Greyhounds.

attempt

Trådstartare
Ni som har greyhounds:

Tävlar ni med dem?
Har ni köpt dem som valp och inte tävlar med dem?
Har ni köpt dem efter att de tävlat klart?
Sätt gärna in en bild på din hund och berätta om den, dess bakrund, osv.

Tycker ni att det är någon skillnad på rasen när man använder dem som kapplöpningshund eller när man har dem som sällskap(ej tävling)?

Hur är rasen i övrigt?

Tycker ni att det är fel med hundkapplöpning? Varför? Varför inte?

Kom gärna med era åsikter.

Sv: Greyhounds.

Jag har två Greyhoundtikar :love: som jag älskar väldigt högt. Mina hundar är av typen utställning och sällskapsvarianten. Alltså inte avlade för hundkapplöpning. Många kör däremot även lurecoursing med sina hundar.

Min äldsta tjej är nio år i år. Hon heter Such Bakara´s Oceane
minprinsessa1.jpg

Min andra tjej är 1,5 år och heter Sobers Jambalaya.
_DSC9130.jpg

Greyhounds är en underbar hundras. Jättebra familjehundar, skäller inte mycket. Lugna inne men full fart ute. Drar inte i kopplet vid promenader. En frisk och sund ras.

Jag tycker hundkapplöpning i Sverige är helt okej. Man tävlar för att det är kul och hunden är en älskad familjemedlem. Hundkapplöpning på Irland är jag mycket emot. Där ses hundarna som maskiner som man har för att tjäna pengar på. Så fort hunden inte kan springa på banan längre så är den ingenting värd. Sådant gör mig ledsen :cry:
Tycker att det är så bra att det finns organisationer som http://neverneverland.se/irishdogs.htm dom gör ett fantastiskt jobb.
Sänder en eloge till dom. :)

Både dina hundar var jättevackra, men den översta fick mitt hjärta att bli mjukt som bomull :love:

Tävlar ni med dem?

Nej

Har ni köpt dem som valp och inte tävlar med dem?

Nej.

Har ni köpt dem efter att de tävlat klart?

Jajamensan =)

Sätt gärna in en bild på din hund och berätta om den, dess bakrund, osv.

http://hem.passagen.se/xyplex fasligt ouppdaterad, men där finns hundarna med.

Tycker ni att det är någon skillnad på rasen när man använder dem som kapplöpningshund eller när man har dem som sällskap(ej tävling)?

Inte 'inom' rasen, dvs jag tycker inte det är skillnad på kappisarna om de är aktiva eller pensionärer. Däremot tycker jag det är stor skillnad på kappisarna och showvarianten

Hur är rasen i övrigt?

Mycket vänlig och tillgiven. Jag gillar att de är lätta att 'stänga av och sätta på'. Dvs sitter jag vid datorn t ex så är det lugnt som i graven, vill jag att vi ska gå en prommis är de genast med på noterna. Dessutom är greyhounds extrema soffpotatisar större delen av dygnet, tvärtemot vad man skulle kunna tro så kräver de INTE tonvis med motion, däremot att få springa fritt helst en stund varje dag, men annars iaf några ggr per vecka.

Tycker ni att det är fel med hundkapplöpning? Varför? Varför inte?

Nej, tycker jag inte. Med totalt tre pensionerade kappisar har jag sett lyckan och glädjen de har för att springa. 2 av mina 3 omplacerades för de inte kunde vara pensionärer i samma hem som aktiva hundar, de blev som tossiga när de inte fick följa med när det var tävling.

Lilla Oceane är inte bara fin är väldigt trevlig och go med, har kort när hon och Lilleman ligger utslagna i soffan medans Felicia kryper över dem för att hitta en bra plats och lägga sig mellan dem. Hundarna lyfter inte ens på huvudet, Flisan bara älskade dem bägge.

Jag har inte träffat många Greyhounds men de jag har träffat är utställningschampion i x antal länder osv och är helsköna. Rejält bortskämda men annars underbara!!

/Jenny

Lilla Oceane är inte bara fin är väldigt trevlig och go med, har kort när hon och Lilleman ligger utslagna i soffan medans Felicia kryper över dem för att hitta en bra plats och lägga sig mellan dem. Hundarna lyfter inte ens på huvudet, Flisan bara älskade dem bägge.

Jag har också det kortet. :) Det är jättefint!
Skulle vara så kul att träffas någon dag.
Har du förresten kollat min hemsida?
http://kenneldreamingocean.dinstudio.se/

Min vovve är ingen greyhound, men han är nog lite bortskämd ändå :angel: Alltså, inte på det sättet att jag matar honom från bordet när han tigger eller så. Men bortskämd på ett sånt vis att jag hellre tar hand om honom än mig själv och de i min omgivning :love:

Jag och min sambo har en 10 år gammal pensionerad kapplöpningsgreyhound. Världens snabbaste soffpotatis. ;)
Större delen av dagen tillbringas helst i soffan eller i sängen, men han älskar att vara ute. Han kräver inte så mycket motion, men älskar att få sträcka ut och springa av sig varje dag. Så en tur ned till fotbollsplanerna där vi bor för lite greyhoundracing hör till de dagliga aktiviterna. ;)
Vi köpte våran Harry efter att han var klar på kapplöpningsbanorna där han haft en framgångsrik karriär på Irland och sedan i Sverige.

10 år gamla Harry, still going strong
14385181.jpg

14385190.jpg

Harry springer race på en strand vid ishavet sommaren 2007
13113977.jpg

ÅH, din Harry! :love::love:
Av de greyhounds jag sett så är han en av två som jag verkligen tycker att verkar trevlig :p

Här kommer en bild på vår vovve, China, som du ju har träffat. 6,5 år och pensionerad löpare.

15452507.jpg

Älskade, Älskade China. hon är min absoluta favorit :love: Det är nästan så jag funderar på att kidnappa henne :devil:

Men, äger ni henne nu? ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 422
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 595
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 006
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 590
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka