Bukefalos 28 år!

Grannes rök i min lägenhet, vad göra?

Ett förbud är sannolikt inte heller möjligt http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/rokning-orsak-till-konflikter. På ett sätt är det bra - annars vore det bara för stämman att godtyckligt förbjuda husdjur, matlagning, röda skjortor, utträde via trapphuset före klockan 10, musik etc.

Om ett hus ska vara rökfritt, husdjursfritt etc måste det vara klart redan när föreningen bildas (allergihus).
Det var det jag menade när jag skrev att det nog blir svårt att genomföra ett förbud. Han har köpt lägenheten inklusive rätten att röka i den. Det ska vara komplicerat och kostsamt att ta ifrån honom den rätten.
 
Det var det jag menade när jag skrev att det nog blir svårt att genomföra ett förbud. Han har köpt lägenheten inklusive rätten att röka i den. Det ska vara komplicerat och kostsamt att ta ifrån honom den rätten.

Sa kanske det ar men jag haller inte med om att det bor vara sa, speciellt inte nar han forstor andras boende som dessa ocksa har kopt.
Ultimat vore ju om foreningen kunde fixa ventilationen istallet dock.
 
Sa kanske det ar men jag haller inte med om att det bor vara sa, speciellt inte nar han forstor andras boende som dessa ocksa har kopt.
Ultimat vore ju om foreningen kunde fixa ventilationen istallet dock.
Det är ju därför vi har ett regelverk . Man kan ev hindra någon från att röka i trappuppgången, möjligtvis, men tveksamt på balkongen och i stort sett omöjligt inne i en bostadsrätt.
 
Jag behöver verkligen hjälp. :(
Jag bor i en bostadsrätt och har en granne som röker som fan inne i sin lägenhet. Och det hade jag inte haft några synpunkter på, vill han förstöra sin hälsa så är det upp till honom!
Problemet är att röken kommer in till mig! Och jag verkligen hatar det! Röken från hans lägenhet kommer på något sätt ut i trapphuset. (troligen en otät dörr) Och eftersom ventilationen i lägenheten bygger på ett undertryck så sugs även luft in från trapphuset. Dvs jag får in hans äckelrök in till mig!
Jag har försökt att täta runt dörren där röken drar in. Har provat att täta med silikon. Men eftersom huset är lika tätt som en te-sil så drar röken in någon annan stans så fort jag tätar en läcka... Tex så kommer röken in under socklarna istället.
Och nu när vintern kommer så har inte jag någon lust att vädra dygnet runt för att slippa hans j*vla rök. :mad::wtf:

Nu är min fråga: Vad kan jag göra? Är det bara att acceptera att lägenheten ska lukta askkopp till gubbfan flyttar och att jag eventuellt får cancer pga passiv rökning? Eller finns det något jag kan göra? Ligger ansvaret på mig eller kan jag vända mig till fastighetsvärden?

Jag har själv en teori här, men den avvaktar jag med tills någon (eventuellt fastighetsskötare/ägare?) här kan ge sin synpunkt på problemet.

Har du försökt prata med grannen och förklara läget? Ibland behövd det inte mer än så..
 
Dess värre så kan du tyvärr inte hindra din granne varken ifrån att lukta illa eller röka i sin lägenhet. Genom sitt köp av sin bostadsrätt så har han även köpt sig vissa rättigheter. Du kan inte heller göra någon åverkan på fastigheten och ändra ventilationen. Det är föreningen som sköter den delen... Det du kan göra är att byta ytterdörr. Jag antar att i eran förening sitter det gamla dörrar och dessa läcker ju som du säger som ett såll, både ljudmässigt och med lukter ifrån trapphuset. Anledningen till detta är att isoleringen i dörren har under årens lopp sjunkit och resultatet blir att det enda som skiljer lägenheten med trapphuset är 2 träskivor. Det finns numer moderna välisolerade dörrar som stänger ute både lukt och ljud. Dessa dörrar är även brandsäkra och detta innebär ju att luften inte strömmar igenom hur som helst. Naturligtvis kostar dessa dörrar en slant men det kan vara väl investerade pengar för att slippa gubbens lukt och rök... Dessutom är ju brandsäkerheten viktig...
 
Dess värre så kan du tyvärr inte hindra din granne varken ifrån att lukta illa eller röka i sin lägenhet. Genom sitt köp av sin bostadsrätt så har han även köpt sig vissa rättigheter. Du kan inte heller göra någon åverkan på fastigheten och ändra ventilationen. Det är föreningen som sköter den delen... Det du kan göra är att byta ytterdörr. Jag antar att i eran förening sitter det gamla dörrar och dessa läcker ju som du säger som ett såll, både ljudmässigt och med lukter ifrån trapphuset. Anledningen till detta är att isoleringen i dörren har under årens lopp sjunkit och resultatet blir att det enda som skiljer lägenheten med trapphuset är 2 träskivor. Det finns numer moderna välisolerade dörrar som stänger ute både lukt och ljud. Dessa dörrar är även brandsäkra och detta innebär ju att luften inte strömmar igenom hur som helst. Naturligtvis kostar dessa dörrar en slant men det kan vara väl investerade pengar för att slippa gubbens lukt och rök... Dessutom är ju brandsäkerheten viktig...
Det är en Daloc säkerhetsdörr av senaste snitt. Det läcker inte in vid själva dörren. Men däremot mellan tröskel och golv, dörrfoder och vägg osv. Och om jag tätar ena läckan så kommer skiten in någon annan stans istället...
 
Mättes flödena i din lägenhet? Mättes flöden i grannens lägenhet? Bara det faktum att det läcker rök från grannens lägenhet till din lägenhet talar ju om att systemet inte fungerar.

Vissa människor tycker att det blir dragigt när ventilationen är igång. De sätter då igen frånluftsdonen. Kanske har din granne gjort det?
Vid kontrollen mättes ju flödena i samtliga lägenheter. Vad min granne fick för resultat har jag ju dock ingen aning om. Själv hade jag 23liter/s i kök och badrum. Och detta var godkänt enligt ventilationskillen.
Men om jag säger så här: Om man ställer sig i trappen och inte känner att det luktar askkopp så är det dags att besöka en läkare och kolla sin näsas funktion.

Finns det någon som vet var jag kan vända mig för att få vägledning i denna fråga? Typ boverket eller liknande?
 
Miljöförvaltningen i din kommun.

Miljöförvaltningen kommer att kräva att TS först tar kontakt med sin granne och pratar om problemet. Om han vägrar göra något åt saken måste hon därefter kontakta fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen. Vägrar de göra något kan hon ta kontakt med Miljöförvaltningen.
 
Miljöförvaltningen kommer att kräva att TS först tar kontakt med sin granne och pratar om problemet. Om han vägrar göra något åt saken måste hon därefter kontakta fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen. Vägrar de göra något kan hon ta kontakt med Miljöförvaltningen.
Det är inte säkert, i min kommun tar de en del ärenden och driver dem direkt om de räknas som en olägenhet så det är nog olika rutiner i olika kommuner.
 
Miljöförvaltningen kommer att kräva att TS först tar kontakt med sin granne och pratar om problemet. Om han vägrar göra något åt saken måste hon därefter kontakta fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen. Vägrar de göra något kan hon ta kontakt med Miljöförvaltningen.
Oavsett hur gången ser ut så kan TS kontakta miljöförvaltningen för vägledning (vilket var vad TS efterlyste). Miljöförvaltningen är den instans som handhar dylika frågor så det är dem som TS ska ringa.
 
Har haft samma problem. Tanten under oss rökte som en skorsten och ju mer senil hon blev desto mer röktes det. Vi märkte inte röklukten i vår lägenhet (som var ovanför hennes) så mkt första året förutom på balkongen men år 2 och 3 var det värre.
Värst var det i vårt sovrum (usch och fy att få in någon annans röklukt när man själv inte är rökare!).
Vi tätade där elementrören kom upp ur golvet från hennes lägenhet, det hjälpt en del.
Vi hade samma ventilationssystem som du..
Det gick inte att prata om tanten om det då hon inte skulle ha kommit ihåg det dagen efter...

Vi letade hus sista året vi bodde där så det var bara att försöka uthärda. Men att täta med silikon hjälpte!
 
Nu är min fråga: Vad kan jag göra? Är det bara att acceptera att lägenheten ska lukta askkopp till gubbfan flyttar och att jag eventuellt får cancer pga passiv rökning? Eller finns det något jag kan göra? Ligger ansvaret på mig eller kan jag vända mig till fastighetsvärden?
För mig som varit aktiv styrelseledamot i vår förening i flertal år är det självklart att du ska anmäla detta till styrelsen så får de om ingenting annat prata med gubben. Det är ju säkerligen så att det läcker in i andras lägenheter också. Och det är ju inte era lägenheter som ska tätas, det är ju hans!! Kära nån, på människor som tycker att det är allas rätt att röka hur mycket de vill inne oavsett om det stör andra eller inte. Är fastigheten inte byggd eller lämpad för någonting så är den inte lämpad för det. Då blir det bättre regler eller en liten åtgärd av hans lägenhet.

Självklart ska människor få röka i sina lägenheter ifall de vill, men de ska ju vara medvetna om att föreningen kan tvinga de till att täta sin bostad så att de inte stör någon annan.
 
Men om jag säger så här: Om man ställer sig i trappen och inte känner att det luktar askkopp så är det dags att besöka en läkare och kolla sin näsas funktion.
Dock ska ju inte röken komma in i din lägenhet för det. Vi har också grannar som röker mycket inomhus så att det stinker i trapphuset men vi får bara in rök i vår lägenhet om vi har vår dörr öppen. Det måste vara något som är fel/i obalans i ventilationssystemet.
 
Det är säkert många som störs av hans rök, så att föreningen tätar hans dörr borde inte vara så svårt att få till. Det borde öka värdet på alla lägenheterna. Jag hade inte velat köpa lägenhet i ett hus där det luktar rök i trapphuset, och det är jag nog inte ensam om.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 762
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp