fler gånger så ser jag fortfarande det alternativet om något sådant skulle inträffa.

En hund m rätt psyke som är rätt tränad bryter och låter bli.
En hund vars ägare är ansvarsfull ser till att det inte händer direkt lätt.

Allt för många hundar är lösa fast de inte ska och allt för många gånger ursäktas det allt för lätt också vid incidenter, så nog kan jag tänka så även om det kan verka drastiskt.
Våra tikar ryker ihop ibland. De går inte att bryta med annat än handlingskraft. Inget ovanligt alls för rasen. Eller för många andra raser heller. Har absolut inget att göra med det mentala. Samtliga har kanonfina MH/MT och en mycket fin lydnad.
 
Våra tikar ryker ihop ibland. De går inte att bryta med annat än handlingskraft. Inget ovanligt alls för rasen. Eller för många andra raser heller. Har absolut inget att göra med det mentala. Samtliga har kanonfina MH/MT och en mycket fin lydnad.

Jag tycker fortfarande inte det är normalt el sunt men alla har olika syn på det.
 
Jag tycker fortfarande inte det är normalt el sunt men alla har olika syn på det.
Du har inte hästar ihop i en och samma hage heller då? Det händer ju att hästar skadar varandra så illa att man tvinga nödslakta på plats. Är det dåliga ägare och mentalt farliga hästar?
 
Du har inte hästar ihop i en och samma hage heller då? Det händer ju att hästar skadar varandra så illa att man tvinga nödslakta på plats. Är det dåliga ägare och mentalt farliga hästar?

Svårt att jämföra två olika djurslag som man medvetet sätter ihop, kanske inte samma situation och att 2 hundar drar för att attackera en annan hund sådär? Nej hör inte till det vanliga tycker jag och såna hundar är inte i mina ögon normalt funtade för att kunna få vara lösa. En gång är en gång för mycket.

För övrigt ang det så när det kommer till djur som är sammansatta i en flock och pucklar på varandra ständigt kanske inte ska vara tillsammans, kanske också bör tänkas på/att de inte trivs ihop.

Hästar som är mentalt lika, trivs ihop, funkar i flock och är fair mot andra jo de får gå i lag.
 
Senast ändrad:
Svårt att jämföra två olika djurslag som man medvetet sätter ihop, kanske inte samma situation och att 2 hundar drar för att attackera en annan hund sådär? Nej hör inte till det vanliga tycker jag och såna hundar är inte i mina ögon normalt funtade för att kunna få vara lösa. En gång är en gång för mycket.

För övrigt ang det så när det kommer till djur som är sammansatta i en flock och pucklar på varandra ständigt kanske inte ska vara tillsammans, kanske också bör tänkas på/att de inte trivs ihop.

Hästar som är mentalt lika, trivs ihop, funkar i flock och är fair mot andra jo de får gå i lag.

Fast saken är väl snarare att djur kan råka skada varandra mer än vad de egentligen avser. En hästspark kan sparka av ett ben, sparka sönder en käke osv. Ett hundbett, speciellt från en stor hund mot en liten och om de dessutom är två kan göra att hunden bits så illa att den avlider. Utan att veta mer om situationen är det ju inte riktigt vår sak att säga att hundarna bör avlivas. Koppeltvång och eventuellt munkorgstvång, absolut. Men att en hund är osund för att den biter ihjäl en annan hund är inte alls säkert.

Djur som går och mobbas inom flocken, eller utom för den delen bör dock inte få vara med andra hur som helst nej.
 
Fast saken är väl snarare att djur kan råka skada varandra mer än vad de egentligen avser. En hästspark kan sparka av ett ben, sparka sönder en käke osv. Ett hundbett, speciellt från en stor hund mot en liten och om de dessutom är två kan göra att hunden bits så illa att den avlider. Utan att veta mer om situationen är det ju inte riktigt vår sak att säga att hundarna bör avlivas. Koppeltvång och eventuellt munkorgstvång, absolut. Men att en hund är osund för att den biter ihjäl en annan hund är inte alls säkert.

Djur som går och mobbas inom flocken, eller utom för den delen bör dock inte få vara med andra hur som helst nej.
Och det är också därför som man bör polisanmäla - i bästa fall leder det till att en kunnig, någorlunda neutral part utvärderar grannens hundar och hundhållning
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 407
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp