Gravidmånad

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Regeringens utredare kommer föreslå att ALLA gravida ska få 30-40 dagar ledigt före förlossningen, eftersom så många som 8 av 10 ÄNDÅ är "lediga" från jobbet på ett eller annat sätt (sjukskrivning, havandeskapspenning eller uttag av föräldradagar i förskott).
Det ska vara frivilligt att ta ut detta och ska inte belasta föräldraledigheten efteråt. Och det ska finansieras genom att havandeskapspenningen ska bort.
Läs artikel i Aftonbladet

Vad tycker NI om detta?

Jag tycker att förslaget är bra som sådant, men f*n vet om jag tycker att havandeskapspenningen ska bort? Vad ska DÅ de göra som inte kan jobba kvar på sitt ordinarie jobb pga graviditeten? Äta på naglarna?
 
Sv: Gravidmånad

Tycker det är ett utomordentligt lysande förslag men jag tycker precis som du att det vore fel att ta bort havandeskapspenningen. Tar dom bort den så lär det bli bra mycket mer sjukskrivningar pga tunga arbeten. Är det så mycket bättre? Var det inte sjukskrivningarna dom ville ha ned?

Hm... Männen tänker till igen
 
Sv: Gravidmånad

Dito skrev:
Hm... Männen tänker till igen

Hihi...fnissar! :D


Jag tycker som föregående talare :bow:

Självklart är detta en bra idé! Men att slopa havandeskapspenningen? :confused:

Gäller det bara under dessa dagar då? Måste nog läsa lite mer om hur dom tänkt sig... ;)

Från när hade dom tänkt att detta skulle börja gälla? :confused:
 
Sv: Gravidmånad

Det anses orättvist över hela landet då vissa får havandeskapspenning, endel är sjukskrivna och andra får knapra på sina föräldradagar tiden innan förlossningen. Det ÄR orättvist helt klart. Nu vill dom göra det likvärdigt genom att slopa havandeskapspenningen så att ALLA har rätt att få vara hemma med 80% av sin lön, 30-40 dgr innan. Det skall vara frivilligt att ta ut. Det är jättebra enligt mig.

Men dessa som har tungt arbete då? Havandeskapspenningen går ju in 60 dgr innan bf nu. Det blir ju halverat om den här gravidmånaden införskaffas. Då lär det ju bli sjukskrivningar iaf. De tunga arbetena blir ju inte lättare för det.

Fast det kanske inte är SÅ många som har tunga arbeten OCH är gravida. Vi får hoppas på det.
 
Sv: Gravidmånad

Det är en bra idé men som sagt inte helt genomtänkt... Men om ett par år kanske? ;)
 
Sv: Gravidmånad

Jag tycker att det är FEL att ta bort havandeskapspengen för det.
Det är MÅNGA som jobbar inom industrin tex och ingen på mitt jobb (på "golvet") skulle klara sig ända fram tills en månad före...
En tjej nu stod ut en v.+ för sin havandeskapspeng så hon gick en vecka "över tiden" på den och det enbart för att vi andra lät henne göra jätte lätta jobb sista månaden... det funkar ju inte i längden och det är inte heller alla som kan göra så!!!
Månaden tycker jag är BRA, många med "halvtunga" jobb kan säkert tänka sig att "stå ut" ett tag till då.
För mig själv skulle det ALDRIG funka... har på tok för tungt jobb, då skulle jag bli sjukskriven alltså i stället.... :smirk:
Och jag tycker att det verkar som att många har tunga jobb och inte orkar in i slutet om man kollar på hur många som får havandeskapspeng varje år!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 231
Senast: A_NN_A
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 165
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag och min partner väntar vårt första barn inom några dagar, och tankar på hur vi lägger upp ekonomin framöver snurrar men leder oss...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
7 647
Senast: voltis
·
Skola & Jobb Obs, rent hypotetiskt scenario, jag är inte sjukskriven eller planerar att bli det. Hur funkar det om man är sjukskriven 50 % och rent...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp