Graviditetsklåda med eller utan hepatos

paradiset

Trådstartare
Någon som haft detta?

Med mitt första barn började min milda hf på detta vis. Fick galen klåda från ingenstans natten innan ett bm besök i v 36+5. Klådan satt bara på fotsulorna och handflatorna. Hade oxå känt mig lite väl matt i ca 1 vecka.
Väl där för högt blodtryck och 3+ i protein. Blev beodrad åka direkt till spec mödravården och väl där blev jag inlagd. Hade under veckan som gick klådan, lite påverkad lever och trycket såklart. 5+ i urin under ett helt dygn. Samma morgon som jag skulle sättas igång genom vattenavgång startade det oxå av sig självt med värkar som påskyndades när vattnet gick.
Föddes 16 dagar före bf.

Med andra barnet inget sådant. Bara foglossningen. Föddes 17 dagar före bf. Jag var enormt nedstämd denna graviditet.

Nu med 3.e barnet. Foglossning från +et men ett mycket bra psyke och alla säger att jag har strålat. Väntar dessutom en tjej denna gång och har inte en enda finne på kroppen. Hade med pojkarna som en tonåring i ansiktet!
Är i v 34+3 idag och i förrgår började min klåda bli galen. Innan har det varit normalt på magen ibland och så. Nu har jag klåda främst nattetid men även hela dagen. På hela kroppen UTOM där det satt med första barnet! Mest på och runt och under brösten, halsen, hakan, ögonbrynen, underbenen och handleder samt armvecket. Men lite överallt.
Tog prov på gallsyran i blodet idag men svar kan dröja 1 vecka. Har BM tid på tis om en vecka i v 35+3.
Barnet kan komma tidigare om man har leverpåverkan dessutom om det blir för illa kan barnet må dåligt.
Men om man inte har påverkan då??? Bara kli, kli och på det foglossning!

Hur stor chans kan det finnas för igångsättning som omföderska som fött före v 38 innan kan det vara? T ex en tid i v 38 om jag inte fött innan dess.
Det finns ju gränser för vad mitt psyke klarar av och sömnbristen!! Jag får ingen vila alls nu, innan var natten min vila från fogarna som var ok på morgonen men nu kliar jag hela tiden! Jag är tydligen dessutom redan mogen och en del öppen t om.
 
Sv: Graviditetsklåda med eller utan hepatos

Jag hade svår hepatos under den sista delen av min graviditet, dvs ett värde över 40 på gallsyreprovet. Jag fick först medicinering (Ursofalk), men värdena steg ännu mer och tre veckor innan BF blev jag beviljad igångsättning på dels humanitär indikation pga klådan och dels pga risken för mig och barnet som hepatosen innebär.

Om du inte får hjälp av klådstillande medel eller Ursofalk tror jag att chansen till en igångsättning i fullgången tid är relativt goda, även om det visar sig att du inte har hepatos. Efter 37 veckor är trots allt bebisen att räkna som "klar". Det kan nog dock skilja sig stort från sjukhus till sjukhus. Här är de restriktiva och mild och måttlig hepatos räknas inte som skäl för igångsättning, men med mkt besvärlig klåda kan man i undantagsfall få det godkänt på humanitär indikation i stället.
 
Sv: Graviditetsklåda med eller utan hepatos

Jag fick konstaterat hepatos i slutet av v35, på grund av klåda över hela kroppen (även på fötter och händer vilket ju kännetecknar, men det kliade verkligen överallt... jag höll på att bli tokig), och gallproverna var inget vidare. Då jag hade mycket grav. komplikationer sedan innan (svår foglossning och mådde hemskt dåligt), och lillskiten försökt ta sig ut både i v30 och 33, slemproppen hade gått, jag var redan öppen 4 cm och jag hade täta förvärkar, så beslutades det om igångsättning ett par dagar senare, i 36+2. De ville egentligen vänta några dagar till men jag bönade på mina bara knän, grät och var helt förstörd, så jag fick det iallafall. Och det gick bra, utan komplikationer, en fin flicka på 3280g och 48cm, alltså stor för sin ålder :)

De dagarna mellan var tavegyl och någon form av linement man kunde smeta på kroppen som jag fick utskrivet mina bästa vänner...


Dina chanser borde vara goda att få en igångsättning, särskilt om du öppnat dig redan och är "mogen" så att säga, men som Freddie skriver skiljer det sig säkert enormt från sjukhus till sjukhus. Håller tummarna dock, det är ett rent helvete när det kliar... :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 017
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Sitter och försöker läsa på hur det funkar om jag skulle behöva vara hemma mer innan BF pga. foglossning eller så. Så som jag förstått...
Svar
13
· Visningar
2 621
Senast: ako
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 915
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 161
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp