Bukefalos 28 år!

"Grazing box" (slowfeeding)

Rodluvan

Trådstartare
Såg en artikel på Hippson om en slags "grazing box" och tänkte om det är någon här som har erfarenhet av liknande slowfeeding-lösningar?

Vill förlänga ättiden och minska spillet, men det är för komplicerat att hålla på med nät då stallkompisarna måste ta in och ut nät vid insläpp/utsläpp i så fall. Provade att bygga en grazing box med nät, men det gick inte bra alls då nätet bara lossnade från träramen.. Har sett många varianter med galler, men är rädd att det skadar tänderna på hästen? Även en del med plast. Så här ser dem ut:
http://fdsinclair.com/wp-content/uploads/2013/12/14.jpg
http://cdn6.bigcommerce.com/s-rbzvg...er_in_Use__68423.1419777893.1280.1280.jpg?c=2
http://www.eazigrazer.co.uk/wp-content/uploads/slow-hay-feeder-5.jpg
http://www.grazingbox.com/2x4 box loaded with lid.JPG
Hoppas det är okej att länka!

Berätta hur ni har gjort och lägg gärna ut bilder :bow:
 
Jag funderar på liknande lösning.

Just nu har jag löst det med mina nät istället. Jag har krokar i en låda där jag spänner fast nätet. En krok i hängöglorna och en krok i botten på nätet. Det fungerar tillfredställande.

Dock vill jag kunna väga höet i IKEA-påsar istället för i hönät så därför funderar jag på något liknande. Jag kommer nog dock köra liknande badkarsnät över lådorna istället först tror jag. Mest för att det är lättare att bygga (jag är inte så händig) och för att jag kan göra det själv.

Jag tror inte att de skadar tänderna på metallnät men det måste givetvis vara starkt individuellt. Mina skulle nog göra det mer på de fastspända nät de drar i just nu. Lådorna är fastspända i träd och det kan jag säga är en evinnerlig tur, för de kastar omkring lådorna när de tar tag i näten.

När jag kastar in näten i hagen för att sätta fast i andra hagen så drar de ju inte som de gör när näten sitter fast vilket egentligen vore bättre men näten lösa i hagen känns inte bra. Men, mer försiktiga är de då de inte kan ta tag lika lätt.
 
Jodå. Funkade jättebra i en vecka. Sen hade hästen lärt sig det hela. Gjorde då med mindre hål. Första dan fick han inte i sig alls, en vecka senare åt han rätt obehindrat. Men det fanns en för stor risk för att all mat hamnade under "plattan" och inte gick att få tag i alls. Hände ett par gånger, och där avbröt jag.
 
Hej!

Vi testade en liknande förra vintern, en låda fast med nätet vertikalt och man fyllde lådan från taket.

Ingen av hästarna som testade åt långsammare, min åt snabbare än när man sprider höet på marken. För att göra det än värre lärde sig hästarna fort att sparka på lådan i hopp om att få mat. Mycket irriterande i längden och min häst lyckades dessutom sparka så hon blev varm och svullen i sparkbenet.

Nu har vi två lådor som bara står i hagarna och ingen använder. Utterly pointless:-(

/Lavinia
 
Jag läste artikeln med intresse , och utifrån att allmänt vara nyfiken och även extra nyfiken på hur folk löser olika saker med tillgång på foder osv .

Det jag noterade i redovisningen var att det står att man måste vara noga med att "dra ut höet" dvs fluffa upp och separera stråna från att ligga ihop pressade osv .
Det är samma problem som med liknande lösningar med galler som sänker sig, galler på sidorna av boxen osv som påtalats i många år och där trenden vikt åt att istället ha nät ...

Nät funkar i vissa lägen bra - men förutsätter passning noga på många olika sätt utifrån individ och allmänt ....

Skodda hästar och hästar som krafsar med benen allmänt i maten så går det bort med nät i låga lägen .

Sett att trenden utifrån det är att hänga när friliggande från stöd mot en fast yta på ena sidan, och ganska rejält högt i kombo .
Inte nyttigt alls för hästen i fråga om naturlig ätställning och i följd nacke och tänder , att större delen av tiden erbjudas foder så .

Så summa summarum : det är rätt komplext att hitta lösningar enbart utifrån att hästen ska äta lite och sakta på "artificiell" väg . Skrivits en hel del om detta medialt senare åren då det blivit etablerat bland hästfolk generellt att hästar bör fodras ofta och regelbundet , samtidigt som nutidens samhälle inte har lätt att erbjuda det utifrån hur folk lever samtidigt som de håller häst .
 
Edit på mig själv : det ska stå att trenden är att hänga nät högt UTAN fast yta på en sida .
 
Jag har haft liknande problem. Vill förlänga ättiden, men i första hand inte hänga upp nät pga jag tycker de hamnar för högt upp och är opraktiska. Hängde upp nät tidigare, både betydligt mer jobb (enklare att väga upp i Ikea påsar) och jag slipper laga sönderbitna nät varje kväll... Hittade en som är en kompromiss men den fungerar tillfredsställande tycker jag.
http://www.yrsaab.se/web/yrsa-utfodringshack-for-hastar-vid-utomhusbruk/
Spjälorna är tillräckligt täta för att hästarna inte bara ska kasta i sig maten samtidigt som de inte är för täta. Jag har haft denna i ca två månader nu och inte sett någon av dem bita i järnet. Ett minus bara, gubben som säljer dom svarar inte på mail och är allmänt svår att få tag i.
 
Jag har haft liknande problem. Vill förlänga ättiden, men i första hand inte hänga upp nät pga jag tycker de hamnar för högt upp och är opraktiska. Hängde upp nät tidigare, både betydligt mer jobb (enklare att väga upp i Ikea påsar) och jag slipper laga sönderbitna nät varje kväll... Hittade en som är en kompromiss men den fungerar tillfredsställande tycker jag.
http://www.yrsaab.se/web/yrsa-utfodringshack-for-hastar-vid-utomhusbruk/
Spjälorna är tillräckligt täta för att hästarna inte bara ska kasta i sig maten samtidigt som de inte är för täta. Jag har haft denna i ca två månader nu och inte sett någon av dem bita i järnet. Ett minus bara, gubben som säljer dom svarar inte på mail och är allmänt svår att få tag i.

He he, mina skulle äta lika snabbt ur en sådan som på marken. Några minuters skillnad bara.

Tur att någon har hästar som äter långsammare med lätta metoder. Jag önskar att mina kunde gå på fri tillgång eller en lätt lösning.
 
Jag läste artikeln med intresse , och utifrån att allmänt vara nyfiken och även extra nyfiken på hur folk löser olika saker med tillgång på foder osv .

Det jag noterade i redovisningen var att det står att man måste vara noga med att "dra ut höet" dvs fluffa upp och separera stråna från att ligga ihop pressade osv .
Det är samma problem som med liknande lösningar med galler som sänker sig, galler på sidorna av boxen osv som påtalats i många år och där trenden vikt åt att istället ha nät ...

Nät funkar i vissa lägen bra - men förutsätter passning noga på många olika sätt utifrån individ och allmänt ....

Skodda hästar och hästar som krafsar med benen allmänt i maten så går det bort med nät i låga lägen .

Sett att trenden utifrån det är att hänga när friliggande från stöd mot en fast yta på ena sidan, och ganska rejält högt i kombo .
Inte nyttigt alls för hästen i fråga om naturlig ätställning och i följd nacke och tänder , att större delen av tiden erbjudas foder så .

Så summa summarum : det är rätt komplext att hitta lösningar enbart utifrån att hästen ska äta lite och sakta på "artificiell" väg . Skrivits en hel del om detta medialt senare åren då det blivit etablerat bland hästfolk generellt att hästar bör fodras ofta och regelbundet , samtidigt som nutidens samhälle inte har lätt att erbjuda det utifrån hur folk lever samtidigt som de håller häst .

Jag har ju, efter att ha provat i princip alla system, inklusive ett antal hemmagjorda som inspirerats av utländska lösningar som inte då fanns tillgängliga i Sverige, och inkl att vara testare på en prototyp av slowfeeding som utvecklades (den kom vad jag vet aldrig ut på marknaden. Jag trodde mycket på iden i början, men inte heller den fungerade i längden/fungerade utan risk för att de blev utan mat) - kommit fram till att för en viss kategori hästar så nej slowfeeding funderar inte. Tyvärr är det den kategori som egentligen är i allra störst behöv av det, dvs de som är lättfödda och äter som små maskiner, fort och mycket.

Så, jag har varje gång, och nu sen många år permanent, återgått till det enda fungerande/funktionella, dvs täta portionsfodringar (var 4e h dygnet om), och sköta huvuddelen av dem med automatik (man må ha ett liv med, sköta sitt arbete etc). Och jag tror att det för den aktuella kategorin hästar i princip är den enda fullt fungerande lösningen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns många trådar om det här men jag vet inte om jag får "sno" någon annans tråd så skapar för säkerhetsskull en egen. Skulle vilja...
Svar
10
· Visningar
7 347
Foder & Strö Gaaahh!! :devil: Jag blir snart totalt knäpp på slow-feeding boxen/automaten vi har i hagen! Den släpper inte ner något hö! Är det någon...
Svar
1
· Visningar
1 307
Senast: Flaekja
·
Ekonomi & Juridik Ni med boxar (jag har sökt och hittat ett par...) utan galler i mellan, hur funkar det? Vi har köpt gård och i stallet finns två...
2
Svar
39
· Visningar
6 267
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp