Graviditet,yrsel och sjukskrivning

Jukiz

Trådstartare
Hej!
Först inlägget så säg gärna till om jag har lagt det fel.

Är gravid med första barnet i v,29 och fått ganska kraftig yrsel, så pass att jag inte kunnat jobba på en vecka nu.
Har haft problem med yrsel tidigare men det är svårt att veta om det är kopplat till graviditeten nu eller inte.

Undrar därför om det finns andra som också upplevt detta och hur vanligt det är hos gravida.
Har varit hos läkare idag som tog vanliga "akutprover" men det visade inget. Läkaren ville inte gå vidare med fler prover (pga en yrselutredning som gjordes för 1 år sen) och hen ville inte heller sjukskriva på grunderna att försäkringskassan inte kommer godta det då proverna är ok.
Någon annan som faktiskt lyckats bli sjukskriven trots prover som inte visar något?

Som förstagångsgravid är det så svårt att veta vad som är normalt och inte så jag vill mest bara få lite input i hur andra har det.
 
Är järndepåerna kollade?
Nej, bara de prover du kan få ut av stick i fingret. Skulle tro att det är hb och socker. Frågade läkaren om just järnvärde, men hen tvärvägrar då det i så fall skulle synas på hb värdet om järnet var lågt. Men vad jag kunnat läsa mig till så är fallet inte alltid så??
 
Jag har varit sjukskriven sedan V10 från både arbete och studier för Hyperremisis + yrsel och extrem trötthet.
Yrsel är, enligt min bm och mina läkare på Mvc, normalt hos gravida - normalt men inte vanligt that is. Jag har stundvis haft så svår yrsel att jag inte kunnat stå upp för att fixa en kopp te tex utan att i det närmaste svimma av.

Alla mina prover har genom hela graviditeten varit kanonfina (är i V38 nu) och det finns inget att sätta fingret på i varför jag mår som jag gör. Vissa gör helt enkelt det enligt "mitt" vårdcrew.

Angående sjukskrivning så misstänker jag att F-kassan är olika medgörliga beroende på vad du har för arbete. I mitt fall har de aldrig ifrågasatt sjukskrivningen utan köpt den rakt av. Jag jobbar som personlig assistent till en något utåtagerande gravt autistisk brukare med stort aktivitetsbehov, fysiskt krävande dagtid, delvis vaken natt och mycket bilkörning. Dvs det går inte alls ihop med Hyperremisis (kräkas 10-30ggr/dag och inte kunna lämna brukaren ens 2min pga risk för rymning) och ha svår yrsel.
Vad jobbar du med?

Jag tycker absolut att du ska stå på dig pm sjukskrivning dock. Mår du så dåligt att du inte klarar av att sköta ditt arbete så ska det ju skrivas en sådan. Sedan är det ju inte säkert att f-kassan godkänner det, men då är det nästa strid att ta. Be om en annan läkare om den nuvarande inte vill lyssna på dig.

Men jo, yrsel är ett graviditetssymtom som svar på din fråga!
 
Nej, bara de prover du kan få ut av stick i fingret. Skulle tro att det är hb och socker. Frågade läkaren om just järnvärde, men hen tvärvägrar då det i så fall skulle synas på hb värdet om järnet var lågt. Men vad jag kunnat läsa mig till så är fallet inte alltid så??
Läkaren har fel.
Visserligen så brukar järndepåerna vara bra när hb är bra. Men inte alltid.
Jag har alltid haft ett bra hb, och därför tog det lång tid innan depåerna blev kollade. Hade anemi (var också gravid).
Gången efter det var det lika,- bra hb, lågt ferritin.
Min mamma är likadan.
 
Jag har varit sjukskriven sedan V10 från både arbete och studier för Hyperremisis + yrsel och extrem trötthet.
Yrsel är, enligt min bm och mina läkare på Mvc, normalt hos gravida - normalt men inte vanligt that is. Jag har stundvis haft så svår yrsel att jag inte kunnat stå upp för att fixa en kopp te tex utan att i det närmaste svimma av.

Alla mina prover har genom hela graviditeten varit kanonfina (är i V38 nu) och det finns inget att sätta fingret på i varför jag mår som jag gör. Vissa gör helt enkelt det enligt "mitt" vårdcrew.

Angående sjukskrivning så misstänker jag att F-kassan är olika medgörliga beroende på vad du har för arbete. I mitt fall har de aldrig ifrågasatt sjukskrivningen utan köpt den rakt av. Jag jobbar som personlig assistent till en något utåtagerande gravt autistisk brukare med stort aktivitetsbehov, fysiskt krävande dagtid, delvis vaken natt och mycket bilkörning. Dvs det går inte alls ihop med Hyperremisis (kräkas 10-30ggr/dag och inte kunna lämna brukaren ens 2min pga risk för rymning) och ha svår yrsel.
Vad jobbar du med?

Jag tycker absolut att du ska stå på dig pm sjukskrivning dock. Mår du så dåligt att du inte klarar av att sköta ditt arbete så ska det ju skrivas en sådan. Sedan är det ju inte säkert att f-kassan godkänner det, men då är det nästa strid att ta. Be om en annan läkare om den nuvarande inte vill lyssna på dig.

Men jo, yrsel är ett graviditetssymtom som svar på din fråga!
Oj, vad tufft det låter för dig att ha det så. Förstår ju verkligen att du har blivit sjukskriven.

Min läkare insinuerade i princip att jag hittade på detta eftersom proverna inte visade något och jag hade ju faktiskt genomgått en yrselutredning för ett år sen. Hon frågade mig bland annat om jag trodde att jag var allvarligt sjuk och eftersom de tog prover för ett år sen behövdes inga nya nu. Jag menade på att det är en lite annorlunda situation och att kroppen kanske påverkas vid graviditet men nej hon kunde inte hjälpa mig.

Jag jobbar på kontor så det är inte alls samma jobbsituation som dig. Då kanske FK inte är lika medgörliga.
 
Läkaren har fel.
Visserligen så brukar järndepåerna vara bra när hb är bra. Men inte alltid.
Jag har alltid haft ett bra hb, och därför tog det lång tid innan depåerna blev kollade. Hade anemi (var också gravid).
Gången efter det var det lika,- bra hb, lågt ferritin.
Min mamma är likadan.
Fick du strida själv för att de skulle kolla detta eller var det läkarens förslag?
Vad hade du för symtom?
 
En läkare trodde jag var deprimerad.
"Önskar du dig sjuk? " frågade hon.

Konstigt att alla depressionssymptom försvann så fort jag fick järndropp...
 
Hej!
Först inlägget så säg gärna till om jag har lagt det fel.

Är gravid med första barnet i v,29 och fått ganska kraftig yrsel, så pass att jag inte kunnat jobba på en vecka nu.
Har haft problem med yrsel tidigare men det är svårt att veta om det är kopplat till graviditeten nu eller inte.

Undrar därför om det finns andra som också upplevt detta och hur vanligt det är hos gravida.
Har varit hos läkare idag som tog vanliga "akutprover" men det visade inget. Läkaren ville inte gå vidare med fler prover (pga en yrselutredning som gjordes för 1 år sen) och hen ville inte heller sjukskriva på grunderna att försäkringskassan inte kommer godta det då proverna är ok.
Någon annan som faktiskt lyckats bli sjukskriven trots prover som inte visar något?

Som förstagångsgravid är det så svårt att veta vad som är normalt och inte så jag vill mest bara få lite input i hur andra har det.
Men alltså, vanligt "stick i fingret prov" visar ju nästan ingenting. De kunde ju åtminstone ta ett riktigt venprov och ta de vanligaste proverna.
Jag hade bytt läkare/vårdcentral eller bett Mvc om hjälp i ditt fall.
Ferritin och Hb-värde måste inte heller hänga ihop som sagt.
Dessutom kan ganska mycket hända på ett år sedan de sist utredde dig. En graviditet påverkar ju kroppen på många sätt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 468
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 820
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 548
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp