• Övr. Barn
  • Trådstartare Trådstartare semlis777
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 687
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

semlis777

om man är arblös när man blir gravid och inte hittar något jobb,har man rätt till någon ersättning då?

Sv: gravid

Skrev faktiskt till försäkringskassan och frågade just detta och svaret jag fick (har jobbat och sedan pluggat och är nu arbetslös) var att om man i ett sträck utan uppehåll efter tiden man arbetat antingen studerat (tror man skulle ha tagit examen och att det måste vara studier som berätigar till studiestöd) eller varit inskriven på arbetsförmedlingen. Men då skulle man alltså få penningen beräknat på det jobb man hade innan studierna o arbetslösheten.
MEN h*n kunde inte lova något om summan förrän då man skickar in intyget att man är gravid.

Hoppas du förstår min kryptiska text.

Visst har man rätt till föräldrapenning, oavsett vad du har gjort innan.
Har du inte haft något jobb innan du blir gravid så finns en absolut lägstanivå på föräldrapenningen som ALLA kan få. Nivån blir höggre OM du har en SGI som är högre. FP beräknas på de senaste 6 månadernas faktiska inkomst - bortset från det semlis skrev ovan.

du kan få fp baserat på jobb du haft innan arbetslösheten :-) dock får man inte ha glappdagar utan sysselsättning... tex. att du blev arbetslös i juni men skrev dig på arbetsförmedlingen först i juli....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 536
Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
18 999
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 322
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 310
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V