Gräsbrodd...

_Runaway_

Trådstartare
Lite förvirrade frågor om användning av gräsbrod..
har aldrig behövt det, men nu ser det ut som att jag och kompisen ska rida till en gård i närheten och hoppa någon dag i veckan. Vägen dit är en del skog, men mestadels grusvägar. Hoppbanan är på gräs. Vill ju såklart använda brodd när jag hoppar, men frågan är ju hur bra det är att skritta på hård grusväg med stora gräsbroddar i trakterna? Tänkte ha bara två per hov då. Hoven/benet blir ju felvinklat, men skadar det med en knapp timme i veckan..? Kan man hoppa med vinterbrodd, som ju är lite mindre? Skulle kännas mer skonsamt på grusvägen, men kanske inte alls ger bra fäste på gräset. Eller får man helt enkelt blindbrodda och skruva i de stora väl på plats?

Sv: Gräsbrodd...

Alltså, jag var lite luddig, inte någon dag DEN HÄR veckan, utan någon dag per vecka, nödvändigtvis inte de närmaste :p

jag skulle då inte rida med gräsbrodd på hård grusväg..knappt på "vanligt" underlag alls bortsett från gräs...

det jag skulle göra är helt enkelt rida dit m blindbrodd å sedan byta till gräsbrodd väl på plats:smirk:

tror inte att en vanligt vinterbrodd är lika effektiv som en gräsbrodd är...har dock aldirg testat så jag vet inte med 100% säkerhet Om det är så,men jag tror inte det.

Det är inte så farligt att skritta måttligt på hårt underlag med gräsbrodd. Det finns ju också många olika höjder på gräsbrodden, du behöver ju inte ha de allra värsta (typ "fälttävlansbrodd". Det finns sk. polo-brodd som är relativt låga, de är inga problem att skritta på hårt underlag lite grann. Vinterbrodd ska du inte ha, det är ju det som är meningen med gräsbrodd att de inte har någon pigg, de ska vara helt raka.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 193
Senast: muslidag
·
Hoppning Jag ska tävla på gräs nästa helg och började söka runt efetr brodd, men det finns ju hur många varianter som helst så jag bli lite... 2
Svar
20
· Visningar
6 159
Senast: silversvart
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 413
Senast: Bewelinn
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka