Grejer till skavkänslig häst!

Trocadero_lover

Trådstartare
Vad har ni för tips? min Fjordkorsning får skav av täcken,schabrak lite allt möjligt.
Vad rekommenderar ni? Funderar på att lägga en mjukpadd under sadeln (fårskinn?), har olika sorters schabrak, tjocka,tunna, men de hjälper inte. Ge tips, på bra grejer tack!!! och lite trix med? :bump:
 
Vill bara säga att jag har samma problem med mitt halvblod (skimmel - vilket jag tror spelar in). När jag rider ut har jag en fårskinnsvojlok och det hjälper lite. Men den går inte att rida dressyr i och jag vet ju att det inte är sadeln. Han får skav av täcke, grimma, tyglarna på halsen, min underskänkel som inte fladdrar speciellt markant. Det är bara vinterpälsen som blir skavt, samma schabrak skaver inget på sommarpälsen.
Så jag vill också ha tips!!
 
ludd på det mesta
glatta tyger e lätt att sy på
pälsglans

med fick vi bukt med min hästs skavproblem...som försvann efter ett halvår :confused:
 
Min pålla får lite bogskav av sitt thermotäcke, inte så mycket som många andra men lite grann. Jag sprayar pälsglans på bogarna (massor med pälsglans!!) och det hjälper ganska bra. fast det är ju svårt att ha pälsglans under sadeln :p

//Lilla jag :bump:
 
mitt mörkbruna halvblod är likadan, just under fällningsperioden. Pälskvalit+en är ju myckeet sämre då. Jag rider med fårskinnspad och ger Carron Oil, linfröolja och det har faktiskt hjälpt!
 
Tror inte färgen spelar in, min fux får nämligen också skav... Kanske inte riktigt lika mkt som min skimmel, men ändå..
Tips: INGA syntetiska material!!! Allt måste vara läder. Släta lädertyglar, läderridstävlar, inget täcke som ligger under skänkeln när du rider (det fick min jätteskav av!)

Fårskinn på träns och grimma, fårskinnsvojlock eller pad. Tvätta schabraken OFTA! ;) Spraya pälsglans på bogarna och andra skavställen. Använd täcken från Horseware, dom skavar ej.
 
Nja, jag tror nog att färgen kan spela in, eller rättare sagt kvalitén på pälsen och den varierar ju lite mellan färgerna. skimmlar är lite som blondiner, mer hårstrån men tunnare.
 
det gäller kanske rödhåriga också då - fuxar... Min skimmel är så känslig på andra sätt också.

Men har du tänkt på att skimmlar ju föds mörka? Det borde ju snarare vara isabeller, albinos, blacka hästar då? :confused:
 
neoprene tycker jag är bäst. Lättare att rengöra med om det blir skitigt än tex. fårskinn.

om den får skav av schabrak.. vart får den skav? Borde ju vara där sadeln sitter och då har du nog en sadel som inte passar??
Om den får skav någon annanstans än under sadeln av schabraket så prova vojlock?
 
Han har skav på ryggen, och där sadelgjorden sitter, lite överallt!
okej, tack för alla tips!
Ska köpa lote lurvgrejer eftersom han har känslig päls.

Vem var det som sa något om linfröolja? (eller vad det nu var?)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
927
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
944
Senast: Bison
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 024
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp