Gratis shettis, någon?

SkorpSmulan

Trådstartare
Skulle även kunna tänka mig att skänka en summa till den som vill ta hand om den feta lilla odågan.
Hon bara rymmer och jag vet inte vad jag ska ta mig till :( :mad: :cry:
Har en järnhage som hon kryper ur. Har även satt på el, det funkade nån dag, nu bryr hon sig inte det minsta trots att det slår gnistor om henne.
Fad fan gör man!!?? :(
Jag ger upp snart.

Sv: Gratis shettis, någon?

snön djupare på andra sidan staketet? Om ponnyn är väldigt rymningsbenägen kanske man får fundera på VARFÖR den vill ut. För lite mat i hagen? Kompisar i andra hagar?

Min Fille vart en rymmarkung tidigare. Nu hemma hos oss som han gått nu i snart 3½ år har han inte rymt något mer. Det finns alltid hö i hagen, o han har ett travsto som "tuktar" honom.
Ingen el i trådarna, heller :angel: ...Det började då att jag en dag hade glömt sätta på strömmen...Det har gått halvår nu.

Som nån före mej skrev, för lite hö i hagen? Går den utomhus eller står den inne på nätter? Kompisar? Får den motion?

Haha, jag skulle också rymma om någon kallade mig för den feta lilla odågan!!!

Skämt åsido, Jag har också shettisar och deras staket är både två eltrådar och fårstaket. Annars borde väl eltråd och trästaket funka bra. Sedan är ett bra sätt att hålla rymningsbenägna djur i hagen att hålla dem mot tråden så de får ordentligt med ström i sig, det låter grymt men jag som bor nära en starkt trafikerad väg tycker att det är en bättre lösning än en påkörd häst.

//millus

min yngre shettis hade en period när hon va liten då hon kröp under staketet (trots fri tillgång på hö i hagen). jag löste det genom att göra en liten hage med många trådar tätt (nedersta tråden 10 cm över backen), kraftigt aggregat och riktigt ordentligt jordat (hällde även vatten på jordspetten)

hon har inte varit på rymmen sedan dess, inte ens försökt och det är 3 år sedan nu (ponnyn är 4)

Jag har kommit fram till att det inte går o skänka bort rymningsbenägna shettisar via Bukefalos, jag försökte med det för några månader sedan med mitt eländiga sto. Hon var iof inte så jätte rymningsbenägen men när det hände gick det heller inte o fånga henne. Bra stöm i tråden o en antenn i grimman gjorde susen här

För lite mat. Knappast. Hon äter så mycket så hon håller på att spricka.
Ja enligt henne är det väl alltid för lite mat :crazy:

Problemet är inte varför hon rymmer utan att hon gör det.
Hon har alltid varit en rymling men förr har det gått att hålla henne inne med el.

Senast ändrad:

Ute mellan 7-22 har tre kompisar i hagen och de är de enda kompisar som finns att välja på. Motioneras regelbundet.

Senast ändrad:

Jag har eltråd och järnstaket plus en antenngrimma. Igår blötte jag hennes huvud och höll antennen mot tråden. Det slog gnistor och smällde men hon bara röck till lite. :crazy:
Fårstaket lät ju bra, då borde det ju inte gå att rymma. Men då har jag ju en unge som garanterat skulle trassla in sig i det.

Senast ändrad:

Jösses! :rofl: Vilken kraftfull liten shettis du har! Kanske prova ett fårstaket runt om o se hur det har funkat? :idea: Men se bara till att din unge inte trasslar in sig i detta!

Jag har också ett föl, därför har jag även eltråd ca 15 cm innanför fårstaketet. På det viset får han sig en jäkel innan han trasslat in sig i fårnätet. När han var två månader så smakade han på eltråden, det gör han aldrig om:devil:

//millus=)

Fårstaket lät ju bra, då borde det ju inte gå att rymma.

Joho då det går hur bra som helst att rymma genom fårstängsel. Hade 2 shettishingstar för en massa herrans år sedan som oxå var på rymmen jämt, ställde in dom i gamla fårhagen i tron att de skulle hålla sig kvar där men icke sa nicke, får man igenom huvudet i en "ruta" så är det bara till o trycka till lite så åker det isär o så är det bar till o traska ut.

Vet du varför dom rymmer titt som tätt?

Vet du varför dom rymmer titt som tätt?

Detta var som sagt för många år sedan o de var hingstar som var lite äventyrslystna. En gång fick jag hämta dom en mil hemifrån då de snällt spatserat genom skogen till en granne där de tydligen hade bättre gräs för de hade gått o betat på en äng där sedan kvällen innan. De som bodde där tyckte inte det gjorde nått att pållarna gick där o hade inte en tanke på o meddela mig om att dom fanns där o orolilga jag letade hela natten efter dessa rymlingar. Kan säga att de såldes senare.

En novis undrar: vad tusan är en antenngrimma???

//millus=)

En helt vanlig grinna som man virat ståltråd på o gjort en "antenn" som sticker rätt upp, när hästarna kommer mot eltråden med antennen får de en stöt bakom öronen

Hehe vi hade ett halvblodssto här förut som var expert på att ta sig ut! Det var det första hennes mamma lärde henne när hon var barn :smirk: Hur man på bästa och snabbaste sätt kommer mellan trådarna, oavsett hur många hur trassliga och hur mycket ström.

Men i hennes fall var det att hon var understimulerad. Hon behövde alltid något att tänka på, då höll hon sig i hagen. Vi tyckte hon var ute mycket, men bara rida räckte inte till. Det behövdes mer så jag började med PNH och trickträning. Tro det eller ej, men fick hon lite sådan stimulans varje dag höll hon sig inne.
Senare var jag tvungen att sälja henne, hade inte tid med både unghäst, min egen häst och skolan.. Så fort hon flyttat började hon rymma igen. Men vi förklarade läget för den nya ägaren och nu har de knappt några rymmingsproblem kvar. Ja, förutom att hon ibland hoppar över staketet.. Mend et är en annan historia.

*Suckar*
Jag vill ha ett eget stall med gott om utrymme så jag kan göra vad och hur jag vill. Då skulle jag bygga en garanterat shettissäker hage. (Med 3 meter hög mur, vallgrav och vakthundar runtomkring :angel: )

"Allt går bara man vill" :crazy:
Tänk om man bara kunde förklara för de små liven att det är för deras eget bästa dom ska stanna inne i hagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 301
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 519
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 422
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka