graviditet å övervikt?

Sv: graviditet å övervikt?

Nollvision gällande snitt? Det låter helt fruktansvärt. Vad gör de då med akutsnitt, hur i helskotta ska de någonsin kunna få in en hel månad utan ett enda akutsnitt och utan någon död samtidigt. (Var det inte en artikel för bara något halvår sedan om en läkare som envisades med sugklocka tills barnet dog? Antyddes att de ville ha bra statistik.)

Själv tycker man ju att en trevligare vision vore så många förlossningar som möjligt utan skador på mor eller barn. (Färre landsting än man tror följer rekommendationer om tex grepp för att minska bristningar.)
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet å övervikt?

Nollvision gällande snitt? Det låter helt fruktansvärt. Vad gör de då med akutsnitt, hur i helskotta ska de någonsin kunna få in en hel månad utan ett enda akutsnitt och utan någon död samtidigt. (Var det inte en artikel för bara något halvår sedan om en läkare som envisades med sugklocka tills barnet dog? Antyddes att de ville ha bra statistik.)

Själv tycker man ju att en trevligare vision vore så många förlossningar som möjligt utan skador på mor eller barn. (Färre landsting än man tror följer rekommendationer om tex grepp för att minska bristningar.)

Det kan de givetvis inte göra något åt men strävan ligger troligen i ett omfattande förebyggande arbete.

Uttalande om nollvision är sällan in absurdum. Lite som nollvisionen i trafiken, den är ungefär lika uppnåelig som nollvisionen gällande snitt, ändock är den uttalad.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Fast snitt kan gälla liv eller död för både mor och barn. I trafiken gäller det ju enbart att man inte vill att någon dör så det anser jag är en väldigt stor skillnad. Om förlossningsvården får krav på sig att det ska vara nollvision på snitt så lär många stryka med helt i onödan.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Inga döda och inga svårt skadade.

Nollvisioner kan formuleras på olika sätt och det behöver inte vara dåligt.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Det kan de givetvis inte göra något åt men strävan ligger troligen i ett omfattande förebyggande arbete.

Uttalande om nollvision är sällan in absurdum. Lite som nollvisionen i trafiken, den är ungefär lika uppnåelig som nollvisionen gällande snitt, ändock är den uttalad.

Fast det är ju bara dumt, man kan inte ha visioner som inte är äkta det fungerar inte. Man kan inte bortse från vad ett begrepp betyder. Ett problem med kommuner, stat och landsting är ju att de låtsas och leker "äkta" och det går åt helvete för att de aldrig tänkte.

Det ÄR önskvärt med noll bilolyckor. Det ÄR önskvärt med noll våldsbrott. Det ÄR önskvärt med noll våldtäkter osv.

Det är INTE önskvärt med noll kejsarsnitt. INTE NÅGONSTANS!

Vilket är ens vinstvillkoret? Att sjukhuset sparar lite pengar och att det blir en liten ökad risk för allergier -vad är förlusten DÖD.
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet å övervikt?

Kejsarsnitt är inte så farliga jämfört med förlossningar viss statistik vill få dig att tro. Statistiken har ofta slagit ihop akuta och planerade kejsarsnitt och jämför med förlossningar. Men de förlossningar som går åt helvete slutar ju i akuta kejsarsnitt...

Akuta kejsarsnitt är lite riskfyllda -delvis för att de görs på en förlossning som redan gått åt helvete -uppenbarligen kan det gå mer åt helvete. Planerade kejsarsnitt är såvitt jag förstått ganska komplikationsfria.

På ett sjukhus med nollvision skulle säkert jag som försökte i 48 timmar med alla typer av värkförstärkande medel och fortfarande bara öppnade mig 4 cm säkert inte fått akutsnitt förrän barnets hjärtljud började bli dåliga... istället för vid det tillfälle då det lämpade sig bäst -nämligen när de insåg att jag inte orkade mer och inget hände.
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet å övervikt?

Talar jag för egen del och bland de bekanta som det gått lätt för har den gemensamma nämnaren varit att man varit väl insatt i komplikationerna snitt vs vf och kunnat ge uttryck för detta på ett korrekt sätt.

Den beslutande läkaren jag talade med, på ett sjukhus med uttalad nollvision gällande snitt, sa sonika att hon inte kunde säga emot mig gällande mitt anförande. Om snitt verkligen var vad jag ville så tänkte hon inte vara principiell i beslutet.

Förlåt, men jag hänger inte med i dina förkortningar. V f? V s?
 
Sv: graviditet å övervikt?

Vilket är ens vinstvillkoret? Att sjukhuset sparar lite pengar och att det blir en liten ökad risk för allergier -vad är förlusten DÖD.

Ja, eller mycket allvarliga förlossningsskador hos både barn och mor. Mitt barn hade varit förståndshandikappat om det inte hade blivit förlöst med kejsarsnitt.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Fast det är ju bara dumt, man kan inte ha visioner som inte är äkta det fungerar inte. Man kan inte bortse från vad ett begrepp betyder. Ett problem med kommuner, stat och landsting är ju att de låtsas och leker "äkta" och det går åt helvete för att de aldrig tänkte.

Det ÄR önskvärt med noll bilolyckor. Det ÄR önskvärt med noll våldsbrott. Det ÄR önskvärt med noll våldtäkter osv.

Det är INTE önskvärt med noll kejsarsnitt. INTE NÅGONSTANS!
.


Se lil-sis post.

En vision är inte ett absurdum. Det kan vara något man vill uppnå i den bästa av världar och det är långtifrån alltid en vision är verklighetsförankrad.
Nollvisionen är ett uttryck som används lite överallt trots att det är ouppnåeligt.

Jag kan personligen hålla med dig, jag använder inte nollvision som uttryck om det inte finns en realistisk chans att uppnå målet.


Vilket är ens vinstvillkoret? Att sjukhuset sparar lite pengar och att det blir en liten ökad risk för allergier -vad är förlusten DÖD

Resultatet är idag känt när det kommer till svensk förlossningsvård dvs onödigt långa förlossningar samt skadade kvinnor och barn, inte särskilt ofta död dock.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Och jag håller inte med LillSis om att det kan formuleras rätt i det här fallet.

Nollvisionen är ett uttryck som används lite överallt trots att det är ouppnåeligt.

Du förstår inte alls hur jag menar överhuvudtaget. En nollvision KAN vara ett bra begrepp även om det är nära omöjligt att uppnå OM man faktiskt skulle vilja uppnå just noll...

Det finns inga nackdelar med just 0 trafikolyckor. Det är kanske för dyrt att åstadkomma, det kanske är omöjligt. Men om man någonsin når det så finns ingen person som kommer att sakna sin bilolycka.

Det finns mängder av nackdelar med 0 kejsarsnitt...

Därför ska man, bör man, kan man inte, det är oetiskt att, önska sig 0 kejsarsnitt.

Visst i en framtid då vi kan beama ut bebisarna kan det vara en vision att sträva efter. Fram tills dess är det bara en galen konsult som inte använt hjärnan som fastnat för ett modeuttryck och använder det utan att tänka på vad det innebär. Urholkar uttrycket och ger fel mål.

Alla företag vet att det man mäter försöker man uppnå. Därför ska man mäta saker som man faktiskt VILL uppnå. Vi VILL verkligen inte, inte på några villkor, uppnå 0 kejsarsnitt. Så då har man det inte som mål.

0 döda/skadade bebisar, 0 spruckna mammor, osv funkar som mål även om de är oeuppnåeliga.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Nåja, som tur är så får jag inga träffar på ngt så dumt på google, bara på vettiga nollivisioner som 0 vårdskador (och 0 aborter vilket är lite udda nollvision iofs). Denna tråden är det enda som kommer upp, pust.

Här kom det upp en annan önskad nollvision som förvånar mig lite att den inte finns.
http://www.metro.se/metrojobb/mer-an-ett-barn-dor-varje-dag/Objijl!21167/

Det är ju jättemycket prat om de tidigare 150 barn, nu 10 barn per år som dör i plötslig spädbarnsdöd. Men att 500 uppfattat fullt friska barn dör efter 22 graviditetsveckan och innan förlossning visste jag inte (visste att det hände men inte att det var så mycket fler än plötslig spädbarnsdöd). Det forskas knappt ens på det tydligen. Det betyder ju att barnmorskor o co verkar lite väl lugna ibland när foster inte rört sig ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet å övervikt?

Du förstår inte alls hur jag menar överhuvudtaget. En nollvision KAN vara ett bra begrepp även om det är nära omöjligt att uppnå OM man faktiskt skulle vilja uppnå just noll...
.


Jag förstod mycket väl och svarade dig i post 71. Det du skrev nu var ingen nyhet i det jag redan i tidigare post förstod att du ville förklara och förtydliga ditt tänkande och tyckande.
Case closed.
 
Sv: graviditet å övervikt?

*delvis kl*

Vart finns det info om nollvision gällande kejsarsnitt?

Nollvision = 0, dvs INGA... är det verkligen sant?

Den enda nollvision jag hittar inom vården är en om vårdskador och en om aborter, och det är politiska utspel. Inget som praktiseras.

Till TS vill jag säga att låt varken övervikt eller förlossningsrädsla hindra dig från att försöka skaffa barn!! Om din övervikt är ett hinder så får du hjälp och det finns hjälp för förlossningsrädsla. Att göra kejsarsnitt kan vara ett alternativ av många ;)
För mig var inte kejsarsnitt något alternativ då jag har ännu större rädsla för stora sår och att inte ha kontroll... :crazy: och det gick bra ändå, jag hade en av jordens snabbaste och lättaste förlossningar - hann inte ens få någon form av bedövning (som jag hade krävt...). PLOPP så var han ute :love:
Det kan gå bra med - glöm inte det!!
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag förstod mycket väl och svarade dig i post 71. Det du skrev nu var ingen nyhet i det jag redan i tidigare post förstod att du ville förklara och förtydliga ditt tänkande och tyckande.
Case closed.

Din post 71 antydde att du inte förstod alls.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 604
Senast: orkide
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp