Bukefalos 28 år!

Grannes rök i min lägenhet, vad göra?

MacVetaren

Trådstartare
Jag behöver verkligen hjälp. :(
Jag bor i en bostadsrätt och har en granne som röker som fan inne i sin lägenhet. Och det hade jag inte haft några synpunkter på, vill han förstöra sin hälsa så är det upp till honom!
Problemet är att röken kommer in till mig! Och jag verkligen hatar det! Röken från hans lägenhet kommer på något sätt ut i trapphuset. (troligen en otät dörr) Och eftersom ventilationen i lägenheten bygger på ett undertryck så sugs även luft in från trapphuset. Dvs jag får in hans äckelrök in till mig!
Jag har försökt att täta runt dörren där röken drar in. Har provat att täta med silikon. Men eftersom huset är lika tätt som en te-sil så drar röken in någon annan stans så fort jag tätar en läcka... Tex så kommer röken in under socklarna istället.
Och nu när vintern kommer så har inte jag någon lust att vädra dygnet runt för att slippa hans j*vla rök. :mad::wtf:

Nu är min fråga: Vad kan jag göra? Är det bara att acceptera att lägenheten ska lukta askkopp till gubbfan flyttar och att jag eventuellt får cancer pga passiv rökning? Eller finns det något jag kan göra? Ligger ansvaret på mig eller kan jag vända mig till fastighetsvärden?

Jag har själv en teori här, men den avvaktar jag med tills någon (eventuellt fastighetsskötare/ägare?) här kan ge sin synpunkt på problemet.
 
I o m att det är en bostadsrätt lär det bli svårt att förbjuda rökning i en enskild lägenhet.
En möjlig väg är ett gemensamt beslut i förningen. Men eftersom det bara skulle drabba en eller två lägenheter kan även ett demokratiskt beslut i föreningen få svårt att gå igenom.
 
Om inget annat alternativ finns, beroende på vad fastighetsvärden/föreningen säger eller gör, så kan du ju alltid minska undertrycket i din lägenhet genom att sätta in ventilation.
 
Om inget annat alternativ finns, beroende på vad fastighetsvärden/föreningen säger eller gör, så kan du ju alltid minska undertrycket i din lägenhet genom att sätta in ventilation.

Lägenheten har en spisfläkt som skapar ett undertryck i lägenheten. Luften ska sugas in från vardagsrummets luftintag ovanför fönstret. Men eftersom det blir ett sånt jäkla sug så sugs även luften från grannens lägenhet och från trapphuset också in. :(
Vi hade en ventilationskontroll för 2 månader sedan och då frågade jag om jag kunde minska luftflödet på ventilationen för att minska röklukten. Men det gick självklart inte eftersom det inte gick att strypa luftflödet i fläkten på ett bra sätt. :down:
 
Det är ju helt vansinne att ha det på det viset och ger ett alldeles för stort undertryck i lägenheterna :crazy:
 
När jag bodde i bostadsrätt fattade föreningen ett beslut om rökförbud inomhus. Kan du inte prata med styrelsen och förklara läget?
 
Fast äger man sitt boende, så känns det rätt så märkligt att grannarna ska kunna diktera vad man får göra där..

Helt klart är ventilationen undermålig för det ska inte sugas in luft på det där viset och det tyder på ett alldeles för högt undertryck i lägenheterna.
 
Fast äger man sitt boende, så känns det rätt så märkligt att grannarna ska kunna diktera vad man får göra där..

Fast man äger inte lägenheten, man äger en viss del i föreningen och rätten att bo i en viss lägenhet. Självklart ska man respektera sina grannar och föreningen. Rökning är en ordningsfråga och kan genom föreningen regleras i stadgarna, sen är det en annan fråga hur ett rökförbud fungerar i praktiken, vissa borde ju egentligen bo med minst en mil till närmsta granne.
 
Fast äger man sitt boende, så känns det rätt så märkligt att grannarna ska kunna diktera vad man får göra där..

Helt klart är ventilationen undermålig för det ska inte sugas in luft på det där viset och det tyder på ett alldeles för högt undertryck i lägenheterna.
Fast det gör du ju inte... Äger ditt boende om du bor i bostadsrätt alltså. Du får sälja din lägenhet osv, men du har oxå en del i själva fastigheten och är medlem i föreningen och skulle föreningen gå åt skogen är du betalningsskyldig för föreningens lån...
 
Fast det gör du ju inte... Äger ditt boende om du bor i bostadsrätt alltså. Du får sälja din lägenhet osv, men du har oxå en del i själva fastigheten och är medlem i föreningen och skulle föreningen gå åt skogen är du betalningsskyldig för föreningens lån...

Och inte ens sälja sin lägenhet kan man göra, det man gör är att sälja sin rätt att bo i lägenheten, allt annat är bara en illusion vi bostadsrättsägare lever i för att slippa veta att vi betalar dyra pengar för att köpa en lägenhet vi inte alls äger...

/Lavinia, som kan se hur rökning inne kan vara något bostadsrättsföreningen bestämmer om, OM någon boende måste flytta pga hyresstrul och föreningen tar över lägenheten är den mindre värd om den är helt inrökt.
 
Jag misstänker att ett förbud inte skulle hjälpa ett skit. Även om man fick till ett förbud och han (mot förmodan) följde det så skulle hans lägenhet behöva saneras totalt. Bara som en liten hint om hur inrökt det är så kan jag säga att t om hans dörrpost till ytterdörren är gul istället för vit, på utsidan! :wtf:
Jag vet inte, skulle kunna tänka mig att flytta för att slippa leva i hans askkopp!
För jag har mycket svårt att tro att jag skulle kunna få någon som helst hjälp från föreningen med detta problem.
 
Svar ja. Annars har jag ingen ventilation alls. Men det är ju byggt för att fungera såhär.

Det är ett vanligt system att alltid ha frånluft via köksfläkten och badrum/toa. Man måste kunna justera in flödena annars är det felbyggd.

Har ni godkänd Ovk? Det säger förvisso inte alltid så mycket för vissa besiktningar är ett skämt?
 
Det är obalans i ventilationssystemet. Grannen skall också ha undertryck så röken borde sugas ut i hans frånluft.

Nöj dig inte med beskedet att ventilationen fungerar

Hur förklarar jag detta för föreningen? Vi har precis haft en OVK och om han hade haft problem med ventilationen borde väl det ha resulterat i en åtgärd? Jag menar, hur förklarar jag att han inte har fått någon anmärkning?

Det är ett vanligt system att alltid ha frånluft via köksfläkten och badrum/toa. Man måste kunna justera in flödena annars är det felbyggd.

Har ni godkänd Ovk? Det säger förvisso inte alltid så mycket för vissa besiktningar är ett skämt?
OVK blev iaf godkänd här, flödet var 23liter/s. (i både köksfläkt och badrum. Så alltså 46L/s?)
Är du insatt i branschen? Vet du något som jag kan göra för en bättre inomhusmiljö?
 
Hur förklarar jag detta för föreningen? Vi har precis haft en OVK och om han hade haft problem med ventilationen borde väl det ha resulterat i en åtgärd? Jag menar, hur förklarar jag att han inte har fått någon anmärkning?


OVK blev iaf godkänd här, flödet var 23liter/s. (i både köksfläkt och badrum. Så alltså 46L/s?)
Är du insatt i branschen? Vet du något som jag kan göra för en bättre inomhusmiljö?

Mättes flödena i din lägenhet? Mättes flöden i grannens lägenhet? Bara det faktum att det läcker rök från grannens lägenhet till din lägenhet talar ju om att systemet inte fungerar.

Vissa människor tycker att det blir dragigt när ventilationen är igång. De sätter då igen frånluftsdonen. Kanske har din granne gjort det?
 
Jag misstänker att ett förbud inte skulle hjälpa ett skit. Även om man fick till ett förbud och han (mot förmodan) följde det så skulle hans lägenhet behöva saneras totalt. Bara som en liten hint om hur inrökt det är så kan jag säga att t om hans dörrpost till ytterdörren är gul istället för vit, på utsidan! :wtf:
Jag vet inte, skulle kunna tänka mig att flytta för att slippa leva i hans askkopp!
För jag har mycket svårt att tro att jag skulle kunna få någon som helst hjälp från föreningen med detta problem.
Ett förbud är sannolikt inte heller möjligt http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/rokning-orsak-till-konflikter. På ett sätt är det bra - annars vore det bara för stämman att godtyckligt förbjuda husdjur, matlagning, röda skjortor, utträde via trapphuset före klockan 10, musik etc.

Om ett hus ska vara rökfritt, husdjursfritt etc måste det vara klart redan när föreningen bildas (allergihus).
 

Liknande trådar

Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 762
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp