Gravid v 13 och STOR mage

M

Mjukis

Hej.

Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage.
Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som många av dem. Kan det vara så att man har en väldigt stor mage i vecka 13 redan?

Min mamma fick 2 st missfall och i båda fallen var det tvillingar... Hört att det är ärftligt och det kanske är därför min mage är så pass stor?


Ska göra UL på måndag :) Spännande
 
Sv: Gravid v 13 och STOR mage

Är det första graviditeten? För när man är omföderska är det väldigt vanligt att magen syns lite tidigare :) Tvåäggstvillingar är väl ärftligt betingat, men inte enäggs - att ett ägg delar sig är ju ett naturens finurligheter eller vad man ska säga. Visst KAN stor mage tidigt vara tecken på tvillingar, men behöver inte vara det heller. Själva barnet är ju litet än så länge (typ 6 cm från huvud till rumpa i vecka 12-13) men svullna tarmar och sådant kan få en att se "gravidare" ut. ;) Skönt att du snart ska göra ett ul så du slipper grubbla till RUL :) Lycka till!
 
Sv: Gravid v 13 och STOR mage

Första barnet!

vad är det gör skilnad på UL och RUL
 
Sv: Gravid v 13 och STOR mage

RUL står för Rutinultraljud och är det som görs runt vecka 18. Vad är det för ultraljud du har fått tid för? Tänkte att det kanske var KUB-test, för jag har inte hört om något landsting som rutinmässigt gör ultraljud runt den veckan annars.
 
Sv: Gravid v 13 och STOR mage

Okej.

Vi var osäkra på hur långt gången jag är, så jag gjorde en undersökning och hon sa att jag borde vara i vecka 8-10 då.
Och sedan skickade hon en remiss för att göra ultraljud, vet egentligen inte varför, eftersom vi faktiskt vet när min senaste mens sista dag är.

Men vi är ju tacksamma :)
 
Sv: Gravid v 13 och STOR mage

Ja där ser man. Det brukar man ju inte göra om man vet senaste mens, eller ens "ungefär", men det blir väl kul med en tidigare titt :)
 
Sv: Gravid v 13 och STOR mage

När jag väntade tvillingar så kunde jag ha vanliga kläder fram till vecka 20. det syntes absolut ingenting förrän i vecka 18. Däremot med enlingen som kom 5 år senare såg jag högdräktig ut i vecka 20. Så det är olika.

Det är bra med tidigt UL så du vet hur många bebisar som finns därinne
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 353
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 555
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 823
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 159
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp