Bukefalos 28 år!

Greenfoot/probihorse

Morces

Trådstartare
Halloj!

Vad har ni för åsikter/erfarenheter av greenfoot probihorse?

Jag själv har bara positiva erfarenheter än så länge. :love1:
 
Jag ger den flytande till min häst året runt, knappt 1 dl. Testade fram och tillbaka en period och tyckte jag såg effekt av att ge/inte ge så därför har jag sedan fortsatt. Tycker inget annat jag testat gett någon direkt effekt. Ger den flytande helt enkelt pga jag tycker det är lättare än kliet.
 
Har gett kliet i många år, bra vid säsongsövergångarna.

Använder spray i min ligghall och ibland även på gödselstacken, riktigt bra för att hålla igång förmultningen (har djupbädd i ligghallen).


Bokashi är verkligen en häftig bakteriekultur :).
 
Jag undrar lite, vad är det för verkan som folk är ute efter?

Det är ju som när man själv äter/dricker probiotika. Det är ganska svårt att urskönja en tydlig effekt om man inte letar efter det subtila. För mig påverkar det mest humöret till det positiva, det blir lite stabilare. Använder det även efter magsjuka för att återkolonisera med rätt bakterier.

Till häst använder jag det alltså för att stabilisera vid de tider på året då dom kan få magstrul, exempelvis väderväxlingar vintertid och i övergångarna höst & vår. Dvs preventativt.

Men vill man se stor effekt, då är det utanför kroppen man ska kika på vad bokashikultur kan göra. Dom är otroligt bra nedbrytare :). Stinkig ligghall när det är dags att fylla på strö? Spraya bokashi först, sen nya ströet. Seg gödselstack som inte komposterar som den ska? Blanda i bokashiströ eller spraya (och gräv om den). Vill du göra jord jättefort? Mocka i en sopsäck, spray eller kli, tryck ut luften och förslut med buntband. Efter två veckor lägg ut i en hög/limpa på marken. Jord efter några veckor! Iaf hemma hos mig, jag har många goa medhjälpare såsom dyngbaggar.
 
Jag undrar lite, vad är det för verkan som folk är ute efter?

Det är ju som när man själv äter/dricker probiotika. Det är ganska svårt att urskönja en tydlig effekt om man inte letar efter det subtila. För mig påverkar det mest humöret till det positiva, det blir lite stabilare. Använder det även efter magsjuka för att återkolonisera med rätt bakterier.

Till häst använder jag det alltså för att stabilisera vid de tider på året då dom kan få magstrul, exempelvis väderväxlingar vintertid och i övergångarna höst & vår. Dvs preventativt.

Men vill man se stor effekt, då är det utanför kroppen man ska kika på vad bokashikultur kan göra. Dom är otroligt bra nedbrytare :). Stinkig ligghall när det är dags att fylla på strö? Spraya bokashi först, sen nya ströet. Seg gödselstack som inte komposterar som den ska? Blanda i bokashiströ eller spraya (och gräv om den). Vill du göra jord jättefort? Mocka i en sopsäck, spray eller kli, tryck ut luften och förslut med buntband. Efter två veckor lägg ut i en hög/limpa på marken. Jord efter några veckor! Iaf hemma hos mig, jag har många goa medhjälpare såsom dyngbaggar.
För mig är det magen som jag vill se verkan på. Har redan fått bättre resultat. 😄
 
Jag undrar lite, vad är det för verkan som folk är ute efter?

Det är ju som när man själv äter/dricker probiotika. Det är ganska svårt att urskönja en tydlig effekt om man inte letar efter det subtila. För mig påverkar det mest humöret till det positiva, det blir lite stabilare. Använder det även efter magsjuka för att återkolonisera med rätt bakterier.

Till häst använder jag det alltså för att stabilisera vid de tider på året då dom kan få magstrul, exempelvis väderväxlingar vintertid och i övergångarna höst & vår. Dvs preventativt.

Men vill man se stor effekt, då är det utanför kroppen man ska kika på vad bokashikultur kan göra. Dom är otroligt bra nedbrytare :). Stinkig ligghall när det är dags att fylla på strö? Spraya bokashi först, sen nya ströet. Seg gödselstack som inte komposterar som den ska? Blanda i bokashiströ eller spraya (och gräv om den). Vill du göra jord jättefort? Mocka i en sopsäck, spray eller kli, tryck ut luften och förslut med buntband. Efter två veckor lägg ut i en hög/limpa på marken. Jord efter några veckor! Iaf hemma hos mig, jag har många goa medhjälpare såsom dyngbaggar.

Magen hos hästen. Eftersom han går på gräs året runt och det är olika mycket tillväxt och han betar olika mycket (tex äterer hösilage en regnruskig dag jmf en fin dag då de är mer ute på vinterbetesmarken) så känns det som att hans mage lite för lite blir påverkad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj, Här finns så många med mycket erfarenheter o kloka idéer så jag slänger ut frågan😊. Har letat efter hösegel till vår lastbil av...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
281
Senast: Motacilla
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I...
2
Svar
23
· Visningar
1 442
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp