• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Skrauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 695
S

Skrauti

Hur mycket näring kan det vara i gräset nu egentligen? Dom andra i stallet påstår att det är ganska mycket nu eftersom gräset förbereder sig för vintern. Dom säger också att så länge gräset är grönt är det bra med näring. Men jag har svårt att tro dem eftersom hästarna har börjat ställa sig vid grinden för att dom är hungriga. Dom går ute från ca 8-18. Jag tycker det är dags att börja lunchfodra lite ute men nästan ingen ingen verkar hålla med...

Sv: Gräs

Även om gräset är grönt och näringsvärdena är bra så brukar problemet vara att det regnar så mycket. TS går då ner i gräset och hästarna har svårt att orka äta så mycket som de behöver. För att få en långsam anpassning av hästens tarmflora får man räkna med en 3-4 veckor övergång från bete till vinterfoder. Många verkar välja att börja vinterfoder med morgonmålet för att inte hästen ska äta frotsgräset.

Sv: Gräs

Våra hästar står inne på natten och äter då halm och några kg hö samt kraftfoder. På dagarna äter de bara gräs.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 292
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 189
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Liten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 263
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka