Grannsämja? Nja.

Sv: Grannsämja? Nja.

Jösses Petruska, nu får du tagga ner lite. Normbildande, normbevarande. Sociala processen. Varför gör du detta till en akademisk analys? Du läxade upp någon för att den läxat upp någon. Hur kan det vara svårt att se?
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Men du borde kanske inse att du snarare är undantaget som bekräftar regeln.

Var vad du skrev.

Det är väl ett slags uppfostran. Du talar om för mig vad jag borde inse. Det är en annan sak än att säga att du inte delar min erfarenhet, vilket inte hade varit uppfostrande.

Jag fick nog uppfattningen att du med dina erfarenheter verkade anse att alla vi andra som haft grannproblem överdrev. Du försöker ju till och med antyda att folk som klagar på grannar verkar vara lite överkänsliga eller ha sig själva att skylla.

Inte att de har sig själva att skylla. Jag vet inte hur enkelt det är att ändra på egenskapen att man upplever grannar som besvärliga, om man har den egenskapen, men jag tror att det är rätt svårt.

Man irriterar sig ju på olika saker och störs av olika saker. Det är ofta inte gjort i en handvändning att ändra på sig i sådana avseenden, inte ens när man själv tycker att man är lite överkänslig.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jösses Petruska, nu får du tagga ner lite. Normbildande, normbevarande. Sociala processen. Varför gör du detta till en akademisk analys? Du läxade upp någon för att den läxat upp någon. Hur kan det vara svårt att se?

Jag svarade Jadzia. Höll med henne, rentav. Jag tror att hon fattar vad jag menade.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Subtiliteten var inte så välarbetad, om man säger så, och även om du svarar en person privat i en tråd är det ett pågående samtal med många, inklusive den du läxade upp. O_o
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Var vad du skrev.

Det är väl ett slags uppfostran. Du talar om för mig vad jag borde inse. Det är en annan sak än att säga att du inte delar min erfarenhet, vilket inte hade varit uppfostrande.

Jag har inga problem med att jag kan uppfattas som uppfostrande. Jag anser att du borde inse att du snarare var undantaget som bekräftade regeln. Att ha bott i lägenhet i ca. 50 år och i princip aldrig stört sig på en granne anser jag vara väldigt ovanligt. Du gör kanske inte det, men du måste väl ändå kunna förstå att jag gör det.



Inte att de har sig själva att skylla. Jag vet inte hur enkelt det är att ändra på egenskapen att man upplever grannar som besvärliga, om man har den egenskapen, men jag tror att det är rätt svårt.

Man irriterar sig ju på olika saker och störs av olika saker. Det är ofta inte gjort i en handvändning att ändra på sig i sådana avseenden, inte ens när man själv tycker att man är lite överkänslig.

Menar du på allvar att du aldrig vaknat mitt i natten av att någon dragit igång värsta efterfesten i huset, samtidigt som du vet att du måste upp tidigt för att åka till jobbet? Det är en sak att du inte störs av det, men du måste väl ändå förstå att det finns folk som störs av en massa oljud mitt i natten som omöjliggör all form av sömn. Ifall du aldrig upplevt det så är det som jag skrev så att du haft en enorm tur med dina grannar. Eller så är det så att du haft ett boende i ett extremt lugnt område typ seniorboende eller liknande.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Men skräp och smuts från mattor smutsar även ner fönster, oavsett så lär de behöva öppna för att göra rent från det du har skakat av mattorna.

Min 80+ ariga mamma putsade fonster varje dag pa grund av att grannen ovanfor skakade mattor och dukar genom fonster och balkong. Hon klagade pa att hon aldrig kunde vadra da hon ju fick in skrapet om fonstren eller balkongen stod oppen. Nar jag kom for att halsa pa mamma gick jag upp och pratade med kvinnan som forklarade att hon inte tankt pa att det smutsar ner fonster och att smuts hamnar pa balkongen under och genast slutade med det.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Det är nog så det ofta är. Folk är inte alltid medvetna om att det de gör kan störa andra. Min sambo som aldrig förut bott i lägenhet har väldigt svårt för att se vad som kan bli störande. Släpa ut en garderob från källaren kl halv tolv en vardagskväll - varför inte?




Annars så har jag varit väldigt förskonad från hemska grannar, har bara några få "hemska upplevelser". Uppvuxen i villaområde, där allt var super under många många år. Sedan flyttade en prästfamilj in i grannhuset, och de skulle prompt rasta sin hund på den allmänna gräsplätten precis utanför våran veranda. Och de vägrade ta upp skiten också, trots tillsägelser. När man klippte gräset sprutade det hundbajs.. Det löste sig så att vi flyttade, och så vitt jag vet gjorde även de det så småningom.

I nuvarande lägenhetshus är det lugnt. Men för något år sedan var det annorlunda. Då bodde det en frånskild mamma och hennes 14-åriga dotter ovanför oss. Mamman hittade en ny kärlek i Värmland någonstans, och lämnades således hennes dotter själv hemma varje helg. Inte så svårt att räkna ut vad som händer då.. Fest. Fest. Fest. Det var slagsmål i trappuppgången, jag hittade en sko i våran brevlåda, det låg ölburkar överallt. Saker gick sönder, cyklar snoddes. Fimpar och snus överallt. Och alla dessa fulla fjortisar som ringde på fel dörr.. "Du ska nog en trappa upp..."

Det blev besök av polis och störningsjour. Mötte mamman i tvättstugan en gång, och hon beklagade sig över hur töntigt alla "pensionärjävlar" i huset betett sig. Lite fest fick man väl tåla tyckte hon. Jag förklarade att det är väldigt lyhört från deras lägenhet och att vi också (vi som nog inte räknas in som "pensionärjävlar") hade svårt att sova när de hade brottningsmatch på vårat tak kl halv fyra på natten, men det tyckte hon ändå inte var något att bry sig om.

Nu har de tack och lov flyttat till Värmland..
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Intressant att den distinktionen är så svårfångad för så många, tycker jag. Eller om jag bara är otydlig.

Det kan ju också vara så att vissa av oss inte håller med dig.
Har den tanken kanske slagit dig?
Eller inte?

Inte_Ung, förstått men håller inte med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp