Grannsämja? Nja.

Sv: Grannsämja? Nja.

Till och med på nätet?
På vilket annat ställe uppfostrar jag henne(?) och jag uttryckte bara min förfäran. Jag förstår verkligen inte hur man ens kan komma på tanken att skaka sina mattor genom fönstret när man bor i samma hus som.någon annan?!

Man får för det första ha lätta mattor och är de så små och lätta så kan det väl inte vara så farligt?
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Man får för det första ha lätta mattor och är de så små och lätta så kan det väl inte vara så farligt?

Amen vad har det för betydelse? Avsikten att skaka mattor är att bli av med damm och skit och baragudvetvad. Om jag som granne har fönstret öppet får jag in skiten, har jag fönstret stängt lägger sig skiten PÅ mitt fönster. Hur svårt kan det vara att gå ut och skaka bort sin skit?
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Till och med på nätet?

Till och med på nätet i betydelsen, till och med på nätet där du varken ser henne, hennes mattor, hennes fönster, hennes grannar eller ens dammet från mattorna. Du har bara orden. (Och hon kanske bara skriver så där för att se om det retar någon.)

Jag förstår verkligen inte hur man ens kan komma på tanken att skaka sina mattor genom fönstret när man bor i samma hus som.någon annan?!

Nä nä.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Medhåll! Trodde att det hörde till normalt folkvett/uppfostran att inte skaka mattor över sina grannar!

Jag har lugna och stabila grannar. Har nog aldrig blivit störd eller irriterad på något.

Jo den (dementa) granntanten bajsade i hissen en lördag kväll en gång :P och en gång spårade en "föräldrafri studentfest" ut lite. Men då var personen i fråga extremt ångerfull dagen efter och föräldrarna tvingade hen att be hela föreningen om ursäkt.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Men det har inget med min fråga att göra.

Jag frågade inte vad du tycker om att skaka mattor genom fönstret. Jag frågade varför du uppfostrar andra om detta på nätet.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Medhåll! Trodde att det hörde till normalt folkvett/uppfostran att inte skaka mattor över sina grannar!


Exakt, sen bilr man ju lite paff när folk här försvarar det beteendet. Bara en sån sak att det plötsligt kan dyka upp en person gående längs med husväggen gör ju att man inte ens skulle tänka tanken på att slänga skit från sitt eget fönster.

Det är ju som att man sopar golvet och sen öppnar fönstret och kastar ut skiten. Eller tömmer dammsugarpåsen genom fönstret.

Sen att folk som gör så inte fattar att de stör är nog inte så konstigt. Det är väl samma sak som de som drar på stereon 02:30. Ingen kan väl störas av deas trevliga musik.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Min avsikt var inte att uppfostra.

Min avsikt var att ge uttryck för min förfäran.

Du kanske har förslag på annat sätt att uttrycka det?
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag frågade varför du uppfostrar andra om detta på nätet.

Kan du helt ärligt påstå att du inte uppfostrar andra via nätet? Det känns som att du kastar lite sten i glashus nu. Om inte annat är bara dina kommentarer gentemot lil-sis rätt uppfostrande ;)
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Ja, genom att du pratar om dig själv och din förfäran.

Tex "jag känner rentav förfäran vid tanken på att skaka mattor genom fönstret".

Det skiljer sig ganska mycket från dina formuleringar:

Hur kan man ens komma på tanken?!

och

Nä med dig som granne är det nog fräschast att inte öppna.

som båda mycket mer tydligt uttrycker förfäran över en person, än över mattskakning genom fönster i allmänhet.

Därutöver, jag menar utöver det uppfostrande momentet, så är det ju intressant att en del gärna vill ge uttryck för sin hygieniska ordentlighet, men det står så klart alla fritt att göra det.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Det märks att du inte känner mig :)

Hygienisk pedant är väl ungefär den raka motsatsen mot vad jag är bortsett från att jag inte skulle få för mig att skaka mattor i fönsterna och inte städa tvättstugan efter mig. Det bottnar nog mest i att jag normalt inte vill synas, höras eller vara till besvär.

Men då ska formulera mig annorlunda nästa gång jag blir förfärad så att jag inte framstår som en uppfostrare eftersom det återigen inte var tanken. Även om du anser det.

Frågan är bara om jag själv precis blev uppfostrad?
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Kan du helt ärligt påstå att du inte uppfostrar andra via nätet? Det känns som att du kastar lite sten i glashus nu. Om inte annat är bara dina kommentarer gentemot lil-sis rätt uppfostrande ;)

Vilket också gäller för dina kommentarer till mig i den här tråden, om jag minns rätt. Du skriver att jag "borde inse" och liknande om mig. Snarare än att argumentera i sakfrågorna. Du talar också om för mig hur ogiltig min erfarenhet är, genom att anföra matematiska resonemang.

Men nog är det någon skillnad mellan att aktivt uppfostra andra på nätet, och att diskutera fenomenet när man ser det?

Liksom det är skillnad mellan att skriva vad man tycker om en sak och att påtala hur hemskt det är att någon annan gör den saken.

Om man inte ser något problem med sådan uppfostran, bör man ju inte heller se något alltför stort problem med att någon uppfattar det som att sådan uppfostran är vad man ägnar sig åt - och vara hyfsat redo att diskutera det.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Kl

Jag var nådigt irriterad på grannen ovanför som tydligen skakade mattor mm ut genom fönstret. Funderade länge på varför det var så skräpigt på sängen (stod under fönstret) tills jag en dag råkade vara hemma då nå textil flaxade utanför fönstret.
Har alltid fönstret öppet, så yrde in skit. Var såklart upp och sa till, men hittade fortfarande tecken på det efter det ibland. :mad:
Man skakar inte av saker genom fönstret när man bor i lägenhet!
Jag har försökt få min granne och förstå det också. Grymt irriterande att aldrig kunna ha nyputsade fönster längre tid än några dagar :(.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Vilket också gäller för dina kommentarer till mig i den här tråden, om jag minns rätt. Du skriver att jag "borde inse" och liknande om mig. Snarare än att argumentera i sakfrågorna. Du talar också om för mig hur ogiltig min erfarenhet är, genom att anföra matematiska resonemang.


Skillnaden är väl att jag inte påstår att man inte ska uppfostra andra på internet. Om någon har en alldeles tokig uppfattning så kan det kanske behövas lite uppfostran.

Du däremot kritiserar lil-sis för uppfostran samtidigt som du uppenbarlige inte inser att just det du då sysslar med är uppfostran. Det kallas dubbelmoral.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

*kl*

Fattar inte vad ni bråkar om?
De flesta är överens om att man av respekt för sina grannar inte dammar mattor över dom. För de som inte förstår detta/motsäger sig detta finns förmodligen nån slags regel/trivselregel de bryter mot då jag har svårt att tro att någon förening/hyresvärden tycker att sånt beteende är ok. Denna regel kan ju ses som en ledtråd till hur man förväntas bete sig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grannsämja? Nja.

Om någon har en alldeles tokig uppfattning så kan det kanske behövas lite uppfostran.

Det här är ju riktigt intressant! Jag menar detta uppriktigt, inte ironiskt.

Du anser alltså på fullt allvar att min "uppfattning" att jag inte direkt har blivit störd av några grannar under snart 50 år i lägenheter, är så tokig att jag behöver uppfostras till att inse hur ovanligt detta måste vara?

(Jag vet inte om du dolt implicerade att jag även borde låta bli att ge uttryck för denna erfarenhet, eller om du snarare tänkte dig att jag borde låta den åtföljas av kommentarer om att jag inser att jag befinner mig i extrem minoritet, eller hur jag annars skulle ha uttryckt att jag hade fått den där "insikten".)
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Ja grannar alltså. Bor i ett lugnt område med mycket äldre människor så oftast så märker jag inte av dem MEN det har varit en granne som borrat i tid och otid, värst var när han borrade kl 24:00 en torsdagsnatt! Hur tänker man då? :banghead:

En annan granne flyttade in och med tanke på hur mycket det har låtit så måste han gjort om ALLT i lägenheten, sjukt irriterande med borrljud konstant i flera månader.O_o
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Och jag skulle få in skräpet vare sig fönstret är öppet eller stängt. Här, liksom på många andra ställen, sitter det friskluftsintag ovanför fönstren. Skulle grannen ovanför skaka mattor skulle allt damm och smuts direkt sugas in i min lägenhet. Jag skulle inte bli glad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp