Bukefalos 28 år!

Graviditetspenning osv

Eftersom tråden redan finns.. Jag har en anställning på ett år, sambon vill ha barn. Kommer alltså ha jobbat 240 dagar om jag blir gravid, men vad händer om jag typ har 1-2 månader kvar innan BF när jag slutar min anställning? Lär ju inte få förlängt om jag är gravid och ingen annan kommer vilja anställa mig just då heller..

Hamnar jag i den sämsta klassen då?
Eller grundas det på årslön? (Som kommer vara sådär, började jobba när jag gått klart skolan, dvs sen juli)
Jag blir helt förvirrad av detta :crazy:

Har du dina 240 dagar så skriv in dig på AF samma dag du blir arbetslös, då behåller du din SGI :)
Samma ifall du skulle börja studera samma dag du blir arbetslös :)

Skriv alltid in dig på AF vid arbetslöshet, även vad man har för åsikter om dem :angel:
 
Eftersom tråden redan finns.. Jag har en anställning på ett år, sambon vill ha barn. Kommer alltså ha jobbat 240 dagar om jag blir gravid, men vad händer om jag typ har 1-2 månader kvar innan BF när jag slutar min anställning? Lär ju inte få förlängt om jag är gravid och ingen annan kommer vilja anställa mig just då heller..

Hamnar jag i den sämsta klassen då?
Eller grundas det på årslön? (Som kommer vara sådär, började jobba när jag gått klart skolan, dvs sen juli)
Jag blir helt förvirrad av detta :crazy:

Så här står det på försäkringskassans hemsida angående att vara arbetslös och gravid:

Om du är arbetssökande och väntar barn
Om du är arbetssökande och väntar barn kan du få föräldrapenning. Reglerna är desamma som om du arbetade. Den enda skillnaden är hur din ersättning räknas ut.


Om du arbetade innan du blev arbetssökande
Om du arbetade innan du blev arbetssökande kan du få föräldrapenning som baseras på de inkomster du hade då. Det kallas för att du har en sjukpenninggrundande inkomst (SGI).

För att du ska få en ersättning baserad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha varit anmäld hos Arbetsförmedlingen första vardagen som du var arbetslös och fortfarande vara anmäld.

Om du arbetade 6 månader eller mer innan du blev arbetslös så räcker det att du anmälde dig till Arbetsförmedlingen inom tre månader efter att du blev arbetslös.

Om du inte arbetade innan du blev arbetssökande
Om du inte arbetade innan du blev arbetssökande kan du inte få föräldrapenning baserad på din inkomst. Då får du istället 225 kronor per dag i föräldrapenning för dagarna på sjukpenningnivå.
 
Kan ju uppdatera här jag med ifall någon annan undrar över detta i framtiden.

Har fått tag på en handledare och bad henne förklara hur det fungerade på typ dagisnivå haha. Iaf min sambos syster hade fel. Jag får jobba och det påverkar inte min ersättning alls, annat än att jag inte får gravpeng på just jobbdagarna då såklart.

Jag har dock korta arbetsdagar (5 timmar) pga ob och så, så om jag vill kan jag söka gravpeng för de 3 övriga timmarna (eftersom 8 timmar är heltid och jag har fått full graviditetspenning) men det orkar jag inte krångla med då det bara handlar om fem arbetsdagar totalt.

Så case closed :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 629
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 705
Senast: Kraxa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 551
Senast: karl_h
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 926
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Bärstol
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp