Grannsämja? Nja.

honung

Trådstartare
Man måste ha en ventil för allt, här bjuder jag på plats för gnäll på era grannar och eventuella konflikter ni har med dessa. Det är den vanligaste konfliktgruppen i sverige - grannar. Man kan ha goda grannar också, men det är inte dem vi vill gnälla på, eller hur! Så varsågoda...här kan ni ösa galla - jag börjar:

Jag får hjärnblödning på min granne ovanför. Vi bor i ett väldigt väldigt lyhört hus och jag har lärt mig att vara döv för grannens samtal, hälgång, toalettbesök, symaskinsljud, tv-ljud, hårblås etc etc. Men den där dammsugaren de har skulle jag kunna vira ett par varv om halsen på...förlåt...jag är bara jävligt trött på denna förbenade dammsugare som v-a-r-j-e d-a-g året om släpps ned på golvet (mitt tak) med en ljudlig duns och sen viner det, susar det, möbler flyttas runt, uj uj här är vi noggranna ska ni veta...det smäller i lister och trösklar och det är en daglig procedur på ca en halvtimme. Daglig. Gärna när de VET att jag sover efter arbetsnatt. Eller...de har en viss förkärlek för det då. :mad:
Grannen är ensamstående med ett tonårsbarn, väldigt stillsamma i sitt leverne. Inga större sociala utsvävningar, släcker vid åtta på kvällen och jag som är ett nattdjur smyger mig genom mitt kvälls och nattliv eftersom de är så hiskeligt kvällströtta.
Grannen och jag har haft en konflikt, de ville att jag skulle vara gratis dagmatte åt deras hund (eurasier) eftersom ju jag är nattjobbare så är ju jag hemma så mycket på dagarna *ögonrull* ...men jag tackade nej till erbjudandet om detta upplåsta liv, vill jag ha en hund igen så vill jag ha en egen. .O_o
Sedan dess pratar inte grannen med mig. Det gör mig inte ett dugg, jag är glad att jag slipper vara floskelsocial med någon jag inte valt själv att umgås med.
De har alltså en hund, tre katter. Katterna är utomhus varje dag, från tidig morgon tills det är natt för familjen, vid åtta alltså. Men dammsugarjäveln släpar de fram och runt varje dag. Vem gör så? Jag är allergiker, jag bör dammsuga max en dag i veckan, även fast jag har hepafilter eller vad det heter i min egen TYSTA dammsugare. DET FINNS INGEN ANLEDNING FÖR DEM ATT DAMMSUGA VARJE DAG! DET ÄR EN FIX IDÈ DE HAR. Så det så! :mad:
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Vår granne matar ponnyerna med äpplen fast vi bett honom sluta flera gånger.

Förut så hämtade han posten i brevlådan och lade den på köksbordet. Det var inte en önskad service.

Sen gillar han att anmäla oss för allt han kan komma på, så vi är tjenis med alla sorters inspektörer här ute nu, inkl byggnadsnämnden...
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Min kompis hade en märklig granne ovanpå ett tag, det var mycket studsa bowlingklot och sådant. En fredagkväll när hon och jag satt på balkongen och drack ett stillsamt glas vin så kastade grannen frusna morötter på oss. Vi funderade mycket på den inneboende meningen i det... :D Och varför har man hela frusna morötter i frysen?
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Min granne sa till mig att jag hade lurat dom andra boende i huset genom att glömma min tvättid. Jag har fortfarande inte listat ut hur man lurar folk genom att glömma saker.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag har flyttat.
Det är så skönt.

Grannarna är kvar där borta tillsammans med mina hyresgäster.
De förtjänar faktiskt varandra.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Åh, granngnäll, precis vad jag behövde!

En av mina grannar, han bor snett ovanför mig är inte riktigt klok.
Han har en STOR hund som får springa överallt lös (förutom när han får tillsägelse från hyresvärden, då sköter han sig en vecka eller två), kissar på blommor och dörrar, sätter sig ibland och bajsar på asfalten utanför mig och grannen intill. Mysigt, verkligen jättemysigt.

Det allvarligaste han ställt till med var nog när han, på fyllan, somnade ifrån ugn och spis... "Jag skulle ju bara steka korv". Jo men tjenare vad lycklig brandmännen blev när dom äntligen fick liv i honom och fått upp dörren! :crazy: Jag fattar inte att han öht stod upp med tanke på all rök...

I höstas fick jag nog och förklarade krig mot karln. Droppen var när jag och mitt boendestöd satt i köket och såg honom, på fyllan, komma ner för trappan med en spade och en påse med döda kattungar. Han försökte gräva ner dom längs med huset (han skvätte lite jord på dom...). Naturligtvis polisanmälde jag karln och hyresvärden och jag har numera en mkt nära kommunikation och allt som avviker rapporterar jag om (mina andra grannar vågar inte, men dom uppskattar det jag gör och har gjort de sista åren. Jävla fegisar).

Detta var inte mycket av allt som hänt de 4 åren jag bott här...

Behöver nog knappast skriva att vi gör allt vi kan för att han ska försvinna härifrån?

Grannen ovanför mig går på toa jämt och ständigt och det låter kan man ju säga. Har god lust och gå upp, knacka på och säga att man faktiskt kan sitta ner och kissa. I övrigt är han ganska harmlös och plockar mest svamp...

Grannen intill mig har städmani. Deluxe. Jag tycker han kan köpa en tystlåten dammsugare... Samma sak med hans bil, det putsas och fejas jämt och ständigt. Han brukar knacka på hos mig mitt i natten när han efter en blöt utekväll inte kan låsa upp sin dörr :D.

Sen har vi områdets skvallerkärring som tycker att vi ska bli världens kompisar. Nejdu! jag skällde på henne för några veckor sen och sen dess har hon knappt knackat på längre. Öppnar jag inte dörren går hon runt och står och vrålstirrar in hos mig för att kolla om jag är hemma. Lagom frustrerande!
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag har en gräslig(t trevlig) granne som hade mage att komma över och hjälpa mig att såga upp ett träd idag. Förskräckligt. :banghead: Dessutom stannade han länge och väl efteråt och satt i kökssoffan och drack kaffe och pratade strunt med mig. Hur ska jag stå ut med så sociala och hjälpsamma grannar? Jag blir galen! :rage:

:p
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag har relativt bra grannar och bor högst upp på gaveln (medvetet köp för att få så lite störning som möjligt). Grannen under oss, ensamstående man ~40 år, har dock en förmåga att helt utan tidsuppfattning dra igång musik eller teven på hög volym strax innan midnatt på vardagkvällar. Han har en väldigt kraftig bas till sin ljudanläggning vilket gör att det blir svårt att sova även när han har normal volym på. Jag har varit ner och ringt på någon gång när han stört och han är alltid lika ovetande om att det låter och vad klockan är. Som tur är så är det väldigt sällan detta händer. Jag inser att många andra har det tusen gånger värre.

I vår förra lägenhet förresten, där stördes vi av grannarna i tre riktningar av fyra möjliga. I lägenheten under var det barnlek inomhus i form av att fullvuxen man sprang och jagade tvååring fram och tillbaka och barnet brukade också hamra på vattenledningarna. I lägenheten bredvid var det en ung kille som skypeade på jättehög volym och som älskade att sjunga och spela "Skinny love" och "Kids" på gitarren om och om igen, dag ut och dag in. I våningen ovanför bodde föreningens ordförande. Vi vet inte vad hon gjorde men det lät som att hon spelade yatzy och kastade tärningar på golvet (vårt tak). Varje dag. En lördag när jag var hemma och var sjuk höll hon på och spikade saker en hel dag från tidig morgon till sen kväll. När klockan var 22 gick jag upp och bad henne att ta paus till nästa dag för jag var helt slut efter att ha hört hennes bankande. Visst sa hon - och fortsatte en timme till. Fick sen höra att den här kvinnan var rätt otrevlig och var en av flera boende som mobbade och kastade fimpar på en annan grannes balkong. Det var skönt att komma därifrån.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag är egentligen inte skapt för att ha grannar, växte upp långt ute på vischan och vill än idag helst bo ifred utan insyn och utan att störas av andra människors förehavanden....

Men bor hur som helst längst upp i ett lägenhetshus. Under mig bor en familj med en unge som vrålar så att jag vaknar klockan 5 på morgonen. Är inte heller så förtjust i att lyssna på när ungen springer omkring på golvet och leker, men det antar jag att man få ta. Sen måste de ha garderober med skjutdörrar, för det låter som de drar något fram och tillbaka (med en avslutande liten duns) flera gånger om dagen. Gärna så hårt att speglar m.m. skallrar uppe hos mig i rummet som är rätt ovanför.
Att deras barnvagn står på bottenvåningen och blockerar halva trappan och deras skit (möbler, lådor m.m.) tar upp halva källaren (vi andra har fint fått nöja oss med ett förråd...) gör mig inte mindre avigt inställd mot dem. De har så mycket skit i källaren att jag hade svårt att komma in i mitt förråd...
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Min granne ovanför är rent ut sagt en jävla kärring! :rage: (Ursäkta ordvalet.)

Jag har bott i min lägenhet i 5 år och hon har alltid stört mig på diverse sätt, vanligaste var att hon spelade hög musik dygnet runt, och gärna med så pass mycket bas att vitrinskåpet och dess innehåll skallrade. Dessutom var det extra roligt att låta sitt barn kasta ned diverse saker på min balkong.

Min sambo (flyttade ihop 2012) ledsnade ganska snart på hennes beteende, vilket ledde till att han x antal gånger gick upp och bad henne sluta spela musik. Det fungerade ett fåtal gånger, till slut ignorerade hon honom bara och öppnade inte ens dörren, vilket i sin tur ledde till att sambon började ringa störningsjouren och jag gjorde en anmälan till hyresvärden. Efter det tog det hus i helvete.

Hon träffade på min sambo ute på parkeringen och började anklaga honom för att vara en jävla rasist, att han hatade henne och skulle njuta av att se hon och hennes son på gatan. Om han inte slutade ringa störningsjouren skulle hon se till att "någon skulle komma och hälsa på och få honom att inse att det får konsekvenser om han inte lämnar henne ifred." Vi gick till polisen och gjorde en anmälan. Även hyresvärden gav henne grova varningar som följd då andra grannar klagat på henne.

Nu är det ca 6 månader sedan den värsta tumulten och hon är relativt tyst av sig nu för tiden, men hon visar öppet sin avsky gentemot mig och min sambo. T.ex. att dra igen porten framför näsan på oss och dylikt. Ska bli så skönt nu när jag och sambon snart är färdiga med studierna och kommer ut i arbetslivet så vi kan flytta.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

*Anmäler oss för allt vad de kan komma på. Jäkla ofog alltså.
*Smyger runt gården på dagarna när de inte tror att någon är hemma.
*Klipper i våra träd.
*Klagar på hästarna.
*Släpper ut hundarna ur trädgården så att vi har fått sätta upp lås.
*Allmänt otrevliga.
*Stör hundarna genom att gå fram och tillbaka utanför gården och reta dem.

Blir fullständigt vansinnig men sitter på några trumfkort. ;)
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag dammsuger varje dag, självklart dagtid eftersom det är då man får hålla på med mer störande saker. Ibland dammsuger jag två gånger om dagen, t ex om jag redan dammsugit tidigare och sen bakat bröd så det är massor med mjöl på köksgolvet.

Det är så när man har ängrar. Kanske din granne också har det?
 
Sv: Grannsämja? Nja.

kl....tur man har underbara grannar, jobbar också natt , men väljer att bli irriterad eller inte , folk måste få dammsuga och gå och tvätta o vad dom gör , skulle det störa mig skulle jag flytta till ett hus
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag dammsuger också varje dag, ibland 2 gånger om dagen. Hundar och katter drar runt en del smuts och hår och jag avskyr verkligen att få ludd på fötterna :D
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag bor granne med verklighetens Ove Sundberg. Men Ove är en hon......

Ove kommer ofta och lånar saker, tom pengar....och man får tjata och tjata och tillslut gå över dit och hämta tillbaka det. Om det finns kvar.

Ove lånade min bil akut då Oves hund blev sjuk. Jag fick tjata i 2 månader om att få igen bensinpengarna...280:-. Jag fick det uppdelat på 4 betalningar...i mynt och ett par tjugor :mad:

Ove ville låna diskmedel och skickade hit barnen ( Ove gör numera så för det blir svårare för mig att säga nej) Flaskan tog mig nära 3 veckor att få tillbaka...då med en slurk på botten.

Ove ville ha hjälp med att kabla igång bilen. Min bil användes som "start". När Oves gubbe skulle stänga min huv glömde han ta bort motorhuvsarmen. ist för att titta efter vad som tog emot hängde de sig i huven. Resultatet blev en S-formad motorhuvsarm. När jag sa att jag ville ha en ny blev Ove sur. Något tack eller ursäkta fick jag aldrig. Men jag fick en "ny" krok från skroten.

Oves barn kommer ofta hit och låna toapapper. Har hört att familjen Sundberg gärna lånar toapapper från de andra grannarna.

Oves barn släpper gärna in sin hund till mig, lyfter den över staketet. den har bajsat diarré på min ryamatta i vardagsrummet och kissat 2 gånger i min hunds korg samt en gång på min soffa.

Oves barn tränar med mitt barn. Varje lördag får jag ett sms om jag Ove Jr kan få åka med oss ( de har egen bil) Ove erbjuder sig att köra nästa gång. Så har det hetat sen i våras...men ännu har min son aldrig åkt med dom. så nu svarar jag inte längre på smsen. Då skickar Ove ut Ove Jr ändå så Jr står och väntar utanför oss varje lördagsmorgon. Ombytt och klar. Nu har min son avancerat upp en grupp så nu blev det automatiskt slut på snålskjussen :devil:
Men nu är Ove sur på klubben och vill att Jr ska sluta för det är ju sååå orättvist ( min son har tränat i 2 år...Jr sen i maj)

Bara jag och Ove har hund i området...bara jag plockar upp efter min. Eftersom grannarna inte gillar hundbajs och jag inte gillar misstänksamma blickar och sura komentarer så får jag även ta upp Oves förbannade pluttar...för grannsämjans skull. När jag sa till Ove fick jag höra "Tur att du är så redig då! :crazy:
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag bor granne med verklighetens Ove Sundberg. Men Ove är en hon......

Ove kommer ofta och lånar saker, tom pengar....och man får tjata och tjata och tillslut gå över dit och hämta tillbaka det. Om det finns kvar.

Ove lånade min bil akut då Oves hund blev sjuk. Jag fick tjata i 2 månader om att få igen bensinpengarna...280:-. Jag fick det uppdelat på 4 betalningar...i mynt och ett par tjugor :mad:

Ove ville låna diskmedel och skickade hit barnen ( Ove gör numera så för det blir svårare för mig att säga nej) Flaskan tog mig nära 3 veckor att få tillbaka...då med en slurk på botten.

Ove ville ha hjälp med att kabla igång bilen. Min bil användes som "start". När Oves gubbe skulle stänga min huv glömde han ta bort motorhuvsarmen. ist för att titta efter vad som tog emot hängde de sig i huven. Resultatet blev en S-formad motorhuvsarm. När jag sa att jag ville ha en ny blev Ove sur. Något tack eller ursäkta fick jag aldrig. Men jag fick en "ny" krok från skroten.

Oves barn kommer ofta hit och låna toapapper. Har hört att familjen Sundberg gärna lånar toapapper från de andra grannarna.

Oves barn släpper gärna in sin hund till mig, lyfter den över staketet. den har bajsat diarré på min ryamatta i vardagsrummet och kissat 2 gånger i min hunds korg samt en gång på min soffa.

Oves barn tränar med mitt barn. Varje lördag får jag ett sms om jag Ove Jr kan få åka med oss ( de har egen bil) Ove erbjuder sig att köra nästa gång. Så har det hetat sen i våras...men ännu har min son aldrig åkt med dom. så nu svarar jag inte längre på smsen. Då skickar Ove ut Ove Jr ändå så Jr står och väntar utanför oss varje lördagsmorgon. Ombytt och klar. Nu har min son avancerat upp en grupp så nu blev det automatiskt slut på snålskjussen :devil:
Men nu är Ove sur på klubben och vill att Jr ska sluta för det är ju sååå orättvist ( min son har tränat i 2 år...Jr sen i maj)

Bara jag och Ove har hund i området...bara jag plockar upp efter min. Eftersom grannarna inte gillar hundbajs och jag inte gillar misstänksamma blickar och sura komentarer så får jag även ta upp Oves förbannade pluttar...för grannsämjans skull. När jag sa till Ove fick jag höra "Tur att du är så redig då! :crazy:


Flytta :) ..
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Aldrig!
Jag var här först!! :D

Jag har haft turen att få en nyrenoverad lägenhet med bästa läget i ortens populäraste område :love:
Sen bor det jättetrevliga och ordningsamma grannar i de andra 10 lägenheterna :)

Ove pratar jämt på att flytta. De vill till haaaaaavet...........Gärna för mig för vi har 4 mil till havet :p Men Sundbergs har fått nej på de ställen de tittat på :(
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Aldrig!
Jag var här först!! :D

Jag har haft turen att få en nyrenoverad lägenhet med bästa läget i ortens populäraste område :love:
Sen bor det jättetrevliga och ordningsamma grannar i de andra 10 lägenheterna :)

Ove pratar jämt på att flytta. De vill till haaaaaavet...........Gärna för mig för vi har 4 mil till havet :p Men Sundbergs har fått nej på de ställen de tittat på :(


Länka nåt havligt till Ove ;) :D
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Hahaha....Havligt :D

Ove har inte råd med hav. Ove har inte ens råd med dasspapper och bensin till sin bil. Ove kan nog inte byta adress alls :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp