Granulosatheca cellstumör

Lovisa.E

Trådstartare
Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar.
Jag har ett sto på foder där tanken va att hon skulle gå som avelssto hos mig.

Nu har hon varit hos mig lite mer än 6 månader och när vi körde henne till stuteriet upptäcktes det att hon har en tumör på ena äggstocken, även så kallat ”Granulosa-theca cellstumör”.
Stoet i fråga har mycket fin stam och lämnat en mycket mycket fin avkomma och stoet själv är enbart 11 år.
Jag tillsammans med ägare och veterinär har diskuterat ang att eventuellt operera bort tumören och vänster äggstock (tumören sitter på vänster sida) för att kunna fortsätta avla på henne.
Jag har försökt ringa runt till olika kliniker och så för att få en ungefärlig prisbild och framtida prognos, utan resultat då detta är så pass ovanligt. Kan tillägga att stoet är försäkrat upp till 120.000 veterinärvård och försäkringen täcker denna typ av operation.


Min fråga är nu om någon annan gjort samma operation på sin häst, hur gick det till/ åkte ni till klinik, gjordes det hemma? Hur vart resultatet och hur länge stod ni med en konvalescent häst? Men framförallt hur fungerade hon som avelssto och vad landade kostnaderna på ungefär?
Tack på förhand ❤️
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här. Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar...
Svar
7
· Visningar
1 013
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har erfarenhet av cysta eller tumör på stoets äggstockar eller livmoder? Hur ser prognos och behandling ut...
2
Svar
34
· Visningar
4 332
Senast: miniola
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 743
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 211
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp